Mit is ehet egy laktózérzékeny?

A laktózérzékeny diéta nagyon egyszerűnek tűnik: kerüld a tejet és az abból készült ételeket, italokat. De mi van azokkal, akik nem akarnak lemondani a sajtokról, süteményekről vagy akár a töltött káposzta tetejére csurgatott tejfölről? Meg aztán vendégségben, családi ünnepek idején is megbonyolíthatja a dolgokat, ha tejcukor érzékenység miatt kell nemet mondanunk a kínálásra Gyere, most utánajárunk, hogy egy laktózérzékeny mit ehet!

Laktózérzékeny diéta

Ha a tünetekből már megállapítottad, hogy laktózérzékeny vagy, (esetleg már a bélflórád egyensúlyát is visszaállítottad,) és most azon gondolkodsz, hogy szívesen fogyasztanál újra tejet, akkor most jól figyelj, mert elmondom, hogy egy laktózérzékeny mit ehet:

Mindent.

Ez most komoly?

Teljesen. Eleinte kicsit figyelni kell, de ha van egy jól hasznosuló laktáz enzim tablettád, azzal könnyen menni fog, hiszen ez a tabletta 2,5 dl tej laktóztartalmát semlegesíti.
Mutatok mindent, amit tudnod kell.

1. Ennyi laktóz van a nyers tejekben

A laktóz vízben oldódik, emiatt aztán nem is a tej zsírjában, hanem főleg a hígabb, vizesebb részeiben található. Ennek köszönhető, hogy a kevésbé zsíros tejtermékek laktóztartalma magasabb, a zsírosabbaké pedig alacsonyabb. Ez alapján a különböző – nyers, frissen fejt – tejek laktóztartalma így néz ki:

  • emberi anyatej 9%
  • tehéntej 4,7%
  • kecsketej 4,7%
  • juhtej 4.6%

Ennyi laktóz van a nyers tejekben

2. De mennyi laktóz van tejtermékekben?

A szabályozás szerint az az élelmiszer minősül laktózmentesnek, amelynek tejcukortartalma legfeljebb 0,1% (0,1 g/100 g vagy 0,1 g/100 cm3). Ebből pedig következik az is, hogy egy laktózérzékeny mit ehet: mindent, aminek a tejcukor tartalma, 0,1% alatt van.

Hogy biztosra menjünk, sajtoknál fordulhatunk ahhoz az egyszerű trükkhöz, hogy ellenőrizzük az csomagolást. Mivel a tejcukron kívül más cukrot nem tartalmazhat egy sajt, így, ha az összetevők között az áll, hogy cukor tartalma 0,1g /100g vagy kevesebb, akkor az a sajt laktózmentes. A többi tejféleség laktóztartalmáról nehéz a csomagolásból következtetni, azokat a lenti felsorolásból ismerheted meg.

Persze az alábbi élelmiszereket is nyugodtan fogyaszthatod, csak előtte mindenképp rágcsálj el egy vagy több laktáz enzim tablettát, ha az egyénileg kikísérletezett tűrőképességed (lásd lejjebb a 4. pontot) úgy kívánja.

  • vaj – 0,6-0,7%
  • zsíros tej – 4,5%
  • tejföl – 3,5%
  • kefir – 3,5-6,0%
  • joghurt – 3,7-5,6%
  • túró (10-70% zsír) – 2,0-3,8%
  • édes tejszín – 2,7-3,5%
  • fetasajt – 0,5%
  • ömlesztett sajtok (10% zsír) – 3,8%
  • tejkrémek, pudingok – 2,8-6,3%
  • kávétejszín – 4%
  • tejpor (sovány) – 51%
  • kakaós tej – 5%
  • tejturmixok – 5%
  • tejes fagylaltok – 6%
  • sűrített tej (10% zsír) – 12,5%
  • író – 4%
  • írópor – 42%
  • savó – 4,4-5,2%
  • savópor – 66%

De mennyi laktóz van tejtermékekben?

3. Laktóz szinte mindenben van

Vásárláskor alaposan olvasd el a terméke címkéjét, mert a tejcukor egy nagyon gyakran használt adalékanyag, amit szinte biztosan meg fogsz találni a felvágottakban, szalámiban, virsliben, margarinban, toast-kenyerekben, chipsben – de még az újhullámos sörök némelyikét is laktózzal édesítik. Nem árt óvatosnak lenni, mert a bárhol ott leselkedő laktóz komolyan megnehezítheti egy laktózérzékeny számára bármilyen diéta betartását.

4. Időben vedd be a tablettát!

Innentől annyi lesz csak a dolgod, hogy figyelj, hogy minden olyan étkezés előtt, ami tejet (vagy laktózt) tartalmaz, rágcsálj el egy fermentált laktáz enzim tablettát. Az, hogy étkezés előtt bevedd nagyon fontos, mert az enzim csak akkor tud dolgozni a tejcukor lebontásán, ha már ott van, amikor érkezik a laktóz.

Egy tabletta 2,5 dl tejben lévő laktózt semlegesít. Azt, hogy melyik ételhez mennyit kell bevenned, és hogy pontosan mennyi idővel étkezés előtt, azt neked kell kikísérletezned. Nekem elég komoly az intoleranciám, és nálam például az vált be, ha 5-15 perccel az evés előtt 1 tablettát megeszek. Eddig összesen egyszer fordult velem elő, hogy egy étkezés során 2 tablettát vettem be, de akkor a leves, a főétel és a sütemény is mind tejfölös, tejes-vajas volt.

Rövid időn belül te magad is rá fogsz jönni, hogy egy jó laktáz enzimmel egy apró kellemetlenséggé válik a laktózérzékenység. Használj Natur Tanya® Fermentált laktáz enzimet,  és élj újra tejes életet!

Időben vedd be a tablettát!