Hogyan javíthat néhány egyszerű tápanyag a hangulatunkon?

Minden az agyunkon múlik. Ha fürgébben akarsz lépkedni vagy jókat derülni, ismerj meg néhány létfontosságú tápanyagot, melyek nagy hatással vannak a normális agyi funkciók fenntartására. Számos tanulmány bizonyítja, ezek az összetevők képesek örömmel eltölteni minket, enyhítik a depresszió és a szorongás tüneteit is. Tudd meg, melyek a leghatásosabb természetes hangulatjavító vitaminok, és hogyan léphetsz fel a depresszió ellen vitamin fogyasztásával.

Hogyan javíthat néhány egyszerű tápanyag a hangulatunkon?

TOP 10 természetes hangulatjavító és depresszió elleni vitamin

#1: Kalcium

Kalciumból van a legtöbb a szervezetünkben. Fontos szerepet játszik az erős csontok és egészséges vérerek megtartásában, és segít távol tartani a magas vérnyomást, és a 2-es típusú cukorbetegséget. Az alacsony kalciumszintnek szerepe lehet a menstruációt megelőző szindrómával (PMS) összefüggő depresszió kialakulásában is.

A kalciumhiány a nőket inkább sújtja, mint a férfiakat, úgyhogy a nőknek különösen oda kell figyelniük a napi kalciumbevitel biztosítására.

Mire kell figyelni? A kalcium D-vitamin nélkül képtelen hasznosulni a szervezetedben. Ma már kelátolt, szerves formában is elérhető, ezt a formulát Világszabadalom is védi. D-vitaminnal együtt segít megregulázni a PMS-nek tulajdonított hangulatingadozásokat.

#2: D-vitamin

A tél vitaminja, tulajdonképpen nem is egy vitamin, lényegében hormonként viselkedik szervezetünkben, és minden szerv, illetve szervrendszer működésébe beleszól. És nemcsak télen, hanem egész évben lehet szedni kúraszerűen! Ennek az az oka, hogy minden sejtünknek szüksége van D-vitaminra a működéséhez. A Semmelweis Egyetem kutatói megmérték a magyarok D-vitamin szintjét. Közzétett felmérésüknek eredménye: 10 magyarból 9 D-vitamin hiányban szenved!

A D-vitamin az egyik legfontosabb a hangulatjavító vitaminok közül. A Texasi Egyetem kutatói 4 éven át tanulmányozták 12,600 alanyon a D-vitamin szint és depresszió közötti összefüggést. Megállapították, hogy az alacsony D-vitamin szint és a depresszió tünetei között szoros összefüggés mutatható ki! Sőt az is bizonyítást nyert, hogy a tavaszi fáradtság tünetei is D-vitamin hiányra vezethetők vissza.

Mire kell figyelni? Míg régebben az általános ajánlás napi 2000 NE D-vitamin bevitele volt, ma már tudjuk, hogy a 4000 NE D-vitamin hosszú távon, biztonságosan adagolható.

TOP10 természetes hangulatjavító és depresszió elleni vitamin, D3-vitamin

#3: Króm

A szervezetünkben nyomokban előforduló króm segít az étel megemésztésében. Fokozza a zsír és szénhidrát anyagcserét. Segítségével elkerülheted a nassolásos és falásos rohamokat, melynek hátterében kiegyensúlyozatlan lelki állapotod áll. Krómhiány esetén sérül a szervezet inzulinszabályozó képessége, ami a cukorbetegséggel összefüggő komplikációkhoz vezethet, pl. látásromláshoz és magas vérnyomáshoz.

A króm fontos szerepet játszik az agyban levő szerotonin, noradrenalin és melatonin szintjének emelésében, ami elősegíti az érzelmek és a hangulat szabályozását. Mivel a króm közvetlenül hat az agy hangulatszabályzóira, megállapították, hogy hatékony kiegészítője a depressziónak, természetes hangulatjavító.

Mire kell figyelni? A króm szerves vegyületeiből, mint pl. a króm-pikolinát sokkal jobban felszívódik, mint a szervetlen formuláiból.

#4: Folsav

A folsav (más néven B9-vitamin, vagy M-vitamin) az öröm vitaminja! Segít az új sejtek kialakulásában és támogatja a szerotoninszabályozást. A szerotonin egy boldogsághormon, ami üzeneteket közvetít az idegsejtek között, és számos különböző funkció végrehajtásában segít az agynak, a hangulat szabályozásától kezdve a társasági viselkedés irányításáig. A folsav hiánya következtében csökken a szerotoninszint, ráadásul fáradtságérzés is kialakulhat. A depresszió kezelése vitaminokkal lehetséges, ha együtt alkalmazzák a folsavat és a B-12 vitamint. A folsavnak önmagában is megvan az az előnye, hogy erősíti az antidepresszánsok hatását.

Mire kell figyelni? A folsavat először foláttá kell bontani ahhoz, hogy hasznosulni tudjon a szervezetben. Ez a folyamatban azonban a magyar lakosság több mint felénél nem megy végbe az ún. MTHFR mutáció miatt. Menj biztosra, és válaszd a folsav aktív formáját, azaz a bioaktív folátot!

TOP10 természetes hangulatjavító és depresszió elleni vitamin, folsav

#5: Vas

A vas fontos szerepet tölt be szervezetünkben: energiaszintünk és izmaink erejének fenntartása érdekében szállítja az oxigént. A vas elégtelen szintje fáradtságot és depressziót okozhat. A vashiány többször jelentkezik nőknél, mint férfiaknál, különösen gyermekszülő korban.

Ha elég vasat fogyasztunk, megelőzhetjük a vérszegénységet, ami szintén inkább a nőket veszélyezteti, mint a férfiakat. Fontos, hogy elegendő vas legyen a szervezetünkben, mivel a fáradtság, az apátia és a hangulatváltozások gyakran depresszióhoz vezetnek.

Mire kell figyelni? Ma már kelátolt, szerves formában is elérhető, ami nem csak hogy tökéletes biohasznosulást tesz lehetővé, de teljesen kiküszöbölte az emésztőrendszeri irritációkat is. 

szerves vas kapszula

#6: Magnézium

A magnézium több mint 300-féle módon segít megvédeni és fenntartani testünk egészségét. Hiánya ingerültséget, fáradtságot, zavarodottságot és alacsony stressz tűrő képességet eredményezhet. Jellemző tünet a tikkelés, amikor a szemhéjad remeg. Persze ezt nem kell megvárni, de ha mégis ezt tapasztalod, ne habozz azonnal magnézium kúrába kezdeni!

A magnéziumnak nagy szerepe van a szerotonin termelődésében, ami nagyban hozzájárul a boldogságérzethez. Nagyszerű görcsoldó, lazító ásvány, ami segít átlendíteni a mindennapi nyüzsgésen. Mivel segít érzelmeink szabályozásában, a magnézium a hangulatváltozások kivédésére használt készítmények gyakori összetevője.

Mire kell figyelni? Mindig legyen mellette B6-vitamin, mert e nélkül nem hasznosul. Ma már kelátolt, szerves formában is elérhető, ami tökéletes biohasznosulást tesz lehetővé, ezt a formulát világszabadalom is védi.

TOP10 természetes hangulatjavító és depresszió elleni vitamin, magnezium

#7: B6-vitamin

A B6-vitamin elősegíti a neurotranszmitterek (hírvivők az agyból a test többi részébe) termelődését. A B6-vitamin hiánya rövid távú vérszegénységet okozhat, hosszabb távon gyengíti az immunrendszert, zavartságot és depressziót idézhet elő. A B6-vitamin fogyasztása létfontosságú az agy szabályozó funkciójának fenntartása érdekében, ami érzelmeinket is befolyásolja. A hangulatszabályozáson túl a B6-vitamin jótékony hatással van a PMS-re is.

Egy vizsgálat szerint a B6-vitamin hiánya fokozta a stresszt, az idegességet és depressziót. A vizsgálatban részt vevő gyászoló férfiak, akiknek szervezetében alacsony volt a B6-vitamin szintje, stressz érzékenyebbek és idegesebbek voltak, mint azok, akiknek megfelelő volt a B6-vitamin-szintjük. A kutatók szerint a depresszió kezelése vitaminokkal, pl. B6-vitamin-kiegészítőkkel kezdhető, antidepresszáns gyógyszerek helyett, hiszen az utóbbinál jóval kevesebb mellékhatással bírnak.

A B6-vitamin védhet a szívbetegség ellen, és nemcsak azért, mert csökkenti a homociszteinszintet. Egy vizsgálatba 19 európai klinikáról 1550 embert vontak be. A vizsgált betegeket B6-vitamin szintjük alapján 5 csoportra osztották. A legalacsonyabb B6-vitamin szintűek csoportjába tartozóknál kétszer gyakoribb volt a szívbetegség, mint a többieknél.

Mire kell figyelni? B6-vitamin fogyasztásakor is keressük az aktív formát! Az aktív B6-vitamin nemcsak a magnézium felszívódását segíti, hanem kofaktorként több mint 100 enzim működésében vesz részt.

vegán magnézium és b6 vitamin

#8: Omega3 zsírsavak

Az Omega3 EPA és DHA zsírsavai alapvetően fontosak a szervezet számára. Nagy szerepük van az agy egészségének fenntartásában, és az agy súlyának mintegy 18%-át teszik ki. A szervezet magától nem termel Omega3-at, ezért ezt kívülről kell bevinni. Hiányának tünetei: fáradtság, hangulat-ingadozások, és romló memória. A depresszió hátterében főként az EPA hiány áll és a függőségek, mint alkoholizmus egyik fontos kiegészítő terápiája. Számos tanulmány szerint összefüggés van az Omega3 zsírsavakban gazdag étrend, valamint a depresszió és öngyilkosság megnövekedett rizikója között.

Mire kell figyelni? EPA zsírsavakat mindig DHA zsírsavakkal együtt fogyasszunk, és nem mindegy ezeknek a zsírsavaknak a mennyisége sem.

TOP10 természetes hangulatjavító és depresszió elleni vitamin, Omega3

#9: Cink

A cink majdnem minden sejtünkben megtalálható, és fontos szerepet játszik az egészséges immunrendszer támogatásában. Segít a szervezetnek megvédeni a beleket a sérülésektől. A túl kevés cink ételeinkben, egész sor betegséggel társul: megrendülhet immunrendszerünk, elveszíthetjük étvágyunkat, vérszegények lehetünk, hullani kezdhet a hajunk és depresszió is fenyeget. A vegetáriánusoknak 50%-kal több cinkre van szükségük, mint a nem-vegetáriánusoknak, mivel a szervezet kevésbé tudja beépíteni a növényekben levő cinket.

Tanulmányok szerint a cink jelentősen csökkenti a depresszió tüneteit, mivel erősíti az antidepresszánsok hatását, miközben azok mellékhatásait csökkenti. A cinkhiány depressziós viselkedéshez vezethet, úgyhogy már csak a kiegyensúlyozott hangulat végett is fogyasszunk elegendő cinket.

Mire kell figyelni? A cink szerves formáival (pl. cink-citrát) magasabb biohasznosulást érhetünk el.

#10: B12-vitamin

A B12-vitamin alapvetően fontos a vörös vértestek és az idegek alakulásához. A B12 hiány rövid távon fáradtságot, lelassult gondolkodást és paranoiát okozhat, és a depresszióval is összefüggésbe hozzák. A B-12 megtalálható a húsokban, a tojásban és az állati melléktermékekben, ami azt jelenti, hogy a vegetáriánusok és a vegán étrenden élők jobban ki vannak téve a B12 hiánynak.

Mivel a hangulat javarészt az agyból érkező jelzésektől függ, a B12 alapvető tápanyag, ha a depresszió ellen vitamin pótlásával szeretnénk tenni. Elegendő B12-vitamin fogyasztásával, szervezetünk egy csomó olyan tápanyagot tud szintetizálni, amelyek életbevágóan fontosak a normális neurológiai működéshez.

Mire kell figyelni? Ma már fellelhető olyan B12 vitamin, ami minőségi alapanyagból, és fenntartható, nyomon követhető gyártásból származik. 

Reméljük tetszett ez a kis összeállításunk a hangulatjavító vitaminokról. Szerezd be őket még ma és szerezz örömet magadnak és másoknak is!