Miért olyan gyakori a folsav hiány, és mit tehetünk ellene?

A folsav nélkülözhetetlen az emberi szervezet számára. Bár leggyakrabban a babatervezés időszakában kerül szóba, fontos szerepet tölt be a szív egészségének támogatásától kezdve, a megfelelő aminosav hasznosuláson át, az agy működésének javításáig. Sőt, a folsav javítja a hangulatot, ezért örömvitaminként is ismert.

Miért olyan gyakori a folsav hiány, és mit tehetünk ellene?

Sajnos ma Magyarországon az életmódbeli és táplálkozási szokások miatt sokan küzdenek folsav hiánnyal, ezért úgy éreztük beszélnünk kell róla. Kitérünk arra, hogy miért alakul ki a folsav hiány, melyek a leggyakoribb tünetek, és folsav vagy folát a megfelelőbb választás-e a pótlásra.

Tegyünk végre rendet! Folsav vagy folát? Melyiket válasszuk?

A folsav vagy folát nevet gyakran oda-vissza cserélgetve használják, tévesen. A folát vagy folsav egymással nem felcserélhető, de szorosan kapcsolódnak egymáshoz.  Ahhoz, hogy megértsük a közöttük lévő összefüggést, és válaszolni tudjunk arra a kérdésre, hogy mi az a folsav, előtte meg kell magyaráznunk, hogy mi az a folát.

Mi az a folát?

A folát pontosan az, amit nagyon gyakran folsavként emlegetünk. A folát a vízben oldódó vitaminok, pontosabban a B-vitaminok közé tartozik. B9-vitaminként, vagy M-vitaminként is ismert. Esszenciális, vagyis elengedhetetlen a szervezet normál működéséhez, de nem tudjuk előállítani, ezért kívülről kell bevinni.

A folát megtalálható a hüvelyesekben, mint a bab, borsó, lencse, a káposztafélékben, a spenótban, a brokkoliban, kelbimbóban, de a spárgában és a földimogyoróban is.

Sajnos azonban ezek az élelmiszerekben található természetes folátok instabilak és hajlamosak az oxidációra. Az élelmiszerek feldolgozása, gyártása, tárolása során hamar elvesztik az aktivitásukat. Pl. a szobahőmérsékleten tárolt friss leveles zöldségek három napon belül akár 70% -át is elveszíthetik folsavaktivitásuknak, a vízben történő főzés pedig 95%-ra növelheti a veszteséget.

Ráadásul, az élelmiszerekben lévő foláttartalomnak átlagosan 25-50 %-át tudja hasznosítani az emberi szervezet, vagyis, még ha sokat is fogyasztunk belőlük, akkor is kialakulhat folát hiány (folsav hiány) a szervezetben.

Mi az a folsav?

A folsav tulajdonképpen a természetes folát szintetikus formája. Ez azt jelenti, hogy kémiai úton, laboratóriumokban állítják elő (mint általában a vitaminokat). A folsavat a szervezet ebben a formában azonban nem tudja hasznosítani, előbb foláttá kell bontani, amivel alapvetően nem is lenne probléma, ha nem létezne az emberek 56 %-ánál az ún. MTHFR mutáció, mely akadályozza a folsav lebontását foláttá.

A folsav hiány okai, a legfontosabb az MTHFR génmutáció

A tudomány jelen állása szerint az emberek legalább 56%-ánál egy bizonyos génmutáció miatt nem, vagy csak kis mértékben teljesül a folsav lebontása foláttá.

Ez az ún. MTHFR mutáció, aminek következtében nem termeli meg a szervezet azt az MTHFR enzimet, ami lebontaná a folsavat.

A folsav hiány további (általános okai) lehetnek:

  • az elégtelen táplálkozás,
  • a túlhajszolt életmód,
  • a túlzott alkoholfogyasztás,
  • illetve idős korban (különösen, ha valakinek rossz az étvágya) gyakran alakul ki folsav hiány.

Mindezeken túl pedig van néhány olyan tényező, ami befolyásolja a folsav foláttá alakulását:

  • emésztőrendszeri problémák, bélgyulladás,
  • vese és májbetegség,
  • vagy tartós gyógyszer fogyasztás, pl. fogamzásgátlók, barbiturátok, acetilszalicilsav.
A folsav hiány okai, a legfontosabb az MTHFR génmutáció

A folsav hiány tünetei

A folsav hiány általános tünetei közé soroljuk:

  • a levertséget, depressziót
  • fejfájást,
  • fáradtságot, gyengeséget
  • továbbá a folsav hiány az így is nevezett folsav hiányos vérszegénységhez vezethet.

A folsav hiányos vérszegénység egyik fajtája a megaloblasztos vérszegénység is, mely tulajdonképpen kóros és nagy vörösvértestek képződését eredményezi. 

A folsav hiányos vérszegénység a fáradtságon és a fejfájáson túl olyan tüneteket eredményezhet, mint a sápadt bőr, ingerlékenység, korai őszülés, légszomj, koncentrációs nehézség, vagy fogyás.

A folsav hiány akadályozza a B-12 vitamin és egyes aminosavak felhasználását, lassítja a sejtosztódást, sőt, a férfiak termékenysége szempontjából is meghatározó, hiszen negatívan befolyásolja a spermák egészségét.

folsav hiány további súlyos következményekkel is járhat , beleértve:

  • a fájdalmas szájsebeket, gyomorfekélyt
  • és a születési rendellenességeket, például: szívproblémákat, gerincvelő rendellenességeket és növeli súlyos idegrendszeri rendellenességek, a koraszülés, sőt a spontán vetélés kockázatát is.

Folsav hiányból folsav túladagolás?

Folsav túladagolás nagyon ritkán fordul elő, de éppen azoknál lehetséges, akik korábban folsav hiánnyal küzdöttek. Ugyanis, ha a folsav nem alakul át foláttá (a génmutáció miatt), akkor könnyen felhalmozódhat a szervezetben.  Tünetei lehetnek a görcsök, a zavartság és a hasmenés is. 

A folsav hiány tünetei

Folsav hiány TUDTAD-e?

A folsav hiány megelőzésére ma már számos alapvető táplálékot folsavval is dúsítanak, például liszteket, tészta, kenyér, rizs és gabonaféléket.

Jelenleg a világ 53 országában vannak előírások a búzaliszt folsavval való dúsítására elsősorban a folsav hiány, és vele a születési rendellenességek kockázatának csökkentése érdekében.

1991-től az amerikai ajánlásban pl. azoknak a nőknek, akiknek kórtörténetében idegcső hibák voltak, hivatalosan is javasolt napi 4000 mcg

Sőt, egy évvel később az Egyesült Államok Közegészségügyi Szolgálata már azt tanácsolta, hogy minden fogamzóképes korú nőnek naponta legalább minimum 400 mcg folsavat kell kapnia étrenddel és étrendi-kiegészítéssel.

A hazai helyzetről: 2019. áprilisban a Magyar Dietetikusok Szövetsége külön hírlevelet szentelt a folsavnak, a folsav hiánynak, már a tervezet gyermekvállalás előtt 4 héttel javasolva az étrendet napi 400 mcg folsavval kiegészíteni.

Folsav hiány TUDTAD-e?

A folsav hiány enyhítésének lehetőségei

A folátban gazdag étrend

Kétségkívül ez lenne a legideálisabb megoldás. Hiszen ez a természetes forma, nem kell átalakítani a szervezetnek, a folátban gazdag ételek más tápanyagokat is tartalmaznak.

DE! Ahogy azt fentebb írtuk az élelmiszerekben lévő folát meglehetősén instabil, és rossz arányban férhető hozzá az emberi szervezet számára. Ezért nagy mennyiségben, rendszeresen és frissen kellene fogyasztunk pl. spenótot, brokkolit, babot.

Ráadásul, sohasem lehetünk biztosak abban, hogy a növénnyel mennyi folátot viszünk be. (Ugye azt már régen tudjuk, hogy a zöldségek-gyümölcsök vitamin és tápanyagtartalma folyamatosan csökken, a műtrágyázásnak, növényvédő szereknek, a talaj kifáradásának következtében).

Másrészről általánosságban „folátgyilkolóéletmódot élünk (túlzott stressz, egyoldalú táplálkozás, dohányzás, alkoholfogyasztás). Tehát, még ha elegendő folátot is viszünk be, akkor azt a szervezet nagyon gyorsan elhasználja, és a fontosabb területekre már nem jut elég.

A folsav hiány enyhítésének lehetőségei

Folsav tartalmú étrend-kiegészítők

Mivel az étrendi megoldás viszonylag kiszámíthatlan, az étrend-kiegészítőként történő bevitel már biztosabb megoldást nyújt. De, tudjuk azt, hogy az MTHFR mutáció miatt az emberek 56%-nál nem hasznosul a folsav megfelelően, ezért így még mindig van lehetőség a folsav hiány további fennmaradására.

Folát tartalmú étrend-kiegészítők

Amennyiben a folátot étrend-kiegészítő formájában visszük be, biztosabban hasznosul, nem is kell átalakítani a szervezetnek. Így még emésztőrendszeri betegségek, felszívódási zavar és kimondottan MTHFR enzim hiány esetén is felszívódik és hasznosul a szervezetben.

Bioaktív, vegán folát tabletta, 4. generációs Quatrefolic® foláttal a Natur Tanya®-tól

Ez a természetes folát tabletta legújabb 4. generációs Quatrefolic® folátot tartalmazza. Ez azt jelenti, hogy a folátmennyiséget könnyen fel tudja dolgozni azoknak a szervezete, akiknek génmutáció miatt nem termel elegendő MTHFR enzimet. 

A napi adag 800 mcg Quatrefolic® folátot tartalmaz.

A tabletták kicsit, könnyen lenyelhetőek.

Nemcsak vegán, de glutén-és laktózmentes igazolással is rendelkezik.

Bioaktív, vegán folát tabletta, 4. generációs Quatrefolic® foláttal

Folsav hiány: Összegzés

Szervezetünk folsav szükségletét bizonyos állapotok (pl. terhesség, stresszes életmód), és betegségek (cukorbetegség, bélgyulladás, májbetegségek) megnövelik, melyet pusztán, az ételeinkben előforduló természetes foláttal, és az élelmiszerekhez hozzáadott extra folsavval nehéz fedezni.

Már csak azért is, mert az emberek több mint 50 %-a egy génhiba miatt képtelen lebontani a folsavat foláttá. Ezért, ha a folsav hiány pótlására étrend-kiegészítőt választunk, a legjobban tesszük, ha jól hasznosuló természetes folát tablettát választunk, mely feldolgozásához nincs szükség MTHFR enzimre.