Erősítsd a szíved szelénnel kánikula idején!

A nagy meleg még a teljesen egészséges szervezetet és az egészséges szívet is megviseli. A hőség azonban különösen veszélyes az idősebbekre, a nagyobb túlsúllyal és a szívproblémákkal élőkre. Nézzük meg, hogy mi ennek az oka, miért terheli meg a hőség jobban a szívet, és azt is, hogy milyen jelekből tudjuk időben felismerni, ha baj van. Blogbejegyzésünkből nem utolsósorban azt is megtudhatod, milyen természetes tápanyagokkal támogathatod a szíved egészségét kánikula idején.

A szív erősítése szelénnel kánikula idején

Miért több hőségben a szív-és érrendszeri probléma?

Ha nagy a meleg, akkor a testünk „hűtő” üzemmódra áll át. Ezt hőleadással éri el, vagyis elkezd verejtékezni. A hőleadáshoz a bőr vérereinek ki kell tágulni, a szív pedig így több vért kell, hogy pumpáljon. Tehát a nagy meleg akár 2-4-szeresére is növelheti a szív munkáját, mint egy hűvösebb nap. Ez szaporább szívverést, azonban alacsonyabb vérnyomást eredményez. 

A leeső vérnyomás nem tesz jót azoknak, akik egyébként is alacsony vérnyomással élnek, viszont azok számára is veszélyes, akiknek a vérnyomása egyébként magasabb, de gyógyszert szednek rá (célszerű lenne konzultálni az orvossal és átmenetileg módosítani a gyógyszeradagon). Az alacsony vérnyomás miatt általános gyengeséget, szédülést tapasztalhatunk.

TUDTAD? A hőségben megnő a szívinfarktus kockázata is, különösen azoknál, akik szívproblémával élnek. Ezt igazolja az az 1987 és 2014 között zajló kutatás, melyben 27.000 szívinfarktusos esetet vizsgáltak. (1)

Két további ok, amiért veszélyes a meleg az idősebbekre, a túlsúllyal és a szívproblémákkal élőkre:

  • Ha nem fogyasztunk elegendő folyadékot, gyorsan kiszáradhatunk, amely negatívan befolyásolja a szív működését. Ha pedig a verejtékezéssel veszített ionok nem kerülnek pótlásra, szívritmuszavar alakulhat ki.
  • Bizonyos szívgyógyszerek (pl. béta-blokkolók, vízhajtók) érzékenyebbé tehetnek a hőre, felerősíthetik a hőségre adott reakciót, vagy éppen a szívverések számát csökkentik.
Mi történik nagy melegben? Miért több ilyenkor a szív-és érrendszeri probléma?

Vészjósló jelek – ismerd fel időben, ha baj van!

  • fejfájás, szédülés, gyengeség, hányinger
  • gyors, gyenge pulzus
  • kipirult, felhevült bőr
  • zavarodottság

Mit tegyél? 5 megszívlelendő tanács:

  1. Fogyassz sok folyadékot – már csak a fokozott izzadás miatt is -, lehetőleg minél több vizet, és kerüld az alkoholt, koffeint!
  2. Fogyassz könnyű ételeket, kerüld a nehéz, zsíros ételeket!
  3. Pótold a sóveszteséget, magnéziumot, elektrolitokat!
  4. A fizikai aktivitást igénylő feladatokat lehetőleg a hűvösebb órákra időzítsd, és akkor is csak óvatosan!
  5. Kerüld a gyors hőmérsékletváltozást is (pl. ha a klímás helyiségből kimegyünk a melegre, ez sokkal megterhelőbb, mintha végig melegben lettünk volna)!
Mit tegyél kánikula idején? 6 jó tanács!

A szív erősítése természetesen, szelénnel

Ahogyan írtuk a fenti felsorolásban is, hőség idején nagyon fontos a megfelelő folyadékpótlás és az elektrolitok, ásványi anyagok pótlása. Ezekre a legtöbben szoktak is gondolni, de valahogy a szelén - ez az antioxidáns nyomelem - mindig kimarad a felsorolásból, ha a szív-érrendszer egészségét támogató ásványi anyagokról esik szó.

Pedig a szelén nélkülözhetetlen a szív egészségéhez! A szelén hatását a szívre leginkább az ún. Keshan betegség tudja szemléltetni. Ez a szívbetegség Kínának abban a régiójában jelent meg az 1970-es években, ahol a földek szeléntartalma nagyon alacsony lett. Így a szelénhiány miatt a lakosság körében egyre nőtt a szívproblémák száma.

A szelén hatásaként emelkedik a jó koleszterinszint, valamint hozzájárul az elhízás csökkentéséhez is. Ez pedig két fontos faktor a megfelelő szívműködéshez. Ráadásul a szelén segíti az erek karbantartását, valamint csökkenti a gyulladásokat. Így a szelén a szívroham kockázatát is csökkenti.

A táplálkozásunk alapvetően nem bővelkedik szelénben - már csak azért is, mert csökken a földek szeléntartalma - ezért a szelénhiány és az ezzel összefüggést mutató szívproblémák nálunk is egyre gyakoribbá válnak.

Mit tehetünk ellene? Pótoljuk a szelént!

Ezt azonban nem mindegy, hogy hogyan tesszük! Nem elég ugyanis, hogy szelénünk jól felszívódik. Olyan szelénre van szükség, ami jól is hasznosul! Az L-szelenometionint majdnem 100%-os felszívódás jellemzi. A Natur Tanya® Szerves szelén extrában ezt a szelénformulát BioPerine® fekete bors kivonat egészíti ki, ami fokozza a szelén biohasznosulását, így pedig még eredményesebb lehet szelénkúránk! » 

sziv-erositese-szelen-extraval.jpg

 

6 további természetes szíverősítő 

  1. kálium – Kálium hiányában gyakoribbak a szívritmuszavarok. Ásványi anyagként a verejtékezéssel távozik, ezért fontos, hogy pótoljuk. »
  2. magnézium – A távozó ásványi anyagok között a magnézium is ott van, amelyet pótolni kell, hiányában ugyanis felborul az ásványi anyag egyensúly.
  3. fekete fokhagyma – A fokhagyma kénes hatóanyagai támogatják a szív egészségét, ellazítják az artériákat. 
  4. Omega3 – Az Omega zsírsavak elengedhetetlenek a normál vérnyomás fenntartásához. 
  5. galagonya – A legjobb szívvédő gyógynövény, növeli a szívizom teherbírását és nyugtatja a szívet.
  6. Q10 – Az egyik legfontosabb szíverősítő. A Q10-nek köszönhetően ver a szív több, mint tízezret naponta.
6 további természetes szíverősítő

Figyelem! A szívproblémák, szívbetegségek mindig orvosi kompetenciák. Amennyiben pedig orvosi kezelés alatt állunk az étrend-kiegészítők fogyasztását is orvosunkkal kell megbeszélni, ugyanis szükség lehet a gyógyszeradagolás felülvizsgálatára.