Életmódunk, hormonegyensúlyunk megbomlása és lappangó betegségeink is kiválhatnak menstruációs zavarokat

Az ideális ciklus 21-35 napos, ahol a havi vérzés hossza 3-7 nap között mozog. Ha ebbe a folyamatba valamilyen hiba csúszik, az befolyásolja a havi ciklust is: szabálytalanná válhat, erős vérzés, elhúzódó vérzés, erős menstruációs görcsök jelentkezhetnek. A menzesz zavarok mögött számos ok húzódhat meg. Mi most összegyűjtöttük az 5 leggyakoribbat, és mutatjuk azt is, hogy mit tehetsz ellene!

A menstruációs zavarok 5 leggyakoribb oka

5 ok, amire gyanakodhatunk menstruációs problémák esetén

1. Életmód

A legelső teendő a menstruációs zavarok okainak felkutatásában, hogy górcső alá vesszük életmódunkat. A menstruációs problémák hátterében ugyanis gyakran olyan egyszerű okok állnak, mint:

  • stressz,
  • rossz étkezési szokások, pl. finomított szénhidrátok túlsúlya
  • emésztési zavarok,
  • túlsúly.

Fontos, hogyha életmódváltásba kezdünk, törekedjünk az egyensúlyra! A túlzásba vitt diéta, vagy sport ugyanúgy gátolhatja a szabályos ciklus beállását.

2. Ösztrogén dominancia

A petefészek a női hormonális rendszer egyik legfontosabb része. Működése elején ösztrogén hormont választ el, a petesejtek kiszabadulása után progeszteront. A női egészségünket és a menstruációs ciklust ez a 2 fő hormon szabályozza. Ha az ösztrogén-progeszteron egyensúly felborul az ösztrogén javára, megjelenhetnek olyan menstruációs zavarok, mint az erős vagy szabálytalan vérzés, de kialakulhatnak komolyabb nőgyógyászati problémák is, mint például:

  • PMS
  • 40 év feletti korai menopauza (perimenopauza)
  • meddőség
  • policisztás ovárium szindróma (PCOS)

Ráadásul, a felborult ösztrogén-progeszteron egyensúly képes burjánzásra késztetni a női szövetek sejtjeit pl. a méhben, petefészekben és a mellekben - daganatokat okozva -,  és segítheti a vérrögök képződését is. Minél több ideig áll fenn az ösztrogén dominancia állapota, annál súlyosabb tüneteket idézhet elő.

A változókorban (klimax) szintén felborul ez a hormonegyensúly. Ennek eredményeként egyre rendszertelenebbé válik a havi ciklus, és megjelennek az olyan kísérő tünetek is, mint a hőhullámok vagy a hüvelyszárazság. A változókor esetén egy természetes folyamatról van szó, magát az állapotot nem tudjuk, és nem is szükséges „meggyógyítani”, viszont a kellemetlen tüneteket enyhíthetjük.

5 ok, amire gyanakodhatunk menstruációs problémák esetén: Ösztrogén dominancia

3. Inzulinrezisztencia (IR)

Ha menstruációs zavarok miatt felmerült a PCOS gyanúja, érdemes utánajárni, hogy nem kíséri-e inzulinrezisztencia is, mert sajnos ez a két betegség az esetek többségében kéz a kézben járnak.

A folyamatosan magas inzulinszint amellett, hogy megfelelő kezelés nélkül 2-es típusú cukorbetegséghez is vezethet, a női nemi hormonok egyensúlyát is negatívan befolyásolja. Ekkor ugyanis felborul a tüszőérlelésért és a tüszőrepedésért felelős hormonok szintje. Ennek a két hormonnak az egyensúlya ugyanolyan fontos, mint az ösztrogéné és progeszteroné, és egyensúlyuk felborulása ugyanúgy menstruációs zavarokhoz vezet. Ráadásul, inzulinrezisztencia esetén gyakori, hogy a progeszteron szint is lecsökken és kialakul az ösztrogén dominancia.

4. Autoimmun betegségek

Mára már kutatásokkal bizonyított, hogy szoros összefüggés van a női hormonegyensúly és a krónikus gyulladással járó autoimmun betegségek között. Szabálytalan ciklusok és vérzészavar esetén felmerül az autoimmun pajzsmirigy betegség lehetősége is, mely a petefészek csökkent működését is okozhatja, mivel szoros kapcsolatban áll a PCOS-sel is.

5 ok, amire gyanakodhatunk menstruációs problémák esetén: Autoimmun betegségek

5. Endometriózis

A méhnyálkahártya minden hónapban a menstruációs ciklus során felépül, és vérzés formájában leválik. Az endometriosis betegségben a méhnyálkahártyához hasonló szövet képződik a szervezet más területein, a méh üregén kívül, ami ugyanúgy követi a ciklust és leválik. Ez a szövet azonban nem tud olyan könnyen kijutni a testüregből, aminek az eredménye az erős fájdalom mellett: hasüregi vérzés, szervi összenövések, gyulladás, hegesedés. A rendszertelen, erős és fájdalmas vérzések esetében érdemes az endometriózisra is gyanakodni, és kivizsgáltatni magunkat!

Menstruációs zavarok ellen gyógynövényekkel

A ligetszépe olajban található gamma-linolénsav (GLA) bizonyítottan segít a menstruációs zavarok mögött álló hormonegyensúly helyreállításában. A gamma-linolénsav hormonok és hormonszerű vegyületek (prosztaglandinok) alap építőköve.

A ligetszépe olaj hozzájárul a pajzsmirigy megfelelő hormontermelő működéséhez, enyhíti a változókori menopauza (klimax), a PCOS (főleg D-vitaminnal kombinálva), az endometriózis, a PMS kiváltó okait és kísérő tüneteit is. Ráadásul a ligetszépe olaj gamma-linolénsav tartalma hatékonyan támogatja a diétát, segíti a fogyókúrás célok elérését.

Menstruációs zavarok ellen gyógynövényekkel

ANATUR TIPP!

Ha a gyógynövények erejével szeretnéd támogatni menstruációs problémáid megszüntetését, kezelni a krónikus gyulladásokat, és helyreállítanád a háttérben lappangó hormonális egyensúlyvesztést, válaszd a ligetszépe olajat!

Ha szeretnéd életmódváltásodat teljeskörűen támogatni, hogy mielőbb visszanyerd hormonális egyensúlyod és a menstruációs zavarok megszűnjenek, akkor van 3 további tippünk számodra:

  • Csökkentsd a stresszt a mindennapjaidban! Szánj időt a belső harmóniád megteremtésére, amihez segítségedre lehet néhány hasznos, adaptogén gyógynövény is, mint a ginseng, az ashwagandavagy a rózsagyökér. Ezeknek a gyógynövényeknek a sajátossága, hogy kiegyensúlyozzák a szervezet működését, azaz az alulműködő szerveket serkentik, a túlműködőket pedig visszafogják, így könnyebben alkalmazkodunk a minket érő fizikai és szellemi stresszhez. Ezeket az adaptogén gyógynövényeket koncentrálja a 

    STRESS CONTROL-R kapszula

  • Számolj le az emésztési zavarokkal! Az articsóka nem csak megelőzi a puffadást, segítségével meg is szüntethető, ugyanis hozzájárul az emésztés javításához, és a máj méregtelenítő munkáját is serkenti. Utóbbi azért fontos, mert a máj az a szerv, ami szűri a vért és a méreganyagok eltávolítása mellett megtisztítja a felesleges hormonoktól is.
  • Étkezz rendszeresen, 3-4 óránként, egyszerre kisebb mennyiségeket fogyasztva! Kerüld a feldolgozott élelmiszereket, fogyassz sok zöldséget és magas fehérjetartalmú ételeket, valamint színesítsd étkezéseidet rostban gazdag élelmiszerekkel, amik az ösztrogén anyagcserét is támogatják!

ANATUR TIPP a menstruációs zavarok ellen

Fontos! Ha menstruációs zavarok hosszú távon fennállnak, esetleg súlyosbodnak, feltétlenül fordulj velük háziorvosodhoz vagy nőgyógyász szakorvoshoz!