Főmenü Termékeink
Blog

A depresszió kezelése természetesen, lehetséges?

Szerkesztő: Somogyi Rita

Tápanyagok és módszerek, amelyek segíthetnek a depresszió tüneteinek csökkentésében

A depresszió az egész világon népbetegségnek számít, az északi féltekén valamivel gyakoribb az előfordulása. Magyarországon közel 200.000 ember küzd depresszióval (ez csak azokat a betegeket jelenti, akik diagnosztizálva is vannak)! Habár a depresszió egy betegség, melynek súlyosságát nem bagatellizálhatjuk el, vannak olyan tápanyagok a természet patikájában, melyekkel az orvosi terápiát kiegészítve a depresszió kezelése természetesen lehetséges. Nézzük meg, melyek ezek!

Tápanyagok és módszerek, amelyek segíthetnek a depresszió tüneteinek csökkentésében

Mi a depresszió?

„A depresszió, definíciója szerint rosszkedvű, szomorú állapotot jelöl, melyben a világ kietlennek a nehézségek pedig leküzdhetetlennek tűnnek.” (1)

A depresszió hátterében bonyolult biokémiai folyamatok állnak, összefüggést mutat a szerotonin-, a noradrenalin- és a dopaminszintekkel is, ilyenkor ezeknek az ingerületvivő anyagoknak (neurotranszmittereknek) az egyensúlya bomlik meg.

TUDTAD? A depresszióval kapcsolatos feljegyzések egészen régre nyúlnak vissza. Már Hippokratész is felismerte, de ő még melankóliának nevezte. A 19. század óta ismeri el az orvostudomány önálló betegségként.

Depresszió vagy szomorúság?

A depresszió nem keverendő össze az egyszerű szomorúsággal! A szomorúság rövid ideig tart, és nem jelent olyan „mély” állapotot, mint a depresszió. Habár a szomorúság is lehet a depresszió egyik tünete, de más tünetekkel való együttes, hosszú ideig tartó fennállása (minimum két hétig) szükséges ahhoz, hogy a depresszió (orvos által) diagnosztizálható legyen. 

Depressziós tünetegyüttessel (depressziós szindrómával) ugyanakkor majd mindannyian találkozunk életünk folyamán, pl. gyászidőszakban, de ilyenkor maga a depresszió diagnosztizálására még nem kerül sor.   

Láthatjuk, hogy igen vékony az a határvonal, ami elválasztja egymástól a szomorúságot, a depressziós szindrómát és magát a depressziót.  

Mi a depresszió? Depresszió vagy szomorúság?

Hogyan alakul ki a depresszió?

A depresszió kialakulásánál több tényező is szerepet játszhat. Általánosságban mondhatjuk azt, hogy van genetikai hajlam a depresszióra, de szükséges mellé még további tényező, ami „elindítja a folyamatot.”

Nézzük a leggyakoribb kiváltó okokat!

  • öröklődés: nagyobb eséllyel lesznek depressziósok azok, akiknek a családjában előfordult már depresszió, szorongásos zavar, esetleg alkoholizmus
  • meghatározó a kisgyerekkori környezet is (hideg, elutasító családi környezet)
  • súlyos stressz
  • bizonyos gyógyszerek
  • tudatmódosítószerekkel, serkentőkkel való visszaélés

A hormonok szerepe a depresszió kialakulásában

Kutatás tárgyát képezi, hogy a hormonváltozások mennyire játszanak szerepet a depresszió kialakulásában, elég csak a gyermekágyi depresszióra gondolni.

A depressziós tünetek jellemzőek azokra, akik prementsruációs szindrómával küzdenek, de a menopauzára jellemző tünetegyüttesnek is részét képezik. Sőt olyan hormonegyensúlytalansággal járó betegségek esetén is, mint a PCOS, összefüggést mutatnak a depresszióval. (2)

Részben a hormonális okokkal is magyarázható, hogy a depresszió miért inkább a nőkre jellemző (bár az sem kizárható, hogy pontosan ugyanannyi férfi depressziós, csak ők kevésbé jutnak el a diagnosztizálásig).

Bél-agy kapcsolat és a depresszió

Ma már bizonyított, hogy a bél és az agy kommunikálnak egymással, sőt, az is bizonyos, hogy a mikrobiom egészsége (vagyis a bélbaktériumok összetétele, mennyisége, minősége) befolyással van a hangulatunkra, mentális egészségünkre. (3) Bizonyos bélbaktériumok jelenléte hajlamosít a depresszióra, sőt, egyesek konkrétan hozzá is járulhatnak a depresszió kialakulásához. (4)

A gyulladásos bélbetegségek és a depresszió pedig oda-vissza hatnak egymásra. (5)

Hogyan alakul ki a depresszió?

Melyek a depresszió tünetei?

Ha az alábbiak közül legalább öt egyidejűleg, minimum két hétig fennáll, akkor beszélhetünk depresszióról:

  1. rossz hangulat, ami jellemzően reggel a legrosszabb
  2. fásultság érzés, az örömre való képesség elvesztése (a korábban örömet adó tevékenységek sem adnak már örömet)
  3. a napi tevékenységek elvégzése problémát jelent
  4. alacsony önértékelés, önbizalom elvesztése, jelentéktelen dolgokon való rágódás
  5. alvászavar, alvásra való képtelenség, de túl sok alvás is lehet
  6. koncentrálási és memória problémák, nehezen meghozott döntések,
  7. fogyás vagy hízás rövid időn belül
  8. nyugtalanság, ingerlékenység, vagy éppen az ellenkezője, lassultság, érzelemmentesség
  9. fáradtság, kevés energia
  10. halállal kapcsolatos gondolatok

A depressziót gyakran testi tünetek is kísérik, mint a hasfájás, emésztési panaszok, fejfájás.

Melyek a depresszió tünetei?

 Hogyan lehet kezelni a depressziót?

  • pszichoterápia – inkább enyhébb esetekben alkalmazzák, amennyiben először jelennek meg a depressziós tünetek. A lehetséges módszerek közül az egyik leggyakrabban alkalmazott a kognitív viselkedésterápia, ami a berögzült negatív gondolatok, negatív viselkedésminták megváltoztatására irányul.
  • életmódváltás – külön kiemelendő a mozgás fontossága, már csak azért is, mert a rendszeres testmozgás pl. a depresszió kialakulásának kockázatát némileg csökkenti. De vannak súlyos esetek, amikor az életmódunkban érdemes esetleg munkahely, karrier és akár lakóhely változtatásra is.
  • gyógyszeres kezelés – súlyos esetekben, vagy ha többszörösen térnek vissza a depressziós tünetek, nem kerülhető meg a gyógyszerek alkalmazása. Nagyon fontos, hogy ezeket akkor sem javasolt abbahagyni, ha az állapotban javulást tapasztalunk, hiszen igen gyakori a visszaesés. A gyógyszerek csökkentését, és a gyógyszeres terápia elhagyását mindig az orvossal kell egyeztetni, vele együtt kidolgozni.

Külön ki kell emelnünk a támogató környezet fontosságát! Mind a depresszió felismerésében, mind a depresszió kezelésében. Nem szabad lekicsinyelni a problémát.

Hogyan lehet kezelni a depressziót?

A depresszió kezelése természetesen: tápanyagok, melyek hozzájárulnak a tünetek csökkentéséhez

Depresszió ellen természetesen, foláttal

Az 1990 óta a folyamatosan megjelenő kutatások azt bizonyítják, hogy az agy folát mennyisége kapcsolatban áll mindennapi hangulatunkkal, a mentális funkciókkal, főleg a depresszióval. (6)

A folátnak szerepe van a szerotonin és a dopamin nevű boldogsághormonok termelésében, ezért örömvitaminnak is hívják. Az idegrendszer nem tud folát nélkül működni, és a foláthiány bizonyítottan károsítja a neurotranszmitterek termelését, ami hangulatingadozásokat, krónikus fáradtságot és depressziót vált ki.

A kutatásokból kiderül, hogy a depresszió mértéke arányos foláthiányunk mértékével, éppen ezért a folátbevitel segíthet a depressziós tünetek csökkentésében. (7)

A 4. generációs Quatrefolic® folát (bioaktív folát) egy világszabadalommal védett, magas biohasznosulású formája a folátnak. 

  • Tökéletesen oldódik vízben, így jobban felszívódik a nyálkahártya sejtjein keresztül, mely megkönnyíti a vérkeringésbe való bejutást.
  • A tabletták igazán kicsik, így nyelési nehézséggel küzdők is könnyen alkalmazhatják.
  • Vegán, glutén- és laktózmentes, már 3 éves kortól fogyasztható.

Depresszió ellen gyógynövényekkel: segítenek az adaptogének!

Az adaptogén gyógynövények hozzájárulnak a szervezet egyensúlyi állapotának visszaszerzéséhez. Képesek ellensúlyozni a minket érő fizikai és lelki stresszt, ezen tulajdonságuknak köszönhetően a depresszióval kapcsolatos kutatások középpontjába kerültek, mint „természetes antidepresszánsok”.

A kutatási eredmények igen biztatóak:

  • a rózsagyökér a szerotonin és a dopamin szintet növeli, ezzel hozzájárulva a jobb koncentrálási képességekhez és a hangulathoz (8)
  • az ashwagandha segíthet a szorongás, a depressziós tünetek és az álmatlanság csökkentésében  (9)
  • a panax ginseng „természetes antidepresszánsként” a rózsagyökérhez hasonlóan befolyásolja a neurotranszmitterek egyensúlyát  (10)
  • a maca csökkenteni képes a depresszió tüneteit posztmenopauzás nőknél (11)
  • és ugyanígy az astralagus (baktövis) is eredményesen képes csökkenteni a depressziós tüneteket (12)
  • a kínai kúszómagnólia hatékonyan csökkentette a krónikus stressz okozta depresszió tüneteit egérkísérletekben (13)

A Stress Control-R kapszula ennek a hat adaptogén gyógynövénynek a szinergikus egyvelegét tartalmazza. Ez azt jelenti, hogy a gyógynövény kivonatok együtt dolgozva, plusz B-vitaminokkal és magnéziummal kiegészítve még eredményesebbé teszik a kúrát. 

Depresszió ellen gyógynövényekkel: segítenek az adaptogének!

Magnézium: segíthet a depresszió kezelésében természetesen

A megfelelő magnéziumszint elengedhetetlen az idegrendszer normál működéséhez, a magnéziumhiány pedig olyan tünetekkel járhat együtt, mint az ingerlékenység, az idegesség, vagy a szorongás. Súlyos magnéziumhiány esetén növekszik a szorongás szintje, pánikbetegség és depresszió is kialakulhat. 

A magnéziumot kutatásokban is hatékonynak találták a depresszió kezelésében, annyira, hogy megfelelő mennyiségű magnézium adagolással még a súlyos depressziós tünetekben is jelentős javulást volt megfigyelhető. (13)

Ehhez természetesen jó minőségű magnézium kiegészítőre van szükség. A magnézium-biszglicinátot jelenleg a leghatékonyabb magnézium típusnak tartják, ugyanis mind a felszívódása, mind a biohasznosulása kedvező, ez a kettő együtt garantálja a magnéziumkúra sikerét.

Depresszió cselekvési terv

A fenti három tápanyag akár kombinálható is egymással a javulás érdekében, de gyógyszeres kezelés mellett csakis akkor kezdhető meg a fogyasztásuk, ha azt az orvosunkkal is egyeztettük!

Az általános fogyasztási javaslat a következő (ami inkább egy kiindulási alap, ezt javasolt személyre szabni)

Érdemes 120 napos kúrára berendezkedni, melyet 1-2 hónap szünet után meg is lehet ismételni, ha szükséges.

Magnézium: segíthet a depresszió kezelésében természetesen

Anatur Tipp! Gondoltad volna, hogy még a krónikus depresszión is meglepően sokat tud javítani az aromaterápia? A narancsvirág kellemes illata  javítja a hangulatot, a levendula illata  nyugtat, alkalmazzuk bátran masszázshoz, fürdőolajként vagy akár testápolásra is!

Fontos! Ebben a blogban felsorolt tápanyagok hozzájárulhatnak a depressziós tünetek csökkentéséhez, ez azonban koránt sem jelenti azt, hogy eldobhatjuk folyamatban lévő kezelésünket és gyógyszereinket. Azt ellenben igen, hogy az orvosunkkal egyeztetve és véleményét kikérve, az aktuális terápiába beillesztve, megkezdhetjük fogyasztásukat. Ne felejtsük el azt, hogy a depresszió ellen, nem egyik vagy másik megoldás fog tartós sikert hozni, hanem ezek együttes alkalmazása, amihez bizony szükséges szeretteink, barátaink és szakemberek segítségét is kérni. Ne féljünk ettől! 

Nézz körül a webáruházunkban
Bioaktív folát DUOPACK -10% kedvezménnyel Akció

Bioaktív folát DUOPACK -10% kedvezménnyel

6 650 Ft
5 985 Ft
Legjobb ár az elmúlt 30 napban: 5 985 Ft

Lila nyugalom - Vegán testolaj levendula illóolajjal Natur Tanya 250 ml

2 250 Ft
Legjobb ár az elmúlt 30 napban: 2 250 Ft
Hozzászólás
Csak bejelentkezett felhasználók kommentelhetnek Bejelentkezés Regisztráció
Somogyi Rita

Kedves Anikó!

Igen, érdemes a tápanyagokat kombinálni egymással, sőt, én még jó szívvel tudom ajánlani a Pszichobiotikumot is, amiről a kiemelésre kattintva olvashatsz bővebben.

Azonban nem szabad elfelejtkezni arról, hogy ezek mind csak mankók, nem alkalmasak adott esetben a gyógyszerek és az orvosi kezelés kiváltására.

Üdvözlettel:
Somogyi Rita

Parti Anikó
Kedves Rita,
szeretnék jóváhagyást kérni, hogy jól gondolom, hogy ezeket célszerű elkezdeni együtt szedni?

https://anatur.hu/bioaktiv-vegan-folat-vilagszabadalommal-vedett-legujabb-4-generacios-quatrefolic-folat-natur-tanya

https://anatur.hu/natur-tanya-szerves-magnezium-biszglicinat-100db
vagy
https://anatur.hu/vegan-magnezium-aktiv-b6-vitamin-vilagszabalommal-vedett-magnezium-biszglicinat-natur-tanya

és
https://anatur.hu/stress-control-r-kapszula-adaptogen-natur-tanya

Köszönöm szépen!
Adatkezelési beállítások
Weboldalunk az alapvető működéshez szükséges cookie-kat használ. Szélesebb körű funkcionalitáshoz (marketing, statisztika, személyre szabás) egyéb cookie-kat engedélyezhet. Részletesebb információkat az Adatkezelési tájékoztatóban talál.