Angina pectoris – A szaggató, szorító szívtáji fájdalom

Az angina, vagy angina pectoris az átmeneti mellkasi fájdalom megnevezésére használt orvosi kifejezés, ami akkor jelentkezik, ha a szív nem kap elég vért és oxigént, melynek hátterében a - szív vérellátását biztosító - koszorúerek érelmeszesedése miatti szűkület áll. A fájdalom általában a bordák alatt keletkezik, majd kisugárzik a bal vállba, karba és az állkapocsba. Főként fizikai megerőltetés vagy érzelmi stressz hatására jelentkezik és a roham 15 percig is eltarthat, amely alatt a fájdalom fokozatosan erősödik, majd miután elérte maximumát, lassan megszűnik.

Az angina pectoris az átmeneti mellkasi fájdalom megnevezésére használt orvosi kifejezés

Mi vezethet angina pectorishoz?

Koszorúér-szűkület esetén a nyugalmi helyzetben lévő verőerek elegendő oxigéndús vért szállítanak a szív oxigénellátásához, de fizikai megterheléskor már nem képesek kielégíteni a fokozott igényeket. Bármilyen fizikai erőfeszítés (lépcsőmászás, futás a busz után, hólapátolás, még a nemi élet is) anginás rohamot válthat ki. Az angina súlyosabb érszűkület esetén fizikai megterhelés nélkül is jelentkezhet, amikor az elszűkült koszorúereket az ér belső felületén megtapadó vérrög átmenetileg elzárja. Ha teljesen és véglegesen elzárja, akkor a szívizom elhal; ez az infarktus.

Nem mindig egyszerű megkülönböztetni az anginát a szívrohamtól, kivéve, hogy az angina csak néhány percig tart, a szívroham által okozott fájdalom viszont nem múlik el. Ha anginás rohamod több mint 15 percig tart, lehet, hogy infarktusod van. Azonnal hívj mentőt, és rágj el két tabletta aszpirint.

Egyéb tünetek, amelyek anginás roham esetén előfordulhatnak:

  • Légszomj
  • Heves szívdobogás
  • Szédülés
  • Ájulás
  • Szorongás vagy idegesség
  • Verejtékezés vagy hűvös, verejtékes bőr
  • Hányinger
  • Gyors vagy szabálytalan szívverés
  • Sápadtság
  • Halálfélelem

Nem minden mellkasi fájdalom angina. A mellkasi fájdalmat sok minden okozhatja, lehet veszélytelen vagy egészen súlyos is.

A mellkasi fájdalmat pl. a következők okozhatják:

  • Savas reflux
  • Felső légúti fertőzés
  • Asztma, vagy
  • Izom- és szalagfájdalom a mellkasban (mellkas fali fájdalom)

Az angina pectoris okai
Kétféle típusú angina van:

  • Stabil angina
  • Instabil angina

Stabil Angina

A stabil angina a leggyakoribb angina, és a legtöbb ember erre gondol, amikor az angináról beszél.

  • A stabil anginás betegek általában rendszeresen produkálják az angina tüneteit. Az előfordulások bizonyos mintát követnek, és előre megjósolhatóak.
  • A tünetek legtöbbször rövid megterheléseket követően jelentkeznek.
  • A tünetek általában 5 percnél rövidebb ideig tartanak.
  • Pihenés vagy gyógyszerek, pl. nyelv alá helyezett nitroglicerin hatására a tünetek általában enyhülnek.

Instabil angina

Az instabil angina kevésbé gyakori. A tünetek előre megjósolhatatlanok, és gyakran pihenés közben jelentkeznek.

  • A stabil angina rosszabbodására utalhat, de néha az első angina, amit a beteg észlel, már az instabil angina.
  • A tünetek rosszabbak - a fájdalom gyakoribb, erőteljesebb, tovább tart, pihenéskor jelentkezik, és a nyelv alatt alkalmazott nitroglicerin nem mulasztja el.
  • Az instabil angina nem szívroham, de azonnal orvoshoz kell fordulni, vagy bemenni egy kórház sürgősségi osztályára. A szívroham megelőzése céljából kórházba kell vinni a beteget.

Ha a betegnek stabil anginája van, a következő jelekből lehet a betegség súlyosbodására következtetni:

  • Az anginás epizód eltér a szokásostól.
  • Éjszaka felébred a beteg az anginás tünetekre.
  • A tünetek súlyosabbak a szokásosnál.
  • A tünetek a szokásosnál gyakrabban jelentkeznek.
  • A tünetek hosszabb ideig tartanak a szokásosnál.

Koszorúér betegség

A leggyakrabban azért nem kap a szív elegendő vért, mert koszorúér-betegség áll fenn.

  • Ebben az esetben a koszorú artériák eltömődnek, beszűkülnek, vagy más módon sérülnek.
  • Nem tudják tovább ellátni a szívet a szükséges vérmennyiséggel.
  • A koszorúér betegséget legtöbbször atherosclerosis (az artériák megkeményedése) okozza.
  • Atherosclerosisban zsíros anyag / koleszterin rakódik le az erek belsejében.
  • Ezeket a lerakódásokat plakkoknak nevezik, és részben vagy egészben el tudják zárni a véráram útját az erekben. Sok rizikófaktora van, különösen a következők:
    • cukorbetegség,
    • magas vérnyomás,
    • dohányzás,
    • magas koleszterinszint, és
    • öröklött hajlam, amely felgyorsíthatja a lerakódást.

Koszorúér görcs

Az instabil angina másik okozója a koszorúér görcs.

  • A koszorúereket körülvevő izmok görcse az artériák átmeneti szűkülését vagy elzáródását okozza. Ez rövid időre elzárja a véráramlás útját a szívizom felé, ami anginás tüneteket okoz.
  • Ezt 'variáns anginának' vagy Prinzmetal anginának nevezik.
  • Ez nem azonos az atherosclerosissal, bár vannak, akiknél mind a két betegség fennáll.
  • A tünetek sokszor pihenéskor (vagy alvás közben) jelentkeznek, látszólag minden ok nélkül.
  • A kokainhasználat is okozhat koszorúér görcsöt, ami szívrohamhoz is vezethet.

Egyéb okok
Az anginás tüneteknek más okai is lehetnek, többek között a következők:

  • A koszorúeret egy vérrög vagy az artériát érő külső nyomás elzárja.
  • A koszorúerek gyulladása vagy fertőzése.
  • Egy vagy több koszorúér sérülése.
  • A szív hajszálereinek rossz működése.

Amikor valakinek eleve atherosclerosisa vagy görcse van, vagy koszorúerei sérültek, az anginás tüneteket általában a következők váltják ki:

  • Fizikai megterhelés vagy torna
  • Érzelmi stressz
  • Hidegnek való kitettség
  • A belélegzett levegő csökkent oxigéntartalma (pl. repülőgépen vagy nagy magasságokban)
  • Élénkítő szerek, pl. koffein vagy cigaretta használata (ami csökkenti a vérben levő oxigén mennyiségét).

Az atherosclerosis és az angina rizikófaktorai

A következők lehetnek. Néhány közülük visszafordítható.

  • Magas vérnyomás
  • Magas koleszterinszint vagy más zsírok szintje a vérben
  • Diabetes
  • Dohányzás
  • Ha valaki férfi
  • Inaktív (ülő) életmód
  • Koszorúér betegség a felmenőknél
  • Idős kor
  • Élénkítő szerek, különösen nikotin, kokain vagy amfetaminok rendszeres használata. Egyéb stimulánsok: teofillinek, theophyllines, belélegzett béta-agonisták, koffein, fogyókúra tabletták és duzzanatcsökkentő orrcseppek.

Az angina természetes gyógymódja

Az anginás fájdalom figyelmeztetés, és az egész folyamat megismétlődhet, hacsak nem változtatsz alapvetően az életviteleden. Mindennap sétálj, emeld meg a rost-és ásványi anyag bevitelt, és csökkentsd az étrendedben a zsírokat, és a finomított, feldolgozott élelmiszereket. Rendszeresen meditálj és mozogj. Igyál több folyadékot és egyél naponta többször keveset. A szívtáji szorító fájdalom tüneti kezelésében a gyógyszereké a főszerep. A kiváltó ok megelőzéséhez azonban - a gyógyszeres kezelés mellett - hozzájárulnak a vitaminok, ásványi anyagok és természetes orvosságok is (lásd lejjebb).

Étrend

Jót tesz a szívnek, és a testsúlyt is kontroll alatt tartja, ha kevesebb telített zsírt fogyasztunk, de több, teljes kiőrlésű gabonát, gyümölcsöt és zöldséget eszünk. Következőket ajánljuk, a szívbetegség megelőzésére, illetve kezelésére:

  • Változatos, tápláló ételeket fogyasszunk, mindenféle élelmiszer csoportból, különösen teljes kiőrlésű gabonaféléket, gyümölcsöket, zöldségeket.
  • Hetente legalább kétszer fogyasszunk halat, különösen Omega-3 zsírsavakban gazdag lazacot, pisztrángot vagy heringet.
  • A napi nátrium bevitel ne legyen több mint 1,500 mg.
  • Férfiak ne igyanak naponta két alkoholos italnál többet, nők csak egyet naponta.
  • Csökkentsük a hozzáadott cukrot tartalmazó italok és ételek fogyasztását.
  • Égessünk el annyi kalóriát, amennyit beviszünk. Minden nap legalább 30 percet töltsünk testmozgással. Ha nincs egyszerre 30 percünk, akkor naponta háromszor 10 percet tornázzunk.
  • Az angina megelőzésére vagy a rohamok számának csökkentése céljából csökkentsük vérünkben a koleszterin szintjét, amely rátapad az artériák belső falára, és akadályozza a vér eljutását a szívbe.
  • Napi 30 perc séta segíthet megelőzni a szívbetegségeket.
  • Az angina megelőzése céljából hagyja abba a dohányzást, a passzív dohányzást is. A füst megfosztja a szervezetet az oxigéntől, ami rohamhoz vezethet.
  • Csökkentsük az elfogyasztott kávé mennyiségét. Napi 5 vagy több csésze kávé növeli az anginás roham előfordulásának rizikóját.

Fontos

  • Fogyasszunk korpás gabonapelyheket
    Az angina megelőzésére minden reggel fogyasszunk egy csészényi magas korpatartalmú gabonapelyhet. Ha naponta 20 - 35 gr rosttal bővítjük étrendünket, szervezetünkből eltávozhat a felesleges koleszterin, így kevesebb kerül belőle a belekből a vérkeringésbe. Egy csészényi korpás gabonapehely 20 gr rostot tartalmaz. Naponta minimum 5 adag gyümölcs, illetve zöldség, három adag teljes kiőrlésű élelmiszer és egy adag bab elfogyasztásával annyi rost jut a szervezetünkbe, hogy általa csökken a koleszterinszint.
  • Fogyasszunk hüvelyeseket
    A szívbetegség rizikójának csökkentésére legalább hetente négyszer fogyasszunk hüvelyeseket. Egyetlen adag sült bab a napi ajánlott folsav és mangán mennyiség több mint felét tartalmazza, és ez a két tápanyag fontos az egészség megőrzéséhez. Egy 2001-es tanulmány szerint azok az emberek, akik hetente négyszer vagy többször fogyasztottak hüvelyeseket, 22%-kal kisebb mértékben voltak kitéve a koszorúér betegségnek, mint azok, aki heti egynél kevesebbszer fogyasztottak ilyen ételeket.

Relaxáció

Relaxációs technikákkal csökkenteni lehet a stresszt - ami hozzájárul a szívbetegség kialakulásához -, és enyhíteni lehet a mellkasi fájdalmat. Ilyen lehet a meditáció, a progresszív izomlazítás, légzési gyakorlatok, jóga, vagy az önhipnózis...

Tápanyagok és étrend kiegészítők

Sok olyan étrend kiegészítő is van, amely segíthet csökkenteni a szívbetegség kialakulásának és az anginának a veszélyét. Azok a természetes gyógymódok, amelyek növelik a vér beáramlását a szívbe és energiával töltik fel a szívizmot, végső soron képesek csökkenteni az anginás rohamok számát, kevésbé tesznek függővé a gyógyszerektől, sőt, esetleg teljesen ki is küszöbölik az anginát.

  • Omega-3 zsírsavak
    Az esszenciális (többszörösen telítetlen) zsírsavak a trigliceridek szintjét alacsonyan tartva, megelőzhetik az érelmeszesedést. Fogyassz naponta háromszor olyan halolaj kapszulát, ami legalább 300mg EPA és 200mg DHA zsírsav tartalommal bír kapszulánként.
  • Q10 koenzim (180 mg naponta)
    Ez az az antioxidáns melynek segítségével ver a szív több, mint 100,000-szer naponta. A szívizom teljesítményét növeli, ami fontos a szív egészsége szempontjából. Több tanulmány szerint szedésével az anginások többet tornázhatnak fájdalom nélkül. Napi 90 - 180 mg Q10 étkezés közben vagy étkezés után bevéve csökkenteni tudja az anginás rohamok számát, és ezzel a nitroglicerin használatának szükségességét. A Q10 koenzim a szervezet minden sejtjében megtalálható, és elősegíti az ATP (adenozin-trifoszfát) termelődését, azét a vegyi anyagét, amely energiát szolgáltat a fiziológiai folyamatok, például a szívizom összehúzódásai számára.

  • Fokhagyma
    A népi gyógyászat legismertebb gyógyító fűszere a fokhagyma. Egy 2008-as tanulmány azonban be is bizonyította, hogy a fokhagyma valóban képes csökkenteni a vérnyomást és a koleszterinszintet, gátolja a plakkok kialakulását és növeli az antioxidáns státuszt. Azonban keresned kell olyan fokhagyma kivonatot, ami garantáltan 4000mcg allicin tartalommal bír kapszulánként.

  • Magnézium
    A magnézium a legfontosabb stressz űző ásványunk. A szívizom, az izmok és az idegrendszer egészséges működéséhez nélkülözhetetlen. A magnéziumhiány különösen azokat érinti, akik: aktív életet élnek, sok stressznek vannak kitéve, fizikailag aktívak, sok kávét vagy nagy mennyiségű alkoholt fogyasztanak, dohányoznak. Növelik a magnéziumszükségletet: keringési rendellenességek, magas vérnyomás, cukorbetegség, kiegyensúlyozatlan vagy alacsony kalóriatartalmú étrend. Ma már itthon is beszerezhető kelátolt magnézium, ami sejtszintű felszívódást biztosít.

  • Galagonya
    A galagonya a szív, az érrendszer, szívdobogásérzés, szívszúrás, az angina és az arterioszklerózis kiváló ellenszere. A galagonya bogyójából vagy más részéből előállított kiegészítő hatékonyan védi a szívet, javítja az oxigénellátást és a szív energia-anyagcseréjét, csökkenti a tejsav mennyiségét, amely melléktermék megterhelés hatására keletkezik, és fájdalmat okoz a szívizomban. Tágítja a verőereket, és javítja a szív vérellátást. Nagyon fontos, hogy galagonya kivonatunk a hatásért felelős vitexin nevű hatóanyagra legyen standardizálva!

  • Vitaminok
    A C- és E-vitamin antioxidáns hatása segíthet a sejtpusztulás megakadályozásában: a C-vitamin elősegíti a meszes falú verőerek regenerációját, míg az E-vitamin megakadályozza az LDL (,‚rossz") koleszterin oxidációját, az érelmeszesedés kialakulásához vezető első lépést. Néhány szívbeteg esetében az alacsony E-vitamin- és magnéziumszintet együttesen kell korrigálni, hogy a koszorúerek görcsét megakadályozzák.

Még 2 Tipp;

Gyömbér

Adj hozzá egy teáskanálnyi frissen reszelt gyömbért vagy gyömbérport a salátádhoz, vagy az elkészítendő ételekhez. A gingerol nevű aktív összetevőről tudományosan bebizonyították, hogy gátolja az artériák gyulladását, csökkenti a koleszterint és akadályozza a vérrögök kialakulását. Ne használj azonban gyömbért, ha epeköved van! A gyömbér növelheti az epe kiválasztódását.

Petrezselyem

Minden este legyen a tányéron petrezselyem! Salátákba is keverhetjük, vagy elrágcsálhatjuk a leveleket. Az angina kezelésére petrezselyemteát is készíthetünk, és napi két csészével ihatunk belőle. Tele van antioxidánsokkal, amelyek segítenek a sejtregenerációban, és növelik a vér tápanyag-továbbító kapacitását. Folsav tartalma segít a szív egészségének megőrzésében. A petrezselyem jótékony hatással van a sejtekre, és helyre hozza a keringési rendszer sérüléseit.