Útifű maghéj - Psyllium

(egyéb elnevezések; Ispagul, Plantago ovata, Bolhamag útifű)

Az útifű maghéj duzzadó rost, egy extrém módon hidrofil nyálka, ami könnyedén elnyeli a vizet. Eredeti méretének a tízszeresére duzzad meg a belekben, lágy gélszerű anyagot formál, ami körkörös forgó mozdulatsorral halad keresztül a bélrendszeren, miközben növeli a széklettömeg nagyságát, lágyítja tartalmát, megtisztítja a belek falát, és serkentik a bél perisztaltikát. 

Segít az emésztéshez kiválasztott epe kiürítésében (ami enélkül a belekben újra felszívódna), továbbá segíti a többlet zsír-, cukor- és koleszterinadag kivezetését. A psyllium duzzadási képességeit a konyhában is jól ki tudjuk aknázni, sütemények, kenyerek készítésénél, és sűrítésnél.

Béltisztítás vagy bélfal tisztítás?

Sokan béltisztítónak aposztrofálják az útifű maghéjat, pedig csak a bélfalak tisztításában vesz részt. Béltisztítás ugyanis nem lehetséges bélflóra építés nélkül, ezért ezt a jelzőt túlzásnak találom. Egész egyszerűen nem lehet figyelmen kívül hagyni azt a tényt, hogy az emésztőrendszerünkben baktériumok trilliói élnek, melyek nélkül nem csak, hogy nem létezik tökéletes emésztés, de ők adják az immunrendszerünk 70%-át is, és óriási szerepük van a mindennapi jó közérzetünk elérésében.
Ezek a hasznos bélbaktériumok olyan mikroorganizmusok, amik az egész szervezet egészségét befolyásolják és még a kültakarónk szépsége is függ tőlük. Részt vesznek az emésztésben, segítik a tápanyagok felszívódását, vitaminokat szintetizálnak, immunvédő-, gyulladáscsökkentő- és antibakteriális anyagokat termelnek. Lejjebb ajánlok béltisztítót is, de most beszéljünk a rosthiányról.

Rostválság

Egy átlagos étrendnek 75:25 arányban kellene tartalmaznia nem oldódó-oldódó rostot. Kijelenthetjük, hogy a teljes fejlett világ "rostválsággal" küzd, az átlagember kevesebb, mint a felét viszi be a napi ajánlott adagnak! Ennek következményeként megnő az elhízott emberek száma, és a különböző bélbetegségek vezető betegséggé léptek elő. Azt a régi szemléletet, ami szerint a rostok mindössze a testsúly karbantartására, a belek mozgásának segítésére és a székrekedés megszüntetésére valók, felejtsd el!

A rostban gazdag étrend valóban elemi része az egész szervezet egészségének. Például megfelelő rostpótlással elkerülhetők, megelőzhetők lennének a szív-és érrendszeri betegségek, a II-es típusú cukorbetegség, vagy éppen az epekövesség. Ennek tudatában különösen kirívó az a hiányosság, hogy a legtöbben nem viszünk be elegendő rostot a szervezetünkbe; olyan hiányosság ez, ami azonnali cselekvést kíván!

A rostok fajtái: oldódó és nem oldódó rost

Az emészthető és nem emészthető rostokat általánosan oldódó és nem oldódó rostoknak nevezik. A fő különbség közöttük a vízben való oldódási képességük. Az oldódó és nem oldódó rostok egyaránt nem emésztődnek meg. Tehát nem is kerülnek a vérkeringésbe. A rosttartalom gyakran a "teljes szénhidrát"- pont alatt található a tápanyag adatoknál. Mivel nem emésztett, 0 kalóriát nyújt. 

Ahelyett, hogy energiaként felhasználódna, eltávozik testünkből. Az oldódó rost gélt formál, mikor folyadékkal elegyedik, a nem oldódó pedig nagyrészt érintetlenül halad keresztül a beleken, de közben táplálékul szolgál a bélflórában élő hasznos bélbaktériumok számára. Mindkét típusú rost töményebbé teszi ételedet, így élvezheted étvágycsökkentő hatásukat, anélkül, hogy további kalóriát fogyasztanál. Ekképpen mindjét rosttípus fontos a súlyvesztésben, és megtartásban.

A nem oldódó rost szerepe

  • táplálékul szolgálnak a bélflóra hasznos bélbaktériumai számára (bélflóra egyensúly)
  • csökkentik az allergiás válaszreakciókat
  • visszaszorítják a fekál toxinokat
  • a rövid szénláncú zsírsavak (SCFA) termelésével táplálják a GALT immunsejtjeit és az elhízás ellen hatnak
  • a rövidláncú prebiotikus rostszálak gátolják a kórokozó baktériumok növekedését, erősítve ezáltal az immunrendszert
  • segítenek a végbélrák megakadályozásában azáltal, hogy optimális pH szintet tartanak fent és, megakadályozzák, hogy a mikróbák rákos anyagokat termeljenek
  • képesek a zsírok és a szénhidrátok anyagcseréjének befolyásolására, azáltal, hogy szabályozzák a vércukorszintet, csökkentik a szabad zsírsavak és a koleszterin koncentrációját
  • segítik a magnézium, a kalcium, a cink és a réz felszívódását. (ami a székrekedést illeti, értékes segítséget jelent ebben a magnézium megnövekedett felszívódása).

előnyei

  • elősegíti a rendszeres bélmozgást és megakadályozza a székrekedést
  • rövidebb idő alatt távolítja el a mérgező salakanyagot a bélből

Top nem oldódó rost:

FOS -cc prebiotikum (rövid láncú fructo-oligo-saccharidok)
Magyarországon a Cotifibra bélradír névre hallgató étrend-kiegészítő tartalmazza a legnagyobb mennyiségben. Ez 7000mg rövid láncú prebiotikus rostot jelent a napi adagban.

Az oldódó rost szerepe

  • kíméletesen, lágyan tisztítják a belek falat
  • csökkentik a belek gyulladásait, enyhítik a belek túlérzékenységét
  • tehermentesítik a bélrendszert és elősegítik kiegyensúlyozott működést
  • szélsőséges emésztési zavarokban való egyensúly teremtés, legyen az akár hasmenés vagy székrekedés
  • meghosszabbítják a gyomor ürítési idejét, így a cukor lassabban szabadul- és szívódik fel
  • csökkentik a LDL koleszterintet (rossz koleszterin)
  • csökkentve a szívbetegségek kockázatát
  • szabályozzák a vércukorszintet
  • csökkenti a szervezet inzulinszükségletét, és előnyös a cukorbetegeknek, mivel lassítja a cukor felszívódását a bélből
  • megelőzik az epekő kialakulását 
  • székletlazító tulajdonságuk nélkülözhetetlen aranyeres panaszoknál is

Top oldódó rost étel:

- psyllium maghéj

Érdekesség: Magyarországon a Cotipsilium névre hallgató étrend-kiegészítőben, a psylliumot un. szuperkritikus extrakcióval állítják elő, ahol az előállított kivonat felszívódása, és élettani hatása hatványozottan jobb, mint az eredeti növényé.

Az útifű maghéj fogyasztásának 9 előnye

  • elősegíti az emésztést, megakadályozza a székrekedést
  • nyugtató hatással bír az érzékeny belekre
  • fontos étkezési kiegészítő aranyér, irritábilis bélszindróma és diverticulosis esetén
  • lassítja a táplálék, főleg a zsírok és cukrok felszívódását
  • sok folyadékkal fogyasztva teltségérzetet is okoz
  • csökkenti az LDL koleszterinszintet
  • szabályozza a vércukorszintet, csökkenti a szervezet inzulinszükségletét
  • sütéshez-főzéshez; Sikérhelyettesítő. A kenyér- és süteménytészta megfelelő állományának elérésére, édességekhez, krékerhez, fasírthoz, levesek, főzelékek sűrítésére.
  • teljesen természetes és biztonságos, nem okoz függőséget, glutén-érzékenyeknek is.

Rostok és testsúlycsökkentés

Ha túlsúlyos vagy és szeretnél egy kis segítséget a súlyvesztéshez fogyassz magas rosttartalmú ételeket. A rost nem egy mágikus súlyvesztési eszköz, de rendelkezik azzal a képességgel, hogy anélkül lakat jól, hogy valóban eleget ennél. Éspedig ezért: a fölös kilók leadásának egyik leghatékonyabb módja az éhség kontrollálása, ez a fogyókúrázók Achilles sarka. Az éhségre sok tényező hat; mikor eszel, az ételek összetétele, a zsír, szénhidrátok, fehérjék, rostok és víz tartam. Ételeink rosttal történő dúsítása a jóllakottság érzetét adja, így ellen tudsz állni annak, hogy a szükségesnél több ételt fogyassz, az agyadnak azt az üzenetet küldik, hogy eleget ettél.

Felhasználási javaslat: Belsőleg fogyasztva (naponta 1-2 alkalommal, maximum 7-21 gramm): 1 lapos evőkanálnyi (7 gramm) mennyiség 2dl folyadékba (lehet víz, tea, zöldség v. gyümölcslé) elkeverve, reggeli és/vagy vacsora előtt. Gyorsan idd meg, mert elég gyorsan kocsonyaszerű pép lesz belőle, úgy magába szívja a vizet. Főzéshez, sütéshez; a tészta megfelelő állományának elérése (1-2 kávéskanál psylliumot célszerű körülbelül 2dl folyadékban elkeverni, és ez után a tésztához keverni).
Figyelmezetés: Gyógyszerekkel együtt ne fogyaszd, tarts egy óra különbséget a gyógyszer és a psyllium alkalmazása között. Ne felejts el inni! A hatás szempontjából meghatározó a napi folyadékbevitel. A psyillium-ot folyamatosan és hosszú időn keresztül lehet szedni melléhatások fellépése nélkül.
Kiszerelés:100g

Részletesebben:

Fogyókúrás termékválasztó: ez segít!  >>>