Ismerd meg a növényi alapú táplálkozást! Mutatjuk hozzá a 6 legjobb vegán termékünket!

Fontos számodra az állatok védelme? Szeretnél valamit tenni a bolygó érdekében? Nem beszélve a saját egészségedről? Ha már eddig is kacérkodtál a növényi táplálkozás és a vegán életmód gondolatával, nincs is jobb időpont a januárnál arra, hogy belevágj! Hiszen itt a Veganuár! Mutatjuk, mit kell tudnod róla, miért érdemes megismerkedned a növényi alapú táplálkozással, és azt is, hogy kínálatunkból mely vegán termékekkel érdemes kiegészíteni növényi étrendedet.

Anatur Veganuár: Még nem késő, hogy belevágj!

Ha január, akkor Veganuár!

A Veganuár, vagyis vegán január egy kihívás! Év elején úgyis könnyebben változtatunk szokásainkon, és könnyebben vágunk bele valami újba. A Veganuár arra biztat, hogy egy hónapig próbáljuk ki a húsmentes étkezést, és kezdjünk más szemmel nézni a világra, és a benne betöltött szerepünkre.

Vegetáriánus, vegán, teljes értékű növényi étrend – mi a különbség?

  • Ha valaki vegetáriánus, azt jelenti alapvetően, hogy nem eszik húst.  Az ovo-lakto-vegetáriánus csak húst nem eszik, de pl. tojást és tejterméket igen, míg a laktovegetáriánus, húst sem és tojást sem fogyaszt, ellenben tejterméket igen.  
  • A vegán az, aki az állatok érdekeit helyezi az első helyre, fellép kizsákmányolásuk ellen, és ez nem csak étkezésében, hanem egész életmódjában megnyilvánul. A veganizmus (vegán életmód) tulajdonképpen egy filozófiai irányzatnak is nevezhető.
  • A vegán étkezés ugyanakkor nem minden esetben jelenti azt, hogy egészséges is pl. olajban sült krumpli, vegán junk food-ok, stb. A teljes értékű növényi táplálkozás ezzel szemben a nem vagy csak minimálisan feldolgozott növényi alapú étrendet engedélyezi.  

Vegetáriánus, vegán, teljes értékű növényi étrend – mi a különbség?

A növényi táplálkozás előnyei

  • A növényi táplálkozás jó az állatoknak! A vegán életmód tulajdonképpen egy állatjogi mozgalom.  
  • A növényi táplálkozás környezetbarát! A növények termesztése sokkal fenntarthatóbb, mint az állattenyésztés, kevesebb vízre, és egyéb erőforrásra van szükség. Különösen igaz ez akkor, ha törekszünk arra, hogy szezonálisan táplálkozzunk és a regionálisan elérhető zöldségeket, gyümölcsöket részesítsük előnyben.
  • A növényi táplálkozás egészséges! Egyre inkább bizonyítást nyer, hogy a növényi étrend csökkenti az olyan civilizációs betegségek kockázatot, mint a cukorbetegség, a magas vérnyomás, vagy az érelmeszesedés.  (1)

Kipróbálnád? Ezekre mindenképp figyelj!

Honnan nyerhetsz fehérjét, ha növényeket eszel? 5 kiváló növényi fehérjeforrás!

Ha növényi táplálkozásról esik szó, óhatatlanul felmerül mindenkiben, hogy mi lesz a fehérjebevitellel, hiszen fehérje a húsban van! Megnyugtatunk, van a növényekben is. Nézd csak!

  • Szója: Az egyik legismertebb növényi fehérje. A belőle készült tofu 100 grammjában 12 g fehérje van, a tempeh (főtt, pépesített, préselt szójabab) 100 grammjában 16,7 gramm a fehérje.
  • Quinoa: Ennek a gluténmentes álgabonának 100 grammja 14 gramm fehérje tartalommal bír. Alacsony a glikémiás indexe, sok magnéziumot, vasat, kalciumot tartalmaz.
  • Lencse: a lencsék alapján jó fehérjeforrások és összetett szénhidrátforrások, alacsony glikémiás indexxel. A vörös lencsét gyorsan el lehet készíteni, 100 g 27 g fehérjét tartalmaz.
  • Chia: 100 gramm chiamag fehérjetrtalma 19 g, fontos anitoxidánsokban, Omega zsírsavakban gazdag, ráadásul olyan alapvető ásványi anyagokból is sok van benne, mint a kalcium vagy a magnézium.
  • Csicseriborsó: 100 gramm csicseriborsó fehérjetartalma 19 gramm. E mellett esszenciális aminosavakat, mangánt, folsavat rezet és vasat is tartalmaz.

Honnan nyerhetsz fehérjét, ha növényeket eszel? 5 kiváló növényi fehérjeforrás!

Turbózd fel a fehérjebeviteledet ezekkel a vegán termékekkel!

  • Vegán fehérjepor: a 100%-ban kendermagból készült vegán fehérjepor, hasonló mennyiségű fehérjét nyújt, mint amennyi a bárányhúsban és a marhahúsban található. Komplex fehérjeforrásként ez a vegán fehérje az összes esszenciális aminosavat tartalmazza. Mindemellett élelmi rostban is rendkívül gazdag.
  • Natur Tanya® Vegán 100% spirulina: ennek a spirulinának a fehérjetartalma 66 %, (melyet független labor igazolt), vagyis 100 grammja 66 gramm fehérjét tartalmaz. Ez az arány megelőzi a halak és a húsok fehérjetartalmát is. Nem beszélve arról, hogy a növényi fehérje kisebb molekulája miatt sokkal könnyebben emészthető, mint az állati fehérje. A spirulina nemcsak fehérjetartalma, hanem vitamin- és antioxidáns tartalma is kiemelkedő.
Turbózd fel a fehérjebeviteledet ezekkel a vegán termékekkel!

Két tápanyag, aminek a pótlására figyelj vegán életmód mellett!

B12-vitamin pótlás vegán életmód mellett

B12-vitaminhoz nem lehet hozzájutni növényi táplálkozással, így ezt kívülről kell pótolni. Ilyenkor jönnek jól az olyan vegán termékek, mint a Natur Tanya® Vegán B- vitamin kompex. A 8-féle esszenciális B-vitamint, köztük B12 vitamint, ez a formula tökéletes arányban és mennyiségben kombinálja! 

Vasbevitel és vegán életmód

A növényi alapú étrendet folytatók vasszükséglete, akár 2x magasabb is lehet, mint azon társaiké, akik húst esznek.  Habár, a növények is tartalmaznak ugyan vasat, de a húsokkal bevitt vas (ún. hem-vas) jobban hasznosul, mint a növényi (nem hem-vas). Sőt, vegyes táplálkozás mellett a húsokból származó vas segíti a növényi vas felszívódását.

Így, ha tisztán növényi táplálkozást folytatunk érdemes kiegészíteni vas bevitelünket, olyan vegán termékkel, mint a Vegán vas szirup. Szerves vassal, bioaktív foláttal, és zöldség, valamint gyümölcskivonatokkal gondoskodik az egészséges vasszintről.

Vasbevitel és vegán életmód

Tápláld a bélflórád egészségét, hogy elkerüld a tápanyaghiányt!

Biztosan felmerült már benned is, hogyha csak növényeket eszel, nem leszel-e tápanyaghiányos? Nos, ha növényi alapon, de kiegyensúlyozottan és vegyesen táplálkozol (és figyelsz a fenti tápanyagok pótlására) akkor egészen biztos, hogy nem.

De van még egy tippünk!

Ha rendben van a bélflórád egészsége, akkor a tápanyagok emésztése és felszívódása sokkal zavartalanabbul történik meg! Ráadásul a bélflóra feladata a K-vitamin és a B-vitaminok termelése is.

A bélflóra egészségét már a zöldségek és gyümölcsök is támogatják, de sokat tehetsz érte olyan vegán termékkel, mint a Vegán gyomor és bélbarát rost. Ezt a prebiotikus rostot indiai guarbabból enzimatikus úton állítják elő. Táplálja – és támogatja az egészséges bélflórát, ami pedig a te egészségedet táplálja!

Tápláld a bélflórád egészségét, hogy elkerüld a tápanyaghiányt!

Érdekesség! Gondoltad volna, hogy nem vegán?

Tudtad, hogy a méz nem vegán? Hiába készül „növényből”, de méhek készítik, így a vegánság filozófiájába nem fér bele.

Meglepő lehet például, de a legtöbb D-vitamin kiegészítő sem vegán, hiszen birkagyapjúból kivont lanolinból (birkagyapjúzsír) készítik. A vegán termékek között azonban megtalálod a Vegán D3-cseppet, melyet rénszarvaszuzmóból nyernek környezetbarát és fenntartható módon.

Ide kattintva többet is megtudhatsz róla. »

Vegán termékkínálat

Ha eddig eljutottál az olvasásban, arra biztatunk, hogy próbáld ki magad, és vágj bele a Veganuárba! A növényi étrenddel nemcsak az állatoknak és a bolygónak, de saját magadnak is jót teszel. Ha elköteleződtél, természetesen január után is folytathatod a vegán életmódot, de a megismert vegán ételekekkel, tápanyagokkal és vegán termékekekkel vegyes táplálkozás mellett is színesítheted étrendedet.

Ha még több vegán termékre vagy kíváncsi, nézd meg kínálatunkat! »