Az útifű maghéj fogyasztásának 9 előnye

  • elősegíti az emésztést, megakadályozza a székrekedést
  • nyugtató hatással bír az érzékeny belekre
  • fontos étkezési kiegészítő aranyér, irritábilis bélszindróma és diverticulosis esetén
  • lassítja a táplálék, főleg a zsírok és cukrok felszívódását
  • sok folyadékkal fogyasztva teltségérzetet is okoz
  • csökkenti az LDL koleszterinszintet
  • szabályozza a vércukorszintet, csökkenti a szervezet inzulinszükségletét
  • sütéshez-főzéshez; Sikérhelyettesítő. A kenyér- és süteménytészta megfelelő állományának elérésére, édességekhez, krékerhez, fasírthoz, levesek, főzelékek sűrítésére.
  • teljesen természetes és biztonságos, nem okoz függőséget, glutén-érzékenyeknek is.

Béltisztítás vagy bélfal tisztítás?

Sokan béltisztítónak aposztrofálják az útifű maghéjat, pedig csak a bélfalak tisztításában vesz részt. Béltisztítás ugyanis nem lehetséges bélflóra építés nélkül, ezért ezt a jelzőt túlzásnak találom! Egész egyszerűen nem lehet figyelmen kívül hagyni azt a tényt, hogy az emésztőrendszerünkben baktériumok trilliói élnek, melyek nélkül nem csak, hogy nem létezik tökéletes emésztés, de ők adják az immunrendszerünk 70%-át is, és óriási szerepük van a mindennapi jó közérzetünk elérésében.

Ezek a hasznos bélbaktériumok olyan mikroorganizmusok, amik az egész szervezet egészségét befolyásolják és még a kültakarónk szépsége is függ tőlük. Részt vesznek az emésztésben, segítik a tápanyagok felszívódását, vitaminokat szintetizálnak, immunvédő-, gyulladáscsökkentő- és antibakteriális anyagokat termelnek. Lejjebb ajánlok béltisztítót is, de most beszéljünk a rosthiányról.

Rostválság

Egy átlagos étrendnek 75:25 arányban kellene tartalmaznia nem oldódó-oldódó rostot. Kijelenthetjük, hogy a teljes fejlett világ "rostválsággal" küzd, az átlagember kevesebb, mint a felét viszi be a napi ajánlott adagnak! Ennek következményeként megnő az elhízott emberek száma, és a különböző bélbetegségek vezető betegséggé léptek elő. Azt a régi szemléletet, ami szerint a rostok mindössze a testsúly karbantartására, a belek mozgásának segítésére és a székrekedés megszüntetésére valók, felejtsd el!

A rostban gazdag étrend valóban elemi része az egész szervezet egészségének. Például megfelelő rostpótlással elkerülhetők, megelőzhetők lennének a szív-és érrendszeri betegségek, a II-es típusú cukorbetegség, vagy éppen az epekövesség. Ennek tudatában különösen kirívó az a hiányosság, hogy a legtöbben nem viszünk be elegendő rostot a szervezetünkbe; olyan hiányosság ez, ami azonnali cselekvést kíván!

Útifű maghéj - Psyllium

(egyéb elnevezések; Ispagul, Plantago ovata, Bolhamag útifű)

Az útifű maghéj duzzadó rost, egy extrém módon hidrofil nyálka, ami könnyedén elnyeli a vizet. Eredeti méretének a tízszeresére duzzad meg a belekben, lágy gélszerű anyagot formál, ami körkörös forgó mozdulatsorral halad keresztül a bélrendszeren, miközben növeli a széklettömeg nagyságát, lágyítja tartalmát, megtisztítja a belek falát, és serkentik a bél perisztaltikát. 

Segít az emésztéshez kiválasztott epe kiürítésében (ami enélkül a belekben újra felszívódna), továbbá segíti a többlet zsír-, cukor- és koleszterinadag kivezetését. A psyllium duzzadási képességeit a konyhában is jól ki tudjuk aknázni, sütemények, kenyerek készítésénél, és sűrítésnél.

A rostok fajtái: oldódó és nem oldódó rost

Az emészthető és nem emészthető rostokat általánosan oldódó és nem oldódó rostoknak nevezik. A fő különbség közöttük a vízben való oldódási képességük. Az oldódó és nem oldódó rostok egyaránt nem emésztődnek meg. Tehát nem is kerülnek a vérkeringésbe. A rosttartalom gyakran a "teljes szénhidrát"- pont alatt található a tápanyag adatoknál. Mivel nem emésztett, 0 kalóriát nyújt. Ahelyett, hogy energiaként felhasználódna, eltávozik testünkből. Az oldódó rost gélt formál, mikor folyadékkal elegyedik, a nem oldódó pedig nagyrészt érintetlenül halad keresztül a beleken, de közben táplálékul szolgál a bélflórában élő hasznos bélbaktériumok számára. Mindkét típusú rost töményebbé teszi ételedet, így élvezheted étvágycsökkentő hatásukat, anélkül, hogy további kalóriát fogyasztanál. Ekképpen mindjét rosttípus fontos a súlyvesztésben, és megtartásban.

A nem oldódó rost szerepe

  • táplálékul szolgálnak a bélflóra hasznos bélbaktériumai számára (bélflóra egyensúly)
  • csökkentik az allergiás válaszreakciókat
  • visszaszorítják a fekál toxinokat
  • a rövid szénláncú zsírsavak (SCFA) termelésével táplálják a GALT immunsejtjeit és az elhízás ellen hatnak
  • a rövidláncú prebiotikus rostszálak gátolják a kórokozó baktériumok növekedését, erősítve ezáltal az immunrendszert
  • segítenek a végbélrák megakadályozásában azáltal, hogy optimális pH szintet tartanak fent és, megakadályozzák, hogy a mikróbák rákos anyagokat termeljenek
  • képesek a zsírok és a szénhidrátok anyagcseréjének befolyásolására, azáltal, hogy szabályozzák a vércukorszintet, csökkentik a szabad zsírsavak és a koleszterin koncentrációját
  • segítik a magnézium, a kalcium, a cink és a réz felszívódását. (ami a székrekedést illeti, értékes segítséget jelent ebben a magnézium megnövekedett felszívódása).

előnyei

  • elősegíti a rendszeres bélmozgást és megakadályozza a székrekedést
  • rövidebb idő alatt távolítja el a mérgező salakanyagot a bélből

Top nem oldódó rost:

FOS -cc prebiotikum (rövid láncú fructo-oligo-saccharidok)
Magyarországon a Cotifibra bélradír névre hallgató étrend-kiegészítő tartalmazza a legnagyobb mennyiségben. Ez 7000mg rövid láncú prebiotikus rostot jelent a napi adagban.

Az oldódó rost szerepe

  • kíméletesen, lágyan tisztítják a belek falat
  • csökkentik a belek gyulladásait, enyhítik a belek túlérzékenységét
  • tehermentesítik a bélrendszert és elősegítik kiegyensúlyozott működést
  • szélsőséges emésztési zavarokban való egyensúly teremtés, legyen az akár hasmenés vagy székrekedés
  • meghosszabbítják a gyomor ürítési idejét, így a cukor lassabban szabadul- és szívódik fel
  • csökkentik a LDL koleszterintet (rossz koleszterin)
  • csökkentve a szívbetegségek kockázatát
  • szabályozzák a vércukorszintet
  • csökkenti a szervezet inzulinszükségletét, és előnyös a cukorbetegeknek, mivel lassítja a cukor felszívódását a bélből
  • megelőzik az epekő kialakulását 
  • székletlazító tulajdonságuk nélkülözhetetlen aranyeres panaszoknál is

Top oldódó rost étel:

psyllium maghéj

Érdekesség: Magyarországon a Cotipsilium névre hallgató étrend-kiegészítőben, a psylliumot un. szuperkritikus extrakcióval állítják elő, ahol az előállított kivonat felszívódása, és élettani hatása hatványozottan jobb, mint az eredeti növényé.

Rostok és testsúlycsökkentés

Ha túlsúlyos vagy és szeretnél egy kis segítséget a súlyvesztéshez fogyassz magas rosttartalmú ételeket. A rost nem egy mágikus súlyvesztési eszköz, de rendelkezik azzal a képességgel, hogy anélkül lakat jól, hogy valóban eleget ennél. Éspedig ezért: a fölös kilók leadásának egyik leghatékonyabb módja az éhség kontrollálása, ez a fogyókúrázók Achilles sarka. Az éhségre sok tényező hat; mikor eszel, az ételek összetétele, a zsír, szénhidrátok, fehérjék, rostok és víz tartam. Ételeink rosttal történő dúsítása a jóllakottság érzetét adja, így ellen tudsz állni annak, hogy a szükségesnél több ételt fogyassz, az agyadnak azt az üzenetet küldik, hogy eleget ettél.

Felhasználási javaslat: Belsőleg fogyasztva (naponta 1-2 alkalommal, maximum 7-21 gramm): 1 lapos evőkanálnyi (7 gramm) mennyiség 2dl folyadékba (lehet víz, tea, zöldség v. gyümölcslé) elkeverve, reggeli és/vagy vacsora előtt. Gyorsan idd meg, mert elég gyorsan kocsonyaszerű pép lesz belőle, úgy magába szívja a vizet. Főzéshez, sütéshez; a tészta megfelelő állományának elérése (1-2 kávéskanál psylliumot célszerű körülbelül 2dl folyadékban elkeverni, és ez után a tésztához keverni).
Figyelmezetés: Gyógyszerekkel együtt ne fogyaszd, tarts egy óra különbséget a gyógyszer és a psyllium alkalmazása között. Ne felejts el inni! A hatás szempontjából meghatározó a napi folyadékbevitel. A psyillium-ot folyamatosan és hosszú időn keresztül lehet szedni melléhatások fellépése nélkül.
Kiszerelés:300g

Részletesebben:

Fogyókúrás termékválasztó: ez segít!  >>>