A D-vitamin hiány tünetei és fogyasztásának előnyei! 

A D3-vitamin nélkülözhetetlen (esszenciális) mikrotápanyag, ami sajnos viszonylag kevés élelmiszerben fordul elő, és leginkább UVB-sugárzás hatására képződik a bőrben. Ma már tudjuk, hogy egész évben fontos odafigyelnünk a megfelelő pótlására. Az életkor előrehaladtával a D-vitamin szintézise csökken, valamint a szervezetünkben való átalakulásáért felelős vese és máj működése is romlik, emiatt kifejezetten fontos gondoskodni a megfelelő D3-vitamin bevitelről, például étrend-kiegészítő formájában.

A D-vitamin hiány tünetei és a D-vitamin fogyasztásának előnyei!

Mi is az a D3-vitamin?

A D3-vitamin nagyban különbözik a többi vitamintól. Felépítését tekintve a szteroid hormonok csoportjába tartozik, melyet a szervezet a koleszterinből állít elő napfény hatására. Két formáját különböztethetjük meg:

  • Vitamin D3 (kolekalciferol). Számos állati eredetű élelmiszerben fordul elő, leginkább zsírban gazdag halakban és tojássárgájában.
  • Vitamin D2 (ergokalciferol). Számos növényben, gombákban, élesztőkben található.

A két előforduló változat közül a D3 kolekalciferol kétszer hatékonyabbnak bizonyult a vér D-vitamin szintjének szabályozásában.

A D-vitamin átalakulása testünkben

A D3 vitamin kétlépcsős átalakuláson megy keresztül a szervezetünkben, mielőtt hasznosulna. Elsőként a májban kalcidiollá alakul, ez a vitamin tárolható formája. Második átalakulása során kalcitriol képződik a vesében, ez az aktív szteroid hormon formája a D3 vitaminnak. A kalcitriolt a szervezetünk majdnem minden sejtjében megtalálható D-vitamin receptorok (VDR) kötik meg.

Mi is az a D3-Vitamin? A D-vitamin átalakulása testünkben.

A D-vitamin hiánya népbetegség

A D-vitamin hiánya napjainkban népbetegségnek számít, az elérhető élelmiszereknek csak kis százaléka tartalmazza jelentősebb mennyiségben. Különösen érintett az idősebb korosztály, az elhízottak és a májpanaszokkal élők. A leggyakoribb májpanasz a zsírmáj, ami összefügg az inzulinrezisztenciával és cukorbetegséggel. A szívrohamot szenvedett betegek nagy részénél is alacsony D-vitamin szintet mutattak ki. A D-vitamin hiány tünetei általában enyhék, évekig-évtizedekig lappanghatnak.

A D-vitamin hiánya népbetegség

A D-vitamin hiány tünetei

A D-vitamin hiányt összefüggésbe hozhatjuk a csontritkulással, a csontfájdalmakkal és az angolkórral, mely leginkább a fejlődő országokat érintő gyermekeknél előforduló csontbetegség.

Számos tanulmány kimutatta, hogy az alacsony D-vitamin szint megnövelheti a szívbetegségek, cukorbetegség, demencia, daganatos megbetegedések és autoimmun betegségek kockázatát.

A D-vitaminnak szerepe van az adrenalin, noradrenalin szint szabályozásában és a dopamin termelésében az agyban, gátolja a szerotonin raktár kiürülését, ezáltal a szervezet alacsony D-vitamin szintje hozzájárulhat depressziós tünetek kialakulásához.

A D-vitamin hiány tünetei

A D-vitamin bevitel előnyei

1. A hosszú élet vitaminja

Felfedezése óta tulajdonítanak előnyös hatásokat a D-vitaminnak, napjainkban pedig egyes tudományos közösségek egyenesen a hosszú élet vitaminjának titulálják (1-2-3).

Tanulmányok sora segít mélyebb betekintést nyerni a témába: a tanulmányok egy része egy 8 éves időintervallum alatt figyelte meg a halálozási ráta kockázatának növekedését az alacsony D-vitaminszinttel rendelkező nők és férfiak körében.

Másfelől egy 6 éves periódus alatt napi 400-800 NE D-vitamin bevitel 8 százalékkal csökkentette a halálozási adatokat nők és férfiak között egyaránt (4).

2. A D-vitamin hatásos a zsírok beépülésével szemben

Számos tanulmány világított rá a vitaminbevitel, köztük leginkább a D-vitamin és a testzsírszázalék közti összefüggésekre.

Nők esetében 12 heti táplálékkiegészítő formájában bevitt D-vitamin pótlás során átlagosan 2,7 kg súlyvesztést eredményezett szemben a placebo 500 grammjával szemben (5).

Hasonló esetekben csökkentett kalóriabevitel mellett magasabb D-vitamin bevitel nagyobb mértékű testsúlycsökkenést eredményezett (6).

Az ezt eredményező hatásmechanizmus mai napig nem tisztázott, de a D-vitamin egészen biztosan fontos szerepet játszik az alapvető anyagcserefolyamatokban és a zsírsavak oxidációjában (7-8).

3. Sportteljesítmény növelése

A kortizol nevű hormon kettős negatív hatást fejt ki az izomzatunkra. Egyfelől gyorsítja a fehérjék katabolizmusát, másfelől gátolja az izmok regenerálódását és növekedését az anti-anabolikus hatásmechanizmusával. Ugyancsak hátrányos tulajdonsága a tesztoszteronszint csökkentő hatása.

Sajnálatos módon az edzés intenzitás növelése egyenesen arányos a kortizol szint gyors növekedésével, ezért ennek visszaszorítása kiemelkedő fontosságú a sportolók számára. A megfelelő D-vitamin bevitel elősegíti a tesztoszteron termelődését és csökkenti az izomszövetben a miosztatin nevű katabolikus hormon termelődését (9-10-11).

Statisztikai adatokkal alátámasztották, hogy a magasabb D-vitamin bevitel egyenesen arányos a sportteljesítmény növekedésével (12).

A D-vitamin bevitel előnyei

Mennyi D-vitamint érdemes fogyasztanom?

A napi ajánlott D-vitamin bevitel több dologtól is függ:

  • életkor
  • etnikum
  • testtömeg
  • földrajzi elhelyezkedés
  • éghajlat
  • napfényes órák száma
  • öltözet

A fenti felsorolásban szereplő tényezők csak részben befolyásolják a napi szükségletet. A téli hónapokban legalább napi 2000-4000 egység D3-vitamin fogyasztása javasolt, ami elegendő a normál tartomány fenntartásához. D-vitamin-hiány, bizonyos betegségek esetén szükséges lehet ennél nagyobb mennyiség, ún. telítődózis adása, orvosi felügyelet mellett.

Tudományos referenciák:

• (1) Skaaby T. Vitamin D status and incident cardiovascular disease and all-cause mortality: a general population study. Endocrine. 2012 Sep 27. [Epub ahead of print]

• (2) Cheng TY. Serum 25-hydroxyvitamin D, vitamin A, and lung cancer mortality in the US population: a potential nutrient-nutrient interaction. Cancer Causes Control. 2012 Sep;23(9):1557-65.

• (3) Dobnig H. Independent association of low serum 25-hydroxyvitamin d and 1,25-dihydroxyvitamin d levels with all-cause and cardiovascular mortality. Arch Intern Med. 2008 Jun 23;168(12):1340-9.

• (4) Autier P. Vitamin D supplementation and total mortality: a meta-analysis of randomized controlled trials. Arch Intern Med. 2007 Sep 10;167(16):1730-7.

• (5) Salehpour A. A 12-week double-blind randomized clinical trial of vitamin D3 supplementation on body fat mass in healthy overweight and obese women. Nutrition Journal 2012, 11:78

• (6) Shahar DR. Dairy calcium intake, serum vitamin D, and successful weight loss. Am J Clin Nutr November 2010 vol. 92 no. 5 1017-1022

• (7) Soares MJ. Mechanistic roles for calcium and vitamin D in the regulation of body weight. Obes Rev. 2012 Jul;13(7):592-605.

• (8) Forney L. Vitamin D Status, Adiposity and Performance Measures in College-Aged Students. Medicine & Science in Sports & Exercise. 2012 44(5S): 951.

• (9) Pilz S. Effect of vitamin D supplementation on testosterone levels in men. Horm Metab Res. 2011 Mar;43(3):223-5.

• (10) Nimptsch K. Association between plasma 25-OH vitamin D and testosterone levels in men. Clin Endocrinol (Oxf). 2012 Jul;77(1):106-12.

• (11) Garcia LA. 1,25(OH)2Vitamin D3 Stimulates Myogenic Differentiation by Inhibiting Cell Proliferation and Modulating the Expression of Promyogenic Growth Factors and Myostatin in C2C12 Skeletal Muscle Cells. Endocrinology August 1, 2011 vol. 152 no. 8 2976-2986

• (12) Grimaldi, AS. 25(OH) Vitamin D is Associated with Greater Muscle Strength in Healthy Men and Women. Medicine & Science in Sports & Exercise: POST ACCEPTANCE, 14 August 2012

Olvass tovább! Nézd meg 11 ok, hogy miért fogyassz D-vitamint! – című blogunkat is!