Főmenü Termékeink
Kérdezz-felelünk

Kedves Rita! A férjem részére kérnék segítséget tőled! Magas a koleszterin és ldl szintje,zsíros a mája és van hogy puffad,és egy kis polipot leltek az epehólyagjában. Eddig koleszterincsökkentőt szedett de most lecseréltük szójalecitinre.Szedi a fokhagymakapszulát. A hepapluszt szerettem volna megrendelni de most nem kapható!Kértem értesítést e-mailban ,hogy mikor lesz elérhető! Vagy a máriatövist is olvastam erre a célra! A javaslatodat kérném mit szedjen erre a problémára és hogyan!? Köszönettel Edit

2019-01-31
Somogyi Rita válasza:

Kedves Edit!

A zsírmáj egy nagyon elterjedt betegség, ami összefüggésben áll a koleszterin szinttel, az elhízással, a 2-es típusú cukorbetegséggel, vagy annak előszobájával: az inzulinrezisztenciával. Ma már tizenéves gyerekek is küzdenek zsírmájjal – és nem az alkohol miatt. A finomított szénhidrátok túlzott fogyasztása, pl.: a sok cukrozott üdítőital zsírtermelést indít be a májban. A zsírmáj tipikus fejlett világbeli betegség, mondhatni modern életünk velejárója, viszont jó hír, hogy életmódváltással tehetünk ellene! Első lépés azonban mindig a diéta és a rendszeres testmozgás, illetve a folyadékbevitel növelése. Ha ez megvan, akkor jöhetnek a kiegészítő tápanyagok is, nézd csak meg mire gondolok:

8 tipp zsírmáj ellen

Akinek zsírmája van, annak a mája éppen az ellenkezőjét csinálja, mint amit kellene – zsírégetés helyett szorgalmasan zsírt állít elő. Az egészséges májú embereknek viszont gyors az anyagcseréjük, nem szednek fel olyan könnyedén súlyt, és koleszterin értékeikkel sincs problémájuk. Ez a mi célunk is, és ehhez szerencsénkre a májunk is képes csodálatosan regenerálódni. Ezért kiegyensúlyozott, vegyes, májbarát étrendünket (amit lejjebb kifejtek) olyan célzott kiegészítőkkel támogathatjuk meg, melyek felgyorsítják és elősegítik a gyógyulási folyamatokat.

1. Szerves máriatövis 

A máriatövis az ókor óta ismert májtámogató növény, segít az emésztésben, a máj tisztítómunkájának fokozásában, és segít a májsejteket regenerálni. Szilimarin tartalmának köszönheti hatását, de ha a szilimarint kolinnal is dúsítjuk, mint ebben a kivonatban, akkor az nemcsak hozzájárul a normál májműködés, a normál zsíranyagcsere fenntartásához és ahhoz, hogy a koleszterint a sejtek felvegyék és hasznosítsák, de a felszívódás is hatványozottan jobb lesz a közönséges máriatövis készítményékhez képest. Kattints csak a kiemelt nevekre, és olvass tovább. 

2. Articsóka 

Zsírmáj esetén az articsóka kivonatot, máriatövissel kombinálva alkalmazzuk. Ez a gyógynövény ugyanis tökéletesíti a zsíremésztést, csökkenti a koleszterin- és a trigliceridszintet, valamint enyhíti a puffadást. Azoknak fokozottan ajánlom, akik a puffadás mellett, kérődzéssel és egyéb emésztési zavarokkal is küzdenek, de a kiálló gyomor, a túlzott hasi zsírlerakódás és a sörhas szintén articsóka kivonatért kiált!

3. Lecitin

A lecitin azért szerepel elsők között a zsírmáj természetes kiegészítő kezelésében, mert ez egy ún. „lipotróp”, azaz zsírégető anyag, ami emulgeálja a zsírokat és a koleszterint. A lecitin elősegíti, hogy a koleszterin ne okozzon lerakódásokat az erek falán (a koleszterint és az egyéb zsírokat vízben oldódó formává alakítja), megakadályozza a máj zsírosodását, és meggyorsítja a természetes zsírlebontó, zsírégető folyamatokat. Utóbbi tulajdonságai miatt egyébként testsúlycsökkentéshez is alkalmazható. 

Inzulinműködés:

4. Szerves Króm

A zsírmáj kezelésében rendkívül fontos a megfelelő inzulintevékenység. Ehhez nagy segítséget nyújt a króm. Biztos hallhattál már arról, hogy a króm segít csökkenteni a cukor iránti sóvárgást, ez így igaz. Mégpedig azért, mert segít stabil szinten tartani a vércukrot a nap folyamán. A króm lelassítja a cukoremésztés sebességét a szervezetben, így nem termelődik hirtelen rengeteg inzulin. Ráadásul ez a nyomelem fokozza az inzulinhatékonyságot is!

Érdekesség: ha cukros vagy nagy szénhidráttartalmú ételeket eszel, azok a vizelettel kimossák a krómot a szervezetedből. Talán ez is az oka annak, hogy a krómhiány miért olyan hitetetlenül gyakori az utóbbi időben, ráadásul kevés étel ad jó forrást hozzá.

5. Magnézium  

A magnéziumhiány is okozhat zsírmájban közreműködő inzulinrezisztenciát és hyperinsulinaemát (túl magas inzulin szintet). A magnézium igazi „mindenes”, közel 300 funkcióhoz szükséges az energiatermeléstől az alvásig, a mai nyugati ember magnéziumhiánya mégis mindennapi jelenség. Fontos tudni, hogy ha a magnézium nem is célzott tápanyag bizonyos betegségekben, hiánya mégis megakadályozza a gyógyulási folyamatokat, így magnéziumpótlásra gyakorlatilag mindig és mindenkinek szüksége van. Ráadásul az által, hogy a magnézium segít ellazítani, stressz-mentesíteni, jó hatással van azokra is, akik hajlamosak a stresszt evéssel levezetni!

6. Halolaj (Gold Omega3)   

Az esszenciális zsírsavak, különösen az EPA és a DHA támogatják a hormonegyensúlyt (az inzulin is hormon!), és csökkentik a belső gyulladásokat (pl. gyulladásos zsírmáj). Az Omega-3 zsírsavakban bővelkedő halolaj segít javítani az inzulin érzékenységet is. Figyelni kell azonban az EPA és DHA zsírsavak mennyiségére, ebben a nehézfém mentes, E-vitaminnal dúsított kapszulában nem fogsz csalódni!

Súlycsökkentés:

7. Szerves Zöldkávébab  

Ha étvágycsökkentésről és anyagcsere-serkentésről van szó, nem hagyhatjuk ki az alternatív tápanyagok listájáról az 50%-os klorogénsavra standardizált zöldkávébab kivonatot sem.  A klorogénsav egy természetes antioxidáns, ami a test glükóz felvételének megváltoztatása által fokozhatja az anyagcserét, mindemellett megakadályozhatja a zsír felszívódását, emellett pedig serkentheti a zsíranyagcserét a májban, vagyis ha elegendő „csak” fogynod a zsírmáj kezeléséhez, akkor ezt keresed.

8. EGCG (greente)

Ha azonban inzulinrezisztencia is szerepet játszik a zsírmájban, akkor a fogyáshoz ez a zöld teából kivont antioxidáns lesz a segítségedre, ez csökkenti az étvágyat, másfelől fokozza az anyagcserét, gyulladásgátló hatása van és képes közreműködni az inzulinrezisztencia enyhítésében. Az epigallokatekin-3-gallát, vagy röviden EGCG, segít a sejtek receptorainak felismerni az inzulint!

+1 tipp zsírmáj ellen: probiotikumok

Azt hiszem, nem mondok újat azzal, hogy az egészség a belekben kezdődik. A máj vérellátásának kb. 70%-át a belektől kapja. Amikor a belek áteresztővé, vagy „szivárgóvá” válnak, sok idegen anyag (pl. gyulladáskeltő anyagok) oda is el tud jutni, ahová nem kellene. Az első állomás gyakran a máj…

Tudósok nemrégiben azon kezdtek el spekulálni, hogy a bélbaktériumok alapvető szerepet játszhatnak az elhízás, az inzulinrezisztencia és a nem alkoholos eredetű zsírmáj között. Mélyére néztek a baktériumok szerepének az elhízás kialakulásában, és azt állapították meg, hogy a belek belső ökológiájának megváltoztatása közvetlenül befolyásolja az elhízás, a cukorbetegség és a zsírmáj kialakulását. Ha csökken a bélflóra hasznos bélbaktériumainak mennyisége akkor az bizony szerepet játszik a zsírmáj előidézésében.

A bélbaktériumok helyes egyensúlya és a zsírmáj visszaszorítása érdekében fogyasszunk szinbiotikumot. Ehhez ökéletes kiegészítő a 7 milliárd élő probiotikumot, és prebiotikumokat is tartalmazó Ferzym® ampulla

Szeretném még egyszer megerősíteni azt a tényt, hogy a gyógynövények és étrend-kiegészítők nem helyettesítik az étrendi és életmódbeli változtatásokat! Ha hiányoznak a kifejezetten májbarát, zsírmáj kezelését célzó étrendi és életmódbeli változtatások, a gyógynövények és étrend-kiegészítők nem tudják megfelelő mértékben kifejteni jótékony hatásukat a szervezetre! 

Zsírmáj ellen májbarát étrend

A zsírmáj ellenes diéta összeállításának 2 fő pontja, hogy támogassa közvetlenül a májat és legyen inzulinbarát is (alacsony-szénhidrát tartalmú étrend; fogyasszunk minden étkezéshez rostot. A Dr. Natur étkek bio és reformélelmiszereit  a szerint válogattuk össze, hogy megfeleljenek az alacsony glikémiás szint kívánalmainak, vagyis a szénhidrátok ne szívódjanak fel gyorsan, ne okozzanak inzulincsúcsot, majd pedig zuhanórepülést. Technikailag ugyanúgy kell étkezni, mint ha inzulinrezisztencia miatt diétáznánk, azaz 6-8 étkezés javasolt naponta, főként lassú felszívódású szénhidrátokkal, magas rostanyag tartalommal és kiemelkedő tápanyag tartalommal rendelkező élelmiszerek formájában. Fontos a bőséges folyadékbevitel is!

Diéta: támpontok zsírmáj kezeléséhez

!  Kerüld az alkohol fogyasztását, akkor is, ha nem alkoholos eredetű a zsírmájad. Túlterhelni a májat!

! Kerüld az édesített és cukros italokat. Egy átlagos 3,5 decis dobozos szénsavas üdítőital 10 teáskanál cukrot tartalmaz! A zsírmáj paradox módon többnyire cukorból alakul ki. A nagy fruktóztartalmú ételeket is száműzni kell (még a salátaöntet és a kecsap is tartalmazhat fruktózt…)!

Szabadulj meg a fehér, feldolgozott lisztektől és szorítsd vissza a keményítő-bevitelt. Ezek az ételek növelik a vércukorszinted.

Mit (t)egyél?

✓ Ismerkedj meg az alternatív „eltelítő” lisztekkel, mint amilyen a lenmagliszt  és a zabpehelyliszt. Magas a rost- és fehérjetartalmuk, vitaminokban és ásványi anyagokban gazdagok és nem okoznak hirtelen vércukorszint emelkedést!

 Reggelizz zabpelyhet ! A zabpehely alacsony glikémiás indexű, csökkenti a magas vérnyomást, a vércukor- és a koleszterin szintet is, továbbá megadja a kezdő lökést az aznapi fizikai és szellemi erőnléthez is.

 Van élet a klasszikus rizs-krumpli köreten kívül is! A köles   szabályozza a vércukorszintet és a zsíranyagcserét, nem mellesleg pedig lúgosít is. A hajdina  csökkenti a glükóz- és koleszterinszintet, rutintartalma miatt pedig erősíti a kötőszöveteket és az érrendszert. A quinoa  igazi szupertáplálék: rostok, ásványi anyagok, telítetlen zsírsavak, rengeteg fehérje és értékes aminosav található benne.

 Tekerd fel a fehérje-bevitelt. Minden étkezéshez fehérjét fogyasztani kulcsfontosságú a vércukorszint és az inzulin kiegyensúlyozásához. Próbáld ki a kender proteint.

 Adj az étrendedhez egészséges olajokat! A kókuszolaj fokozza az anyagcserét, és egyáltalán nem okoz inzulincsúcsokat. A Magyar Cukorbetegek Országos Szövetsége kiemelten ajánlja a cukorbetegek számára.

További lépések zsírmáj ellen

Mindenképp javítani kell az anyagcserén testmozgás segítségével. A rutinszerű, mindennapos testmozgás javít az inzulinrezisztencián és enyhíti a zsírmájat is. Lehet valamilyen egyszerű mozgásformával kezdeni, pl. elárulok egy nem túl nagy titkot: nemcsak „céltalanul” lehet sétálni. Válaszd a lábaidat a rövidebb utakhoz: nem lesz se tömeg, se dugó. Tedd meg az első lépéseket!

Tudtad-e?

  • Az, hogy mit eszünk, befolyásolja a bélrendszeri áteresztőképességet is. A cöliákiás (lisztérzékeny) embereknek köztudottan áteresztőek a beleik. Ők sokkal hajlamosabbak a zsírmáj kialakulására.

  •  A zsírmáj egy valóban ijesztő „járvány”. Ez a betegség körülbelül egyetlen generáció alatt lépett elő a teljes ismeretlenségből és névnélküliségből a leggyakoribb májbetegséggé vált. Észak-Amerikában. Amerikában már 90 millió embert érint és a gyermekek 17%-át. Tanuljunk az ő étrendi hibáikból!

  • Dr. Hyman érdekes analógiát von a libatömés és a nyugati típusú étrend között. Az állatokat kukorica és keményítő eredetű cukrokkal tömik, szándékosan azért, hogy zsírmájat alakítsanak ki náluk. „Ha te magad is cukrokkal és keményítőkkel tömöd magad, alapvetően ugyanezt teszed a májaddal.” Hátborzongató, nem?

Ugye nem akarod cukorral hizlalni tovább a zsírmájad?

Akkor tehát mit kell tenned?

  • mozogni
  • májbarát diétát folytatni
  • probiotikumokat fogyasztani
  • és zsírmáj-ellenes kúrát tartani célzott tápanyagokkal!

A máj egy igazi szuperhős, öngyógyító képessége döbbenetes, a zsírmáj általában visszafordítható folyamat. Ha zsírmájat diagnosztizáltak nálad át kell alakítani az életmódodat és mindenképp le kell fogynod! Gondolj csak bele, egy erős súlyfelesleggel küzdő szuperhős nehezen tud hatékony lenni. Legfontosabb célunk a máj tehermentesítése (dolgozik eleget, mi meg túlóráztatjuk…), és mivel az inzulin működési zavara kulcsfontosságú tényező a zsírmáj kialakulásában, így azt is helyre kell hozni!

Rajtad áll, milyen állapotba hozod a májad…

Üdvözlettel:
Somogyi Rita