Csökkentsd a puffadás, az IBS és SIBO tüneteit 5 lépésben!

Puffadsz? Esteleg irritábilis bél szindrómát vagy SIBO-t diagnosztizáltak nálad? A legújabb kutatások szerint, akinek IBS-e van, annak valószínűleg SIBO-ja is, és valójában az IBS esetek 60%-a, igazából SIBO.

Nézzük, melyek azok az étrendi változtatások, melyek enyhülést hozhatnak, és melyek a legfontosabb célzott kiegészítők!

Csökkentsd az IBS tüneteit 5 lépésben!

Mi az irritábilis bél szindróma (IBS) és mi az a SIBO?

Az IBS az, amikor hasi fájdalom, bélgörcsök, puffadások és a bosszantó felfúvódások váltakoznak olyan szélsőséges emésztési zavarokkal, mint a hasmenés és székrekedés. Sokan élnek úgy, hogy nem is tudják, IBS a kiváltó oka emésztőrendszeri panaszaiknak. A tünetek ugyanis nem csak sokfélék, szervi elváltozás nélkül, de váltakozóak is, hol eltűnnek, hol visszajönnek.

A SIBO már jobban megfogható betegség, mert ilyenkor vastagbél baktériumok szaporodnak el a vékonybélben, ahol semmi helyük. Ez természetesen még jobban felborítja az emésztést, mert a szénhidrátokat fermentáló vékonybél, hidrogén gáz helyett metán gázt termel, ott, ahol csak kevés gáznak kellene képződnie. A rengeteg gáz elvezet a SIBO-val kapcsolatos fájdalmas hasi feszüléshez, puffadásokhoz, émelygéshez. A folyamatot pedig kimerültség és ködös gondolkodás kíséri.

A bél és az agy kommunikálnak egymással

Az emésztőrendszeri panaszokat soha nem szabad elhanyagolni, mert mint látjuk az IBS könnyen átcsap SIBO-ba, de a legújabb kutatások mind rámutatnak, arra is, hogy a bél és az agy, illetve a bél és az immunrendszer bizonyítottan kommunikálnak egymással.

Így azok, akik krónikus emésztőrendszeri panaszokkal küzdenek agyi ködösödéssel, hangulatingadozásokkal, depresszióval, és helytelen immunválaszokkal, pl. autoimmun betegségekkel is kell számoljanak idővel. És mivel a kommunikáció két irányú egy szorongás szintén kivált emésztőrendszeri panaszt, gondoljunk csak példaként arra, hogy egy stresszesebb időszak mennyire ellehetetleníti vagy felerősíti az emésztőrendszeri tüneteket.

A bél és az agy szoros kommunikációs kapcsolatának megértése kulcsfontosságú ahhoz, hogy emésztőrendszeri vagy pszichológiai panaszaink felett vissza tudjuk szerezni az irányítást.

Mi az irritábilis bél szindróma?

Mit tehetsz, ha IBS-el vagy SIBO-val diagnosztizálnak? 5 egyszerű lépés!

1.  Azonnali étrendváltás!

Két diétánál is van tudományos bizonyíték arra, hogy hatékonyan kezeli az IBS-t és SIBO-t. Az egyik a GAPS diéta, a másik az alacsony FODMAP tartalmú étrend. Közös a két diétában az, hogy kerülik a cukrot, a feldolgozott élelmiszereket, a tejet (kazeint és laktózt) és sok esetben teljesen gluténmentes étrendet javasolnak, még akkor is, ha a tesztek nem mutatnak ki gluténérzékenységet! – mert a gluténban gazdag gabonák magas FODMAP tartalmúak. A probléma fokától függően a diétákat személyre lehet szabni szakember segítségével, de ha már ezeket az összetevőket redukálod, akkor is sokkal jobban leszel.

De proaktívnak kell lenni, mert egyik eset sem egyforma!

Minden esetben az a legjobb, ha elkezdünk étkezési naplót is vezetni! Mivel az IBS-es panaszok egyénenként változnak, egyéni érzékenységtől is függnek, nincs két egyforma eset és diéta. Gyorsabban javulsz, ha ezeket felismered és Te magad is proaktív vagy. A naplóba érdemes 1-3 között az energiaszintedről és közérzetedről is pontokat feljegyezni, így tisztán láthatsz abban is, hogy pszichés behatásra, hogy változnak tüneteid, és ezzel tovább javíthatod a gyógyulási esélyeket.

Ugyanakkor nagyon fontos, hogy a diéta ellenére mindenképp táplálkozz a lehető legváltozatosabban, mert a szervezetednek szüksége van tápanyagokhoz a gyógyuláshoz.

Az étkezés technikája legalább olyan fontos, mint az összetétele

A diéta mellett meghatározó az is, hogy eszel. A legfontosabbak:

  • egyél rendszeresen, az a legjobb, ha napi öt étkezést tartasz – ez egyenletes vércukorszintet ad és tehermentesíti az emésztőrendszert
  • egyszerre ne egyél a tenyerednél nagyobb mennyiségű ételt – a kis adagokban történő étkezés szintén kíméli az emésztőrendszert, így több ideje marad a regenerálódásra
  • vedd komolyan az étkezési szüneteket, és ne nassolj az étkezések között – ez a pont nem csak az emésztésnek kell, de a szellemi frissességnek is
  • étkezz lassan és ne kapkodj, a falatokat mindig alaposan rágd meg lenyelés előtt – valójában az emésztés a szájban kezdődik a fogak őrlésével, így lesz tökéletes a táplálék lebontás, csak elfelejtettük…

Alapállapot: diéta!

2. Szabadulj meg a stressztől!

Mivel a bél és az agy kommunikálnak egymással, fontos, hogy ne stresszeld túl a dolgokat, és gondoskodj a stressz ellensúlyozásáról mondjuk napi 40 perc – 1óra sétával. Mindenkinél mást és mást jelent a stressz, máshol van a küszöb is, hiszen máshogy szocializálódottunk. Egy biztos, hogy még a túlzásba vitt, indokolatlanul szigorú diéta is stressz a szervezetnek, ezért fontos, hogy ne ess túlzásba, maradj középen.

Tudnod kell, hogy az gyógyuláshoz nem csak étrend, de egészséges mentális és lelki állapot is szükséges! Mindig törekedj az egyensúlyra. Ha mégis olyan élethelyzetbe kerülnél, hogy a stressz ellensúlyozásához segítség kell, válaszd az adaptogén gyógynövényeket!

Most pedig nézzük a legcélzottabb étrend-kiegészítőket IBS esetén!

3. Tápláld a bélflórád!

Fogyassz IBS specifikus prebiotikus rostot  

Az indiai guarbabból enzimatikusan előállított gyomorbarát rost, egy teljesen természetes, vízben oldódó prebiotikus rostpor, ami a Monash Egyetem LOW FODMAP tanúsítványával is rendelkezik. Kifejezetten ajánlott IBS vagy SIBO esetén.

Gyarapítja a mikrobiom hasznos bélbaktériumait, visszaszerezve ezzel a bélflóra egyensúlyát és a gyógyulási folyamat felgyorsítását. Jól enyhíti a gyomor és bélrendszeri panaszokat, puffadásokat és felfúvódásokat. Szabályozza a széklet tranzit idejét, amivel enyhíti mind a székrekedést, mind a hasmenést. Hashajtókkal élőknél a hashajtók mennyiségének csökkentésére is alkalmas, és ez már 4 hét alatt, akár 50%-ot is elérhet.

Ez a rost vízben azonnal feloldódik, íztelen és láthatatlan, de a hatása nagyon is látható!

Fogyassz IBS specifikus probiotikumot

A Bifidobacterium infantis egy probiotikum, ami klinikailag is bizonyítottan hatásos az IBS tüneteinek kiegészítő kezelésében és amit a legnagyobb mennyiségben kapunk az anyatejjel, hogy kialakuljon az egészséges bélflóránk. Így azoknál a gyermekenél, akiknél kimaradt az anyagtejes táplálás gyakoribb az IBS és SIBO megjelenése is.  A Bifidobacterium infantist gyógynövényekkel is dúsítják, hogy hatékonyabban nyugtassa az emésztőrendszert, csökkentse a gyomorgörcs és a puffadás tüneteit, illetve enyhítse a bélgörcsöket és a gázképződést. Ráadásul ezt a kiegészítőt várandós kismamák, és gyermekek is fogyaszthatják, már 3 éves kortól!

4.Támogasd a májad!

Amikor az articsókát feldolgozzák, egy elismert antioxidáns hatóanyagot a cinarint képesek koncentrálni a növényből.  A cinarinnal dúsított étrend csökkenti a zsírmájat, májméregtelenítő és májsejt regeneráló. Szembeszáll a gyomortájéki felfúvódásokkal, a hasi puffadásokkal és enyhíti az IBS tüneteit! Serkenti a pangó epe működését, segíti a zsíremésztést és a lehető legjobb koleszterin és vérzsírszint csökkentő! Hozzájárul a zsigeri zsírosodás és az elhízás visszaszorításához, mindezzel pedig a szív és érrendszer egészségének fenntartásához.

Kattints ezért a 800mg-os articsóka kivonatért, ami 5%-os cinarin tartalomra standardizált és L-ornitin aminosavval is dúsították, ami nitrogén és ammónia eltávolító. Tartalmaz még B-vitaminokat is, ami azért is fontos, mert a májzsírosodás B-vitamin hiányt okoz, a B-vitaminok hiánya pedig májzsírosodás kiváltói. A formula egyébként Vegán, glutén és laktózmentes, növényi kapszulatokban.

5. Csökkentsd a gyulladásokat!

Az Omega3 zsírsavak nélkülözhetetlenek az egészséghez, ugyanakkor testünk nem állítja elő őket, és táplálkozással riasztóan keveset veszünk fel belőlük. Szervezetünkben az Omega3 és Omega6 zsírsavaknak a helyes aránya 1:1 és 1:5 között van. Sajnos ez az arány felborult a nyugati társadalomban mert kb. 25-30-szor több az Omega-6 zsírsav bevitelünk, köszönhetően a sok-sok finomított olajnak és transzzsírsavaknak. Az arány visszaállításához több Omega3 zsírsavat kell fogyasztanunk, annál is inkább mert az alacsony Omega3 zsírsav bevitel bizonyítottan kiváltója civilizációs betegségeinkek!

Így nem véletlen, hogy a GAPS diéta is szorgalmazza az Omega3 zsírsavak fogyasztását, de nem mindegy, hogy milyen mennyiségben vesszük magunkhoz őket, mert a jelentős gyulladáscsökkentéshez bő 3000 mg EPA+DHA-ra van szükség még akkor is, ha Omega 6-ban szegény a táplálkozásunk! Ide kattintva találsz egy olyan vadvízi halolajat, aminek kiemelkedően magas, 3300mg az EPA és DHA tartalma, a napi adagban.

Az EPA és DHA a két legfontosabb Omega3 zsírsav, melyek támogatják az immunrendszert, visszaszorítják a bélgyulladásokat, az allergiákat és enyhítik az autoimmun betegségek tüneteit. Javítják az agyfunkciókat, a memóriát, a koncentrációt és megelőzik a kognitív funkciók öregedéssel kapcsolatos romlását. Ezeknek a wellness molekuláknak az előnyei közé tartozik a koleszterin, a triglicerid és magas vérnyomás csökkentése, az erek védelme, a szívritmus javítása, a depresszió enyhítése és a hangulatjavítás is. Oda-vissza javítják a kommunikációt a bél és az agy között!

Jó egészséget kívánunk!