7 egyszerű lépés az egészséges immunrendszerért

Immunrendszerünk láthatatlanul teszi a dolgát mindennap értünk. Működéséről leginkább már akkor veszünk tudomást, amikor megbetegszünk. Ezért fontos, hogy időben odafigyeljünk rá, és kiegyensúlyozzuk működését. 7 egyszerű lépéssel sokat tehetünk immunrendszerünk egészségéért. Mutatjuk, melyek ezek!

Természetes immunerősítés felnőtteknek

Mi az immunrendszer?

Az immunrendszer sejtek, szövetek és szervek hálózata, amelyek biztosítják a test védelmi vonalát az őt körülvevő veszélyekkel (vírusok, baktériumok, mérgek, stb). szemben.

TUDTAD? A fő védelmet a fehérvérsejtek (leukociták) látják el, minden egyes liternyi vérben kb. 4000-11.000 van belőlük.

A védelem során többféle folyamat együttesen zajlik: a támadók felderítése, „lefegyverzése”, megsemmisítése, és a romok eltakarítása. A kórokozók antigénjei ellen az ún. B-sejtek speciális fehérjéket, antitesteket termelnek. Ez utóbbi hosszú távon is fontos lesz, ugyanis az immunrendszer képes az információt elraktározni, így egy következő támadásnál már pontosan tudja milyen antitestet kell csatába küldeni, hogy hamarabb semlegesítse a támadót.

Egészséges immunrendszer 7 egyszerű lépéssel!

  1. Minőségi táplálkozás! Kerüljük a kész ételeket együnk minél több friss, élő élelmiszert, zöldséget, gyümölcsöt, melyek tápanyagokban, vitaminokban, rostokban gazdagok. Egyél sok gyümölcsöt, zöldségeket. Együnk nyugodtan, rágjuk meg az ételt, és ne együnk túl magunkat! TUDTAD? A túl zsíros étrend gátolja a T-sejtek (bizonyos típusú fehérvérsejtek) működését.
  2. Bőséges folyadékfogyasztás! Ami 2,5-3 liter tiszta, szénsavmentes vizet vagy gyógyteákat jelent. Kerüljük a cukros italokat, a fekete tea és gyümölcsteák pedig savasítják a szervezetet.
  3. Rendszeres testmozgás! Akár napi 20 perc, friss levegőn megtett sétával sokat tehetünk immunegészségünkért. Legyen rendszeres, és ne felejtkezzünk el arról, hogy nem kell olimpiai bajnoknak lenni. Ha túlerőltetjük magunkat, azzal éppen ellenkezőleg hatunk immunrendszerünkre.  A rendszeres testmozgás hozzájárul a normál testsúly fenntartásához, ami ugyancsak nem elhanyagolható, ha egészséges immunrendszerről beszélünk.
  4. Stressz ellensúlyozása! Fontos, hogy elsajátítsunk hatékony stresszkezelő technikákat, és ezt tudjuk is alkalmazni.
  5. Társas kapcsolatok! Az immunrendszer csak akkor képes működni kiegyensúlyozottan, ha a lelki egészség is rendben van, amelyhez elengedhetetlen a szeretet és a megbecsültség érzése.
  6. Ha dohányzol hagyj fel vele, és az alkoholfogyasztás is csak mérsékelt legyen! Ugyanez igaz az üdítőitalokra, energiaitalokra, és a kávéra is.
  7. Pihenj eleget! A nem elegendő mennyiségű és minőségű alvás csökkenti az immunrendszer ellenállóképességét. 

Végül, de nem utolsósorban nem felejtkezhetünk el a célzott tápanyagokról, amelyek üzemanyagként szolgálnak immunrendszerednek!

Ehhez mutatunk 6 olyan kiegészítőt, amivel fel tudod turbózni immunrendszered működését.  >>>   

Egészséges immunrendszer 7 egyszerű lépéssel!

 Milyen cselekedetek gyengítik az immunrendszert?

  • helytelen, kiegyensúlyozatlan táplálkozás
  • dohányzás, túlzott alkohol – és kávéfogyasztás
  • nagyfokú stressz, szorongás
  • mozgásszegény életmód
  • kevés alvás
  • környezeti ártalmak (szennyezett levegő, föld)
  • elszigeteltség, magány, társas kapcsolatok hiánya

Honnan tudod, hogy az immunegészségeddel baj van? 6 árulkodó jel!

  • Gyakran megfázol, vírusos-bakteriális fertőzések terítenek le.
  • Kimerült vagy minden különösebb ok nélkül.
  • A sebek lassan gyógyulnak.
  • Allergiás vagy.
  • Gyakran fáj a hasad, és emésztési problémákkal küzdesz. 
  • Bőröd problémás, pattanások, bőrbetegségek jellemzik.

A stressz immungyengítő hatása

Az immunrendszer nem önmagában működik, hanem szorosan összefügg a bélrendszerrel, idegrendszerrel és a hormonrendszerrel is, éppen ezért egyre több kutatás irányul arra, hogy felderítse a közöttük lévő összefüggéseket.

Ma már azt tudjuk, hogy stresszhelyzetben megnő a mellékvese-kéreg kortizol termelése, ami hosszú távon gátolja az immunrendszer működését, hiszen nem a védelemre összpontosítja a szervezet energiáit, hanem a túlélésre. („Üss vagy fuss elve!”)

Az állandósult stressz gyulladásos folyamatokat indít be a szervezetben, amelyek hosszú távon az immunrendszer hibás működéséhez, ún. autoimmun betegségekhez vezetnek.

Azt is megfigyelték, hogy a stresszesebb, befelé forduló, zárkózott emberek, akik szorongással, esetleg depresszióval küzdenek, hamarabb betegszenek meg, és nehezebben is épülnek fel egy-egy betegségből.  De ugyanakkor fordítva is igaz! Azok, akik boldogabbak, elégedettebbek az életükkel ritkábban betegek, és gyorsabban is gyógyulnak ki a betegségekből.

A stressz immungyengítő hatása

Zárszó: Immunerősítés helyett immunmodulálás

Habár a köztudatba „immunerősítésként” vonult be, a szó szoros értelmében vett immunerősítés nem létezik. Az immunrendszert ugyanis nem lehet edzeni, mint egy izmot. (Emlékezni tud, de ehhez az szükséges, hogy a kórokozókkal találkozzon.) Nincs is rá szükség, hiszen az immunrendszerünk éppen elég erős… lenne, ha nem gyengítenék le a fent felsorolt hatások. Éppen ezért helyesebb megfogalmazás az immunrendszer „karbantartása”, működésének kiegyensúlyozása, megtámogatása, azaz az immunmodulálás.

ANATUR TIPP! Az immunrendszer nem gyorsvonat! A megfelelő működéshez időre van szüksége! Ezért, az őszi-téli időszakra kezdj el már nyár végén felkészülni!