A D-vitamin hiány tünetei és fogyasztásának előnyei! 

A D3-vitamin nélkülözhetetlen (esszenciális) mikrotápanyag, ami sajnos viszonylag kevés élelmiszerben fordul elő, és leginkább UVB-sugárzás hatására képződik a bőrben. A D-vitamin hiány tünetei érintik az immunrendszer, a hormonrendszer, a szív-és érrendszer és a csontok egészségét is. 

Ma már tudjuk, hogy egész évben fontos odafigyelnünk a megfelelő pótlására, hiszen az életkor előrehaladtával a D-vitamin szintézise csökken, valamint a szervezetünkben való átalakulásáért felelős vese és máj működése is romlik. 

A D-vitamin hiány tünetei és a D-vitamin fogyasztásának előnyei!

Mi is az a D3-vitamin?

A D3-vitamin nagyban különbözik a többi vitamintól. Felépítését tekintve a szteroid hormonok csoportjába tartozik, melyet a szervezet a koleszterinből állít elő napfény hatására. Két formáját különböztethetjük meg:

  • Vitamin D3 (kolekalciferol). Számos állati eredetű élelmiszerben fordul elő, leginkább zsírban gazdag halakban és tojássárgájában.
  • Vitamin D2 (ergokalciferol). Számos növényben, gombákban, élesztőkben található.

A két előforduló változat közül a D3 kolekalciferol kétszer hatékonyabbnak bizonyult a vér D-vitamin szintjének szabályozásában.

A D-vitamin átalakulása testünkben

A D3 vitamin kétlépcsős átalakuláson megy keresztül a szervezetünkben, mielőtt hasznosulna.

Elsőként a májban kalcidiollá alakul, ez a vitamin tárolható formája.

Második átalakulása során kalcitriol képződik a vesében, ez az aktív szteroid hormon formája a D3 vitaminnak.

A kalcitriolt a szervezetünk majdnem minden sejtjében megtalálható D-vitamin receptorok (VDR) kötik meg.

Mi is az a D3-Vitamin? A D-vitamin átalakulása testünkben.

A D-vitamin hiánya népbetegség

A D-vitamin hiánya napjainkban népbetegségnek számít, az elérhető élelmiszereknek csak kis százaléka tartalmazza jelentősebb mennyiségben.

Különösen érintett az idősebb korosztály, az elhízottak és a májpanaszokkal élők. A leggyakoribb májpanasz a zsírmáj, ami összefügg az inzulinrezisztenciával és cukorbetegséggel.

A szívrohamot szenvedett betegek nagy részénél is alacsony D-vitamin szintet mutattak ki. A D-vitamin hiány tünetei általában enyhék, évekig-évtizedekig lappanghatnak.

A D-vitamin hiányának leggyakoribb okai és kockázatai tényezői:

  • A napfénynek való kitettség hiánya (ez bizonyos foglalkozások esetén különösen igaz).
  • A naptej gyakori használata, amely csökkenti a szervezet D-vitamin előállítási képességét.
  • A barnább bőrben kevesebb D-vitamin tud szintetizálódni.
  • Az elhízás, a 2 -es típusú cukorbetegség, az inzulinrezisztencia és a magas vérnyomás növelik a D-vitamin hiány kockázatát.
  • 70 év felett gyakoribb a D-vitamin hiány, különösen olyanoknál, akiknek a mozgása korlátozott.
  • A Cöliákia, a Crohn-betegség vagy a cisztás fibrózis zavarja a D-vitamin felszívódását és feldolgozását a belekben, a vesékben vagy a májban.
  • A szoptatott csecsemőket is veszélyezteti a D-vitamin hiánya.

A D-vitamin hiánya népbetegség

A D-vitamin hiány tünetei

A D-vitamin hiány tünetei az immunegészségben

A D-vitamin hiány tünetei közül a legismertebbek a gyakori megfázásos, vírusos-baktériumos fertőzések, de az autoimmun betegségek nagy része is összefüggést mutat a D-vitamin hiánnyal. A D-vitamin hiány ugyanis megváltoztatja, felborítja a bélflóra egyensúlyt, mivel csökkenti a B-vitamin termelést a bélflórában, és ez károsan befolyásolja az immunrendszer ellenállóképességét,  gyulladásos állapotot idéz elő, melyek kapcsolatba hozhatóak az autoimmun betegségekkel is.

A D-vitamin hiány tünetei a csontokban

A D-vitamin hiányt összefüggésbe hozhatjuk a csontritkulással, a csontfájdalmakkal is. A D-vitamin hiány tünetei közül az egyik legismertebb az angolkór, mely leginkább a fejlődő országokat érintő gyermekeknél előforduló csontbetegség.

A D-vitamin hiány tünetei az idegrendszerben

A D-vitaminnak szerepe van az adrenalin, noradrenalin szint szabályozásában és a dopamin termelésében az agyban, gátolja a szerotonin raktár kiürülését. Ezért a D-vitamin hiány tünetei között tartjuk számon a szorongásos, depressziós panaszok kialakulását is.

De a D-vitamin hiány mindig ott áll a háttérben demencia vagy Alzheimer kór esetén is, ugyanis a központi idegrendszerben és a hippokampuszban is vannak receptorok a D -vitaminra, ennek nagy szerepe van az emlékezet működésében és a térbeli tájékozódásban.

A D-vitamin hiány tünetei a bőrön

Számos bőrbetegség kialakulásában játszik szerepet a D-vitamin hiány, és tünetei közé sorolhatjuk az olyan bőrbetegségeket is, mint a pikkelysömör vagy az ekcéma. Konkrét bizonyítékok vannak arra, hogy a D-vitamin hasznos tápanyag pikkelysömör kiegészítő kezelésében. A D-vitamin segíti a szarusejtek normális működését és gátolja a túlságos termelést, ugyanakkor előnyösen hat a betegség kialakulásában szerepet játszó immunfolyamatokra is.

A D-vitamin hiány tünetei a szív-és érrendszerben

Tanulmányok kimutatták, hogy az alacsony D3-vitamin szint a magas vérnyomás és az érelmeszesedés gyakoribb előfordulásához vezethet. A D-vitamin részt vesz a felesleges koleszterin és triglicerid kisepréséből a véráramból, segíthet megvédeni az erek egészségét, csökkenteni az esetleges gyulladásokat és egyéb szív-érrendszeri rendellenességeket.

Számos tanulmány kimutatta, hogy az alacsony D-vitamin szint megnövelheti a cukorbetegség, daganatos megbetegedések, a pajzsmirigy betegségek, sőt, a meddőség és az elhízás kockázatát is.

A D-vitamin hiány tünetei

A D-vitamin bevitel előnyei

1. A hosszú élet vitaminja

Felfedezése óta tulajdonítanak előnyös hatásokat a D-vitaminnak, napjainkban pedig egyes tudományos közösségek egyenesen a hosszú élet vitaminjának titulálják (1-2-3).

Tanulmányok sora segít mélyebb betekintést nyerni a témába: a tanulmányok egy része egy 8 éves időintervallum alatt figyelte meg a halálozási ráta kockázatának növekedését az alacsony D-vitaminszinttel rendelkező nők és férfiak körében.

Másfelől egy 6 éves periódus alatt napi 400-800 NE D-vitamin bevitel 8 százalékkal csökkentette a halálozási adatokat nők és férfiak között egyaránt (4).

2. A D-vitamin hatásos a zsírok beépülésével szemben

Számos tanulmány világított rá a vitaminbevitel, köztük leginkább a D-vitamin és a testzsírszázalék közti összefüggésekre.

Nők esetében 12 heti táplálékkiegészítő formájában bevitt D-vitamin pótlás során átlagosan 2,7 kg súlyvesztést eredményezett szemben a placebo 500 grammjával szemben (5).

Hasonló esetekben csökkentett kalóriabevitel mellett magasabb D-vitamin bevitel nagyobb mértékű testsúlycsökkenést eredményezett (6).

Az ezt eredményező hatásmechanizmus mai napig nem tisztázott, de a D-vitamin egészen biztosan fontos szerepet játszik az alapvető anyagcserefolyamatokban és a zsírsavak oxidációjában (7-8).

3. Sportteljesítmény növelése

A kortizol nevű hormon kettős negatív hatást fejt ki az izomzatunkra. Egyfelől gyorsítja a fehérjék katabolizmusát, másfelől gátolja az izmok regenerálódását és növekedését az anti-anabolikus hatásmechanizmusával. Ugyancsak hátrányos tulajdonsága a tesztoszteronszint csökkentő hatása.

Sajnálatos módon az edzés intenzitás növelése egyenesen arányos a kortizol szint gyors növekedésével, ezért ennek visszaszorítása kiemelkedő fontosságú a sportolók számára. A megfelelő D-vitamin bevitel elősegíti a tesztoszteron termelődését és csökkenti az izomszövetben a miosztatin nevű katabolikus hormon termelődését (9-10-11).

Statisztikai adatokkal alátámasztották, hogy a magasabb D-vitamin bevitel egyenesen arányos a sportteljesítmény növekedésével (12).

A D-vitamin bevitel előnyei

Mennyi D-vitamint érdemes fogyasztanom?

A napi ajánlott D-vitamin bevitel több dologtól is függ:

  • életkor
  • etnikum
  • testtömeg
  • földrajzi elhelyezkedés
  • éghajlat
  • napfényes órák száma
  • öltözet

A fenti felsorolásban szereplő tényezők csak részben befolyásolják a napi szükségletet. A téli hónapokban legalább napi 2000-4000 egység D3-vitamin fogyasztása javasolt, ami elegendő a normál tartomány fenntartásához. D-vitamin-hiány, bizonyos betegségek esetén szükséges lehet ennél nagyobb mennyiség, ún. telítődózis adása, orvosi felügyelet mellett.

Tudományos referenciák:

• (1) Skaaby T. Vitamin D status and incident cardiovascular disease and all-cause mortality: a general population study. Endocrine. 2012 Sep 27. [Epub ahead of print]

• (2) Cheng TY. Serum 25-hydroxyvitamin D, vitamin A, and lung cancer mortality in the US population: a potential nutrient-nutrient interaction. Cancer Causes Control. 2012 Sep;23(9):1557-65.

• (3) Dobnig H. Independent association of low serum 25-hydroxyvitamin d and 1,25-dihydroxyvitamin d levels with all-cause and cardiovascular mortality. Arch Intern Med. 2008 Jun 23;168(12):1340-9.

• (4) Autier P. Vitamin D supplementation and total mortality: a meta-analysis of randomized controlled trials. Arch Intern Med. 2007 Sep 10;167(16):1730-7.

• (5) Salehpour A. A 12-week double-blind randomized clinical trial of vitamin D3 supplementation on body fat mass in healthy overweight and obese women. Nutrition Journal 2012, 11:78

• (6) Shahar DR. Dairy calcium intake, serum vitamin D, and successful weight loss. Am J Clin Nutr November 2010 vol. 92 no. 5 1017-1022

• (7) Soares MJ. Mechanistic roles for calcium and vitamin D in the regulation of body weight. Obes Rev. 2012 Jul;13(7):592-605.

• (8) Forney L. Vitamin D Status, Adiposity and Performance Measures in College-Aged Students. Medicine & Science in Sports & Exercise. 2012 44(5S): 951.

• (9) Pilz S. Effect of vitamin D supplementation on testosterone levels in men. Horm Metab Res. 2011 Mar;43(3):223-5.

• (10) Nimptsch K. Association between plasma 25-OH vitamin D and testosterone levels in men. Clin Endocrinol (Oxf). 2012 Jul;77(1):106-12.

• (11) Garcia LA. 1,25(OH)2Vitamin D3 Stimulates Myogenic Differentiation by Inhibiting Cell Proliferation and Modulating the Expression of Promyogenic Growth Factors and Myostatin in C2C12 Skeletal Muscle Cells. Endocrinology August 1, 2011 vol. 152 no. 8 2976-2986

• (12) Grimaldi, AS. 25(OH) Vitamin D is Associated with Greater Muscle Strength in Healthy Men and Women. Medicine & Science in Sports & Exercise: POST ACCEPTANCE, 14 August 2012

Olvass tovább! Nézd meg 11 ok, hogy miért fogyassz D-vitamint! – című blogunkat is!