Miért olyan fontos a D-vitamin gyerekeknek, és hogyan adagoljuk?

A D-vitamin gyerekeknek ma már ugyanannyira alapvető mikrotápanyagnak számít, mint a C-vitamin. A bevitelével kapcsolatban azonban számos kérdés merül fel. Kezdve attól, hogy mennyi a gyerekek napi D-vitamin szükséglete, egészen addig, hogy nyáron is van-e értelme szedni. Többek között ezt is megtudhatod következő blogbejegyzésünkből.

Miért olyan fontos a D-vitamin gyerekeknek, és hogyan adagoljuk?

A D-vitamin 6 jótékony hatása: ezért olyan fontos a D-vitamin gyerekeknek

  • Magzati időszakban és csecsemőkorban az elégséges D-vitamin szint csökkenti a táplálékallergiák, az asztma, a szklerózis multiplex és az 1-es típusú cukorbetegség kockázatát
  • A D-vitamin nélkülözhetetlen a sejtosztódáshoz, így pedig a növekedéshez.
  • Szabályozza a kalcium háztartást, így támogatja az erős, egészséges csontozatot/fogazatot.
  • Szükséges az agy és idegrendszer megfelelő működéséhez és fejlődéséhez.
  • Az izomzat növekedéséhez és a normális izomfunkciókhoz is elengedhetetlen.
  • Az immunrendszer egészsége elképzelhetetlen D3-vitamin nélkül, sőt, a szabályozásában is részt vesz, vagyis az autoimmun betegségek megelőzésében is szerepe van.   
A D-vitamin jótékony hatásai, ezért olyan fontos a D-vitamin gyerekeknek

Napi D-vitamin szükséglet gyerekeknek - mennyit adjunk belőle és meddig?

A napi D-vitamin szükséglet  gyerekeknek (a hazai konszenzus alapján)  12 éves korig 400-1000 NE  (mértékegység a gyógyszertanban, 1 NE = 0,025 mcg kolekalciferol, azaz D3-vitamin), de kúraszerűen alkalmazva a napi 2000 NE is biztonságosan adagolható.

Fontos!

Az ajánlott minimum dózisok, pl. a 400 NE D-vitamin gyerekeknek éppen arra elegendő, hogy megakadályozza a csontlágyulás kialakulását. Hiányállapot esetén a napi D-vitamin szükséglet gyerekeknek 2000 NE-nél is több lehet, ennek mértékéről, és az adagolásról azonban ilyen esetben már a szakorvos dönt.

TUDTAD?

A jelenleg érvényben lévő D-vitaminnal kapcsolatos ajánlás 10 évvel ezelőtt készült, melyet 2021. tavaszán 4. alkalommal vizsgáltak felül a szakmai szervezetek. A Semmelweis Egyetem vezetésével készülő legújabb D-vitamin konszenzus, megjelenését jelenleg is várjuk.  

Az őszi-téli időszak végéig, a mi éghajlatunkon nemcsak adható D-vitamin gyerekeknek, hanem erősen javasolt is! (Sőt, valójában mindenkinek, hiszen a magyar lakosság jelentős része a tél végére erősen D-vitamin hiányos).

Napi D-vitamin szükséglet gyerekeknek - mennyit adjunk belőle és meddig?

D-vitamin gyerekeknek nyáron is!

Gondoltad volna, hogy nyáron is szükséges lehet a D-vitamin pótlás gyerekeknek? Meglepő, hiszen nyáron, az általános ajánlás szerint, ha 20 perces napon tartózkodás elegendő a napi D-vitamin szükséglet fedezéséhez.

Ez alapvetően igaz, azonban a D-vitamin szintézisének sikere több tényezőtől is függ, melyek, ha nem teljesülnek, akkor étrend-kiegészítő formájában is adható a D-vitamin gyerekeknek nyáron.

4 tényező, ami akadályozhatja a D-vitamin termelődését nyáron

  • A legtöbb gyerek nem tartózkodik 20 percet a napon 10 és 15 óra között.
  • A megfelelőbb ráadásul a déli időszak lenne, ilyenkor a legideálisabb ugyanis az UVB sugarak szöge és aránya az UVA sugarakhoz (az előbbi, az UVB sugarak hatására szintetizálódik a D-vitamin, az UVA sugarak hatására pedig barnulunk). Ez azért fontos, mert az UVA sugarak ellensúlyozzák az UVB sugarakat. De a déli időszakban az UVA sugarak már annyira erősek, hogy azoktól könnyen leégünk, és ilyenkor nemcsak gyerekeknek, de még felnőtteknek sem javasoljuk a napon tartózkodást.
  • Ha mégis a napon van a gyerkőc, akkor a magas és veszélyes UV sugárzás miatt fényvédővel van bekenve, ami a D-vitamin szintézist gátolja.
  • Ráadásul, minél barnább a bőrünk, annál kevésbé szintetizálódik a D-vitamin.

Utolsó gondolatként pedig jegyezzük meg, hogyha ideálisan a gyermek elegendő időt tölt a napon, és nincs is fényvédővel bekenve, akkor sem töltődik fel elegendő D-vitaminnal ahhoz, hogy az kitartson ősz végéig.

D-vitamin gyerekeknek nyáron is!

A D-vitamin hiány jelei gyerekeknél: 5 árulkodó tünet

Ha a következő tüneteket észleljük a gyerkőcön, D-vitamin hiányra gyanakodhatunk:

  • a csontok, fogak gyengesége, elégtelen fejlődése,
  • gyakori légúti megbetegedések,
  • hangulatingadozások, szorongásra való hajlam,
  • álmosság, kedvetlenség, levertség, erőtlenség,
  • elgörbült alsó végtatok (ez az angolkór), mely elsősorban a fejlődő országok gyermekeit érinti.

4 állapot melyek fokozott D-vitamin szükségletet igényelnek gyerekeknél

1) túlsúly

A D-vitamin közvetlenül a testzsírba kerül, és ott halmozódik fel. Minél több zsírszövet van a szervezetben, annál kevesebb D-vitamin van a véráramban, ahol szükség van rá. Sajnos, ez ma már egyre inkább érinti a gyerekeket is. Az elhízott gyermekek hajlamosak az alacsony D-vitamin szintre, ezért túlsúly esetén megnő a napi D-vitamin szükséglet.

2) 1-es és 2-es típusú cukorbetegség

Bizony, ma már a gyerekek között is egyre többen küzdenek cukorbetegséggel. Habár a D-vitamin önmagában nem „gyógyítja” a cukorbetegséget, a tanulmányok azt igazolják, hogy magasabb D-vitamin státusz mellett csökkenthető lenne az 1-es és 2-es típusú cukorbetegség előfordulásának gyakorisága. Az alacsony D-vitamin szint ugyanis gátolja az inzulinkiválasztást, míg a magasabb D-vitamin szint segíti a sejtek inzulintermelő munkáját, és segít csökkenteni a gyulladásokat. Ráadásul, a cukorbetegséggel járó szövődményeket, mint pl. az erek károsodását is csökkenti.

D-vitamin gyerekeknek: 4 állapot melyek fokozzák a D-vitamin szükségletet

3) Fertőzés/betegség utáni lábadozás

Az immunrendszer „felrázásához” hozzájárul, ezért a lábadozás időszakában különösen javasolt a napi D-vitamin szükséglet megemelése. Ráadásul immunmodulátorként  működik, vagyis kiegyensúlyozza az immunrendszer működését, mind alul, mind túlműködő immunrendszer esetén fogyasztható.

Autoimmun betegségek esetén is számíthatunk rá, amelyek sajnos ma már gyermekek körében is egyre gyakoribbak.  Az alacsony D-vitamin szint az összes vérsejtre hatással van: ugyanis a vörös - és a fehérvérsejteken D-hormon receptorok találhatóak. Ha a fehérvérsejtek nem kapnak elegendő D - vitamin-t, összezavarodnak, és tévedésből a saját szervezetünk ellen fordulnak.

4) Gyulladásos betegségek, pl. emésztőrendszeri gyulladások.

A D-vitamin a belső gyulladások, pl. emésztőrendszeri, ízületi gyulladások kordában tartásával hozzájárul a normál immunfunkciókhoz.

Összegezve egy biztos, mivel a D-vitamin hormonként viselkedik és szinte minden sejtünknek szüksége van rá, betegségek egész sora köthető a hiányához vagy alacsony szintjéhez, ezért fontos a megfelelő mennyiséggel ellátni szervezetünket.

D-vitamin gyerekeknek: gyulladásos betegségek esetén

A legjobb D-vitamin csepp gyerekeknek rénszarvaszuzmóból!

Folyékony, vegán D-vitamin 

  • Ezt a D-vitamint, ahogyan a neve is mutatja, rénszarvaszuzmóból nyerik ki – igen, az a zuzmó, amit szeretnek a rénszarvasok is - ráadásul teljesen természetes kivonási módszerrel, környezetvédő és fenntartható módon. Szójaolaj helyett olíva- és kókusz MCT-olajban (közepes láncú zsírsavak, melyek könnyebben emészthetőek) oldott, a lehető legjobb felszívódás érdekében.
  • Gyerekeknek 3 éves kortól 15 D-vitamin csepp az ajánlott adag (2000 NE D-vitamin) D-vitamin hiány, gyakori megfázás, betegség esetén, vagy, ha a gyerkőc immunrendszerének szüksége van extra támogatásra. Így egy üveg 40 napra elegendő.  A normál D-vitamin szint és az immunrendszer egészségének fenntartásához elegendő 7-8 cseppes adagolás (1000 NE), így egy üveg 80 napra elegendő.
  • A folyékony D-vitamin csepp gyerekeknek könnyen fogyasztható (még nyelési nehézségekkel küzdők számára is), a pipettás kiszerelés pedig megkönnyíti az adagolást. Habár közvetlenül a szájba is cseppenthető, gyerekek esetén bátran adjuk ételekhez, keverjük el joghurtban, és úgy fogyasszák. 
  • Ételintolerancia esetén is fogyasztható, hiszen nemcsak vegán, de glutén- és laktózmentes igazolással is bír. 

Gyakran visszatérő kérdés, ezért fontos megjegyezni, hogy a folyékony D-vitamin csepp gyerekeknek recept nélkül megvásárolható!

Ha jó minőségű D-vitamint keresel gyerekeknek, válaszd a környezetvédő és fenntartható módon gyűjthető alapanyagból származó növényi D-vitamint az iparilag előállított, egészen konkrétan birkák gyapjából kivont D3-vitaminok helyett!

TUDTAD? Mitől vegán egy D-vitamin?

A D-vitamint (kolekalciferolt) általánosságban a birkák gyapjából vonják ki, mégpedig a lanolinból, a birkazsírból. A tudomány jelen állása szerint zuzmókból (például: rénszarvas zuzmó, ami egy baktérium és gomba társulás) és egyes algákból lehetséges olyan növényi eredetű D3-vitamint kinyerni, ami az emberi szervezet számára is hasznosítható. (A növények alapvetően D2-vitamint tartalmaznak, ami nem hasznos az emberi test számára.) 

Legjobb D-vitamin készítmények gyerekeknek a Natur Tanya-tól!

1000 mg C- és 2000NE D3-vitaminnal, 1 tablettában 

Ez a D-vitamin gyerekeknek 6 éves kor felett ajánlott. Kétnaponta 1 tabletta elegendő a napi D-vitamin szükséglet fedezéséhez. A nagy dózisú C-és D-vitaminhoz még 10 mg E-vitamint is adtak, a még jobb élettani hatás érdekében.

Összefoglaló:

Ebben a cikkben átbeszéltük, hogy a D-vitamin egy alapvető mikrotápanyag a gyermekek számára, mely nélkül az egészséges fejlődés, az immunegészség, a csontok és a fogak egészsége, sőt, az agy és az idegrendszer működése is elképzelhetetlen.

A gyerekek napi D-vitamin szükséglete 12 éves korig 400-1000 NE, de 3 éves kor felett már napi 2000 NE D-vitamin is biztonságosan adagolható.

Ezt a szükségletet például a folyékony és vegán D3-vitamin csepp könnyedén fedezi a gyerekek számára, melyet ide kattintva tudsz megrendelni >>.

10-40% kedvezmény az immunerősítő termékekre