Milyen kiváltó okai vannak a fejfájásnak?

Az időszakos fejfájás és a napokon át tartó fejfájás mögött különböző okok húzódhatnak meg. Lehet, hogy frontérzékenység vagy egy élelmiszer váltja ki a fejfájást, esetleg a kialvatlanság, vagy a túlzott alkoholfogyasztás, de gyakori a megerőltető fizikai munka, az ülőmunka okozta nyaki merevség vagy a hormonális változások (főleg nőknél).

lenimyr0-blog.jpg

Tápanyagok, tippek, hogy sakk-mattot adjunk a fejfájásnak!

1. Naplóvezetés

Tehát a sok-sok ok közül elég egyetlen egy, hogy hirtelen elkezdjen lüktetni a halántékunk és fájjon a fejünk környéke. Hogy megértsük, mi váltja ki a fejfájási rohamot, érdemes naplót is vezetni. Írjuk fel az ételeket, az italokat és minden mást a napi rutinból, így lehet azonosítani vagy legalább szűkíteni az esetleges kiváltó tényezők körét azoknál, akik erre hajlamosak. 

fejfajas-naplo.jpg

Bűnös élelmiszer összetevők

Számos nemzetközi tanulmány megerősített bizonyos kölcsönhatásokat. A bűnös adalékanyagok között találjuk a nátrium-glutamátot, mely a leveskockákban, a szójaszószban, bizonyos dobozos élelmiszerekben található meg, a káros vegyületek között szerepel a tiramin, mely az érlelt sajtokban és a csokoládéban található; valamint a tanninok, melyek főleg a vörösborban találhatók és a nitrátok a szalámikban. A fejfájás és a túlzott alkoholfogyasztás közötti kapcsolat jól ismert. „A másnaposság az a kölcsönvett boldogság, amelyet másnap vissza kell fizetni.”

Életmód

Végül meg kell vizsgálnunk az életmódunkat is: hány órát alszunk, diétázunk-e, nehéz ételeket eszünk-e? A stressz és a szorongás a rohamok 36%-ért felelős, ezt a fizikai kimerülés követi 19%-kal, majd a mentális kimerülés 10%-kal. 

2.  A SPORT HATÉKONY SEGÍTSÉG

A szakértők első tanácsa az, hogy alakítsunk ki egészséges életmódot. Szabályos napirenddel, kiegyensúlyozott étkezéssel, megfelelő pihenéssel. A testmozgás is segít visszatérő fejfájás esetén. A Nemzetközi Fejfájás Szövetség 18.-ik kongresszusán, melyet Vancouverben rendeztek 2017-ben, bemutatták a Basilea egyetem kutatását, melyet Dr. Alice Linghetti vezetett, és melyből kiderült, hogy az aerob testedzés hatására (ahol váltakoznak a magas intenzitású gyakorlatok a pihenő szakaszokkal, vagy kevésbé intenzív szakasszal) („interval training“) csökken a fejfájás rohamok száma. Az a hipotézis, hogy a testmozgás miatt jobb az oxigénellátottság és ez segít megelőzni vagy kontroll alatt tartani a betegséget.

sport.jpg

3.  Természetes kiegészítők fejfájás ellen

Bárkinél megjelenhet időnként a fejfájás, legalább életében egyszer: gyerekeknél vagy felnőtteknél egyaránt. Az Egészségügyi Világszervezet szerint a fejfájás az egyik leggyakoribb betegség, mely munkaképtelenné tesz minket. A természet szerencsére ellátott minket néhány növényi funkcionális hatóanyaggal, melyekkel megelőzhetjük vagy kezelhetjük a fejfájás rohamokat. Számos előkelő nemzetközi lapban publikált kutatás támasztja alá a gyömbérgyökér, a mirhagyanta és a vízmentes koffein hatását. A kivonatokat megtalálod a világszabadalommal is védett Lenimyr® kivonatban!

fejfajas-ellen-termeszetes-gyogynovenyek.jpg

Tudtad? Nem minden fejfájás egyforma!

TENZIÓS FEJFÁJÁS

Jellemzője az erős nyomásérzés és lüktetés az egész fejben. Akár több napig is eltarthat, főleg a nőknél jelentkezik, a fiataloknál és a felnőtteknél, akik sok időt töltenek olvasással és a monitor előtt. A szem és a nyak izmainak megfeszítésének következménye, tarkótáji nyomásérzettel.

LÜKTETŐ FEJFÁJÁS

Ez a fájdalom fél óra és egy óra között szokott tartani. És a nap vagy az év bizonyos időszakában fordul elő. Általában erős és intenzív fájdalom mely a szemek és az arccsont környékére koncentrálódik és főleg a 20-30 év közötti férfiakat sújtja.

MIGRÉN

Ez a legfájdalmasabb típusú fejfájás. Pulzáló, intenzív fájdalom, mely csak a fej egyik oldalán jelentkezik (esetleg a homlokon és a szemek felett is) és néhány órától néhány napig is elhúzódhat. Hetente 2-3 alkalommal érzékelhetők a tünetek. A fájdalom erősödik a mozgás hatására, ezért akit sújt, az nem tehet mást, csak fekszik. Főként a 30-40 év közötti nőket sújtja.

KEVERT FEJFÁJÁS

A fejfájás jelentkezhet tenziós fejfájásként a tarkótájékon, majd előre vándorol, mintha „abroncs szorítaná a fejet“. És fordítva is megtörténhet: a koponya elülső fején kezdődő fejfájás átterjedhet a tarkóra is. Ez a kevert fejfájás, melynél a migrén és a tenziós fejfájás jelei keverednek.

ORRMELLÉKÜREGI FEJFÁJÁS

Kizárólag elöl, az orrmelléküregeknél jelentkezik. Kísérheti láz, hidegrázás, fájdalom és nyomásérzés a szemek és az arccsont, valamint a felső fogsor körül.

NYAKI EREDETŰ FEJFÁJÁS

Főleg azokat sújtja, akik sok időt töltenek a számítógép előtt és a vállban és a nyakban jelentkezik. Ennél a típusú fejfájásnál a fej mozgatásának hatására fájdalom jelentkezhet a nyakban és a karban is.

lenimyr-fejfajas-ellen-masnapossag-ellen.jpg