Csökkentsd a puffadás, az IBS és SIBO tüneteit 5 lépésben!

Puffadsz? Esteleg irritábilis bél szindrómát vagy SIBO-t diagnosztizáltak nálad? A legújabb kutatások szerint, akinek IBS-e van, annak valószínűleg SIBO-ja is, és valójában az IBS esetek 60%-a, igazából SIBO.

Nézzük, melyek azok az étrendi változtatások, melyek enyhülést hozhatnak, és melyek a legfontosabb célzott kiegészítők!

Csökkentsd az IBS tüneteit 5 lépésben!

Mi az irritábilis bél szindróma (IBS) és mi az a SIBO?

Az IBS az, amikor hasi fájdalom, bélgörcsök, puffadások és a bosszantó felfúvódások váltakoznak olyan szélsőséges emésztési zavarokkal, mint a hasmenés és székrekedés. Sokan élnek úgy, hogy nem is tudják, IBS a kiváltó oka emésztőrendszeri panaszaiknak. A tünetek ugyanis nem csak sokfélék, szervi elváltozás nélkül, de váltakozóak is, hol eltűnnek, hol visszajönnek.

A SIBO már jobban megfogható betegség, mert ilyenkor vastagbél baktériumok szaporodnak el a vékonybélben, ahol semmi helyük. Ez természetesen még jobban felborítja az emésztést, mert a szénhidrátokat fermentáló vékonybél, hidrogén gáz helyett metán gázt termel, ott, ahol csak kevés gáznak kellene képződnie. A rengeteg gáz elvezet a SIBO-val kapcsolatos fájdalmas hasi feszüléshez, puffadásokhoz, émelygéshez. A folyamatot pedig kimerültség és ködös gondolkodás kíséri.

A bél és az agy kommunikálnak egymással

Az emésztőrendszeri panaszokat soha nem szabad elhanyagolni, mert mint látjuk az IBS könnyen átcsap SIBO-ba, de a legújabb kutatások mind rámutatnak, arra is, hogy a bél és az agy, illetve a bél és az immunrendszer bizonyítottan kommunikálnak egymással. 

Így azok, akik krónikus emésztőrendszeri panaszokkal küzdenek agyi ködösödéssel, hangulatingadozásokkal, depresszióval, és helytelen immunválaszokkal, pl. autoimmun betegségekkel is kell számoljanak idővel. És mivel a kommunikáció két irányú egy szorongás szintén kivált emésztőrendszeri panaszt, gondoljunk csak példaként arra, hogy egy stresszesebb időszak mennyire ellehetetleníti vagy felerősíti az emésztőrendszeri tüneteket.

A bél és az agy szoros kommunikációs kapcsolatának megértése kulcsfontosságú ahhoz, hogy emésztőrendszeri vagy pszichológiai panaszaink felett vissza tudjuk szerezni az irányítást.

Mi az irritábilis bél szindróma?

Mit tehetsz, ha IBS-el vagy SIBO-val diagnosztizálnak? 5 egyszerű lépés!

1.  Azonnali étrendváltás!

Két diétánál is van tudományos bizonyíték arra, hogy hatékonyan kezeli az IBS-t és SIBO-t. Az egyik a GAPS diéta, a másik az alacsony FODMAP tartalmú étrend. Közös a két diétában az, hogy kerülik a cukrot, a feldolgozott élelmiszereket, a tejet (kazeint és laktózt) és sok esetben teljesen gluténmentes étrendet javasolnak, még akkor is, ha a tesztek nem mutatnak ki gluténérzékenységet! – mert a gluténban gazdag gabonák magas FODMAP tartalmúak. A probléma fokától függően a diétákat személyre lehet szabni szakember segítségével, de ha már ezeket az összetevőket redukálod, akkor is sokkal jobban leszel.

De proaktívnak kell lenni, mert egyik eset sem egyforma!

Minden esetben az a legjobb, ha elkezdünk étkezési naplót is vezetni! Mivel az IBS-es panaszok egyénenként változnak, egyéni érzékenységtől is függnek, nincs két egyforma eset és diéta. Gyorsabban javulsz, ha ezeket felismered és Te magad is proaktív vagy. A naplóba érdemes 1-3 között az energiaszintedről és közérzetedről is pontokat feljegyezni, így tisztán láthatsz abban is, hogy pszichés behatásra, hogy változnak tüneteid, és ezzel tovább javíthatod a gyógyulási esélyeket.

Ugyanakkor nagyon fontos, hogy a diéta ellenére mindenképp táplálkozz a lehető legváltozatosabban, mert a szervezetednek szüksége van tápanyagokhoz a gyógyuláshoz.

Az étkezés technikája legalább olyan fontos, mint az összetétele

A diéta mellett meghatározó az is, hogy eszel. A legfontosabbak:

  • egyél rendszeresen, az a legjobb, ha napi öt étkezést tartasz – ez egyenletes vércukorszintet ad és tehermentesíti az emésztőrendszert
  • egyszerre ne egyél a tenyerednél nagyobb mennyiségű ételt – a kis adagokban történő étkezés szintén kíméli az emésztőrendszert, így több ideje marad a regenerálódásra
  • vedd komolyan az étkezési szüneteket, és ne nassolj az étkezések között – ez a pont nem csak az emésztésnek kell, de a szellemi frissességnek is
  • étkezz lassan és ne kapkodj, a falatokat mindig alaposan rágd meg lenyelés előtt – valójában az emésztés a szájban kezdődik a fogak őrlésével, így lesz tökéletes a táplálék lebontás, csak elfelejtettük…

Alapállapot: diéta!

2. Szabadulj meg a stressztől!

Mivel a bél és az agy kommunikálnak egymással, fontos, hogy ne stresszeld túl a dolgokat, és gondoskodj a stressz ellensúlyozásáról mondjuk napi 40 perc – 1óra sétával. Mindenkinél mást és mást jelent a stressz, máshol van a küszöb is, hiszen máshogy szocializálódtunk. Egy biztos, hogy még a túlzásba vitt, indokolatlanul szigorú diéta is stressz a szervezetnek, ezért fontos, hogy ne ess túlzásba, maradj középen.

Tudnod kell, hogy a gyógyuláshoz nem csak étrend, de egészséges mentális és lelki állapot is szükséges! Mindig törekedj az egyensúlyra. Ha mégis olyan élethelyzetbe kerülnél, hogy a stressz ellensúlyozásához segítség kell, válaszd az adaptogén gyógynövényeket!

Most pedig nézzük a legcélzottabb étrend-kiegészítőket IBS esetén!

3. Tápláld a bélflórád!

Fogyassz IBS specifikus prebiotikus rostot  

Az indiai guarbabból enzimatikusan előállított gyomorbarát rost, egy teljesen természetes, vízben oldódó prebiotikus rostpor, ami a Monash Egyetem LOW FODMAP tanúsítványával is rendelkezik. Kifejezetten ajánlott IBS vagy SIBO esetén.

Gyarapítja a mikrobiom hasznos bélbaktériumait, visszaszerezve ezzel a bélflóra egyensúlyát és a gyógyulási folyamat felgyorsítását. Jól enyhíti a gyomor és bélrendszeri panaszokat, puffadásokat és felfúvódásokat. Szabályozza a széklet tranzit idejét, amivel enyhíti mind a székrekedést, mind a hasmenést. Hashajtókkal élőknél a hashajtók mennyiségének csökkentésére is alkalmas, és ez már 4 hét alatt, akár 50%-ot is elérhet.

Ez a rost vízben azonnal feloldódik, íztelen és láthatatlan, de a hatása nagyon is látható!

Fogyassz IBS specifikus probiotikumot

A Bifidobacterium infantis egy probiotikum, ami klinikailag is bizonyítottan hatásos az IBS tüneteinek kiegészítő kezelésében és amit a legnagyobb mennyiségben kapunk az anyatejjel, hogy kialakuljon az egészséges bélflóránk. Így azoknál a gyermekeknél, akiknél kimaradt az anyatejes táplálás gyakoribb az IBS és SIBO megjelenése is.  A Bifidobacterium infantist gyógynövényekkel is dúsítják, hogy hatékonyabban nyugtassa az emésztőrendszert, csökkentse a gyomorgörcs és a puffadás tüneteit, illetve enyhítse a bélgörcsöket és a gázképződést. Ráadásul ezt a kiegészítőt várandós kismamák, és gyermekek is fogyaszthatják, már 3 éves kortól!

4.Támogasd a májad!

Amikor az articsókát feldolgozzák, egy elismert antioxidáns hatóanyagot a cinarint képesek koncentrálni a növényből.  A cinarinnal dúsított étrend csökkenti a zsírmájat, májméregtelenítő és májsejt regeneráló. Szembeszáll a gyomortájéki felfúvódásokkal, a hasi puffadásokkal és enyhíti az IBS tüneteit! Serkenti a pangó epe működését, segíti a zsíremésztést és a lehető legjobb koleszterin és vérzsírszint csökkentő! Hozzájárul a zsigeri zsírosodás és az elhízás visszaszorításához, mindezzel pedig a szív és érrendszer egészségének fenntartásához.

Kattints ezért a 800mg-os articsóka kivonatért, ami 5%-os cinarin tartalomra standardizált és L-ornitin aminosavval is dúsították, ami nitrogén és ammónia eltávolító. Tartalmaz még B-vitaminokat is, ami azért is fontos, mert a májzsírosodás B-vitamin hiányt okoz, a B-vitaminok hiánya pedig májzsírosodás kiváltói. A formula egyébként Vegán, glutén és laktózmentes, növényi kapszulatokban.

5. Csökkentsd a gyulladásokat!

Az Omega3 zsírsavak nélkülözhetetlenek az egészséghez, ugyanakkor testünk nem állítja elő őket, és táplálkozással riasztóan keveset veszünk fel belőlük. Szervezetünkben az Omega3 és Omega6 zsírsavaknak a helyes aránya 1:1 és 1:5 között van. Sajnos ez az arány felborult a nyugati társadalomban mert kb. 25-30-szor több az Omega-6 zsírsav bevitelünk, köszönhetően a sok-sok finomított olajnak és transzzsírsavaknak. Az arány visszaállításához több Omega3 zsírsavat kell fogyasztanunk, annál is inkább mert az alacsony Omega3 zsírsav bevitel bizonyítottan kiváltója civilizációs betegségeinkek!

Így nem véletlen, hogy a GAPS diéta is szorgalmazza az Omega3 zsírsavak fogyasztását, de nem mindegy, hogy milyen mennyiségben vesszük magunkhoz őket, mert a jelentős gyulladáscsökkentéshez bő 3000 mg EPA+DHA-ra van szükség még akkor is, ha Omega 6-ban szegény a táplálkozásunk! Ide kattintva találsz egy olyan vadvízi halolajat, aminek kiemelkedően magas, 3300mg az EPA és DHA tartalma, a napi adagban.

Az EPA és DHA a két legfontosabb Omega3 zsírsav, melyek támogatják az immunrendszert, visszaszorítják a bélgyulladásokat, az allergiákat és enyhítik az autoimmun betegségek tüneteit. Javítják az agyfunkciókat, a memóriát, a koncentrációt és megelőzik a kognitív funkciók öregedéssel kapcsolatos romlását. Ezeknek a wellness molekuláknak az előnyei közé tartozik a koleszterin, a triglicerid és magas vérnyomás csökkentése, az erek védelme, a szívritmus javítása, a depresszió enyhítése és a hangulatjavítás is. Oda-vissza javítják a kommunikációt a bél és az agy között!

Jó egészséget kívánunk!