Szerves Szelén DUOPACK -10% kedvezménnyel >>>

Organikus szelén kivonat

1969-ben az Apollo űrhajó holdpor mintákat hozott a Földre. Ezekben a mintákban szelén is volt. Talán nem véletlen, hogy maga a szelén szó a régi görög „selene” szóból származik, ami azt jelenti: Hold.

Viszont egészen az 1980-as évek elejéig a tudósok nem szenteltek túl nagy figyelmet a szelénnek, mint ahogy annak sem, milyen hatással van a szervezetre. A kutatók az utóbbi évtizedben kezdik megérteni, mennyire létfontosságú a szelén az immunválasz és a pajzsmirigy működése szempontjából. 

Mit kell tudni a szelénről?

A szelén egy esszenciális, antioxidáns nyomelem, amelynek az emberi szervezetben zajló számos biológiai folyamatban jelentős szerepe van, így a legkülönbözőbb módokon gyakorol jótékony hatást az egészségünkre; 

  • A szelén szükséges a pajzsmirigy hormonok normális működéséhez
    (a pajzsmirigyben több szelén van, mint bármely más szervünkben, és fontos szerepet játszik a pajzsmirigy hormon termelésében és anyagcseréjében) 

  • A szelén támogatja az ízületeket és enyhítheti a reumás ízületi gyulladást
    (részt vesz testünkben a prosztaglandinok termelésében, amelyek kontrollálják a gyulladásokat. A gyulladt ízületben csökkent szérum-szelénszint tapasztalható.)

  • A szelén egy antioxidáns ásvány, ami védi a sejteket a korai öregedéstől 
    (ellensúlyozza a szabad gyökök** okozta oxidatív stresszt, amely romboló hatással van a sejtekre és a szövetekre; nélkülözhetetlen eleme a glutation-peroxidáz nevű antioxidáns enzimnek)

  • A szelén elősegíti az immunrendszer egészséges működését
    (immunmodulátorként működik, ami azt jelenti, hogy egyaránt segít a túlműködő és az alulműködő immunrendszer eseteiben, és megkétszerezheti a limfociták védekezőképességét)

  • Hozzájárul a sikeres reprodukcióhoz és az ivarszervek egészséges működéséhez
    (a szelén segíthet a női és férfi terméketlenség felszámolásában, segíthet normalizálni a tesztoszteron, és az ösztrogénszinteket)

  • A szelén elősegíti a szív- és érrendszer egészséges működését
    (gátolja az erekben a vérrögképződést, csökkenti az érelmeszesedés kialakulásának kockázatát, növeli a jó koleszterin (HDL) arányát a vérben.)

  • Hozzájárul a mentális frissességhez, a fáradtság és a kifáradás csökkentéséhez
    (az alacsony szelénstátusz azoknál is kimutatható, akik depresszióval és hangulatzavarokkal küzdenek.)

  • A szelén segíthet szemeink egészségének védelmében
    (A többi antioxidatív tápanyaghoz hasonlóan segít megakadályozni a szem oxidatív károsodásait, kiveszi részét a szürkehályog és a sárgafolt-degeneráció megelőzésében.)

  • Hozzájárul a haj és a köröm normál állapotának fenntartásához
    (segít, hogy egészséges hajunk és körmeink legyenek, a megfelelő szeléntartalom csökkentheti a hajhullást, és enyhítheti a fejbőr szárazságát, ami a korpásodáshoz vezethet.)

A szelén esszenciális tápanyag

A szelén egyike az „esszenciális” tápanyagoknak, ami azt jelenti, hogy az emberi szervezet nem képes maga előállítani, azt élelmiszerekkel kellene felvennünk. És, hogy miért csak kellene? 

Mert a kilúgozott földek szeléntartalma – különösen Európában – drasztikusan csökkent az elmúlt 60 évben, így az élelmiszerekkel felvett szelén mennyisége jelentősen csökkent. Ez gondot is jelent az egészségügyi szakembereknek, akik az élelmiszerek, illetve a talaj szelénpótlását már 2005 óta szorgalmazzák….

A szelén alacsony szintje a szervezetben 

Szelénhiány esetén a szervezet a rendelkezésére álló összes szelént a pajzsmirigy felé fogja irányítani. Ez magyarázatot ad a gyakran tapasztalható tünetekre: agyi köd, szenilitás és általában csökkent kognitív képességek azoknál, akik szelénhiányban szenvednek. Még az agy és a neurotranszmitterek is alárendelik magukat a pajzsmirigynek, már ami a szervezet szelénstátuszát illeti.

A szelénhiány pajzsmirigy alulműködéshez, és olyan autoimmun pajzsmirigy betegségekhez, mint Hashimoto vagy Basedow-kórhoz vezethet.

A szelén hiányának a szív, az ízületek, a szem, az immunrendszer, a pajzsmirigy és a reproduktív szervek látják kárát. Naponta csak egy nagyon pici mennyiségű szelénre van szükségünk, kb. 100-200 mikrogrammra, vagyis egy gramm 100-200 milliomod részére, de ez a piciny mennyiség óriási hatással van szervezetünkre. 

Válassz organikus minőségű szelént!

Szelén kiegészítők szedésével biztosíthatjuk a megfelelő szelénbevitelt, de azért vannak különbségek. A szelén többféle formában létezik; szelén metionin (organikus szelén), szelenit és szelenát.

A szelenit és a szelenát nem más, mint a szelén szervetlen formái, felszívódási rátájuk kb. 50%, ráadásul a szervetlen szelénformák sajnos magukban hordozzák a szelénmérgezés eshetőségét is, míg a szelén organikus formája esetén - a kutatások jelenlegi állása szerint - akár napi 1600 mikrogramm is jól tolerálható, a toxicitás jelei nélkül. Bár a legtöbb szakember szerint általánosan napi 100-200 mikrogramm fogyasztása az ideális, és maximum 600 mikrogrammig emeljük a napi adagot olyan esetekben, mint amilyenek az autoimmun betegségek is.

A szelén étrend kiegészítők közül a L-szelenomethionin (szelén metionin, azaz organikus szelén) hasznosul a legjobban, kb. 90%-ban. Valójában a szelénnek csak a szerves változata emeli a vér szelénszintjét a szervezetben. Ez pedig a biohasznosulásnak köszönhető.

Ez a szelén tabletta könnyen lenyelhető, kiváló felszívódású, L- szelenometionin formájú, szerves, organikus szelént tartalmaz, minden egyes tablettában 100 mikrogrammos (µg) szelén tartalommal!

Mi a probléma a szelénnel? 

Kevés van belőle! A gabonafélékben és a belőlük készült élelmiszerekben levő szelénmennyiség nagyban függ a talaj és a víz szelén koncentrációjától. Sajnos a savas esők, a tömegtermelés és tömegtermesztés kilúgozott földeket eredményezett, ami jelentősen csökkentette az elérhető szelén beviteli lehetőségét (is). 

Általánosan elfogadott tény, hogy az Egyesült Királyságban, Közel-Keleten és Európában, különösen Kelet-Európában, a talaj elégtelen szelén szintje következtében alacsony a szelénbevitel.

Olyannyira nagy problémát jelent a földek ingadozó - és fenti területeken erősen megcsappanó - szeléntartalma, hogy 2005 óta folyamatosan sürgetik az egészségügyi szakemberek a szelénpótlást, leggyakrabban a földek vagy a napi fogyasztású kenyerek szeléndúsításának ötletével.

„Ha szeléntartalmú műtrágyával javítanák a talajt, könnyen el lehetne érni, hogy mindenki hozzájuthasson az ajánlott napi szelénmennyiséghez, és ez jótékony hatással volna az emberek egészségére. A szelénben gazdag élelmiszereket – pl. brazil dió, vese, kagyló – nehéz beépíteni a napi étrendbe, ráadásul szeléntartalmuk változó, a szerint, milyen talajon termesztették őket.”

Margaret Rayman professzor, szelénszakértő a Surrey Egyetemről, kijelentette: „Rengetegen vannak, akik ilyen ételeket soha nem esznek. Mindenki fogyaszt viszont gabonapelyheket, tehát inkább ebben az irányban kellene gondolkodni. Azt jelen pillanatban nehezebb meghatározni, mennyi szelént viszünk be a szervezetünkbe élelmiszerekkel, az étrend kiegészítők szedésével viszont ez a bizonytalanság megszűnik.”

  • Az észak-kínai Keshan régióban előforduló szelénhiány olyan súlyos méreteket öltött, hogy a nyomában elterjedt szívbetegséget (kardiomiopátia) azóta Keshan betegségnek nevezik. A kínai kormány programjai az 1970-es években – amikor szelén étrend kiegészítőket juttattak a lakosságnak – nagymértékben csökkentették a Keshan betegség előfordulását. 
     
  • A Kínában, Tibetben és Szibériában tapasztalható alacsony szelénkoncentrációnak szerepe lehet a Kashin-Beck betegség, az arthritis egyik típusának gyakori előfordulásában. 

Tudtad?

  • a glutationszuperoxidáznak, a szervezetben jelen levő fontos rákellenes vegyületnek is szüksége van szelénre a működéshez

  • akiknek autoimmun betegségük van, nagyobb mértékben ki vannak téve a szelénhiány kockázatának

  • a szelén segíti a spermiumok képződésének megfelelő folyamatát, pl. azáltal, hogy hozzájárul a spermiumok megfelelő mozgékonyságának fenntartásához

  • a szelén az olyan agyi kemikáliák előállításában is részt vesz, mint a neurotranszmitterek, az  alacsony szelénkoncentrációt összefüggésbe hozzák a demencia, és a szenilitás megnövekedett kockázatával

  • a szelénpótlás hatására enyhülhet a koponyaűri nyomás következtében fellépő fejfájás, hányinger és szédülés

  • a szervezetben az organikus szelén: szeleno enzimekre bomlik (vagy szelenoproteinekre, a kettő ugyanazt jelenti). Amikor a szervezet szintetizálja a szelént, az alábbi háromféle szelenoprotein valamelyike keletkezik:
  1. GPx (gluthiaoneperoxidases): antioxidáns, ezért talán a legjobban ismert szelenoprotein.
  2. TRx (thioredoxinreductases): aktívan részt vesz a sejtépítésben és növekedésben.
  3. DIs (Iodothyroninedeiodinases): az anyagcseréért, valamint a T4-nek T3-má való alakításáért felelős.

Mindegyik szelenoproteinnek megvan a maga szerepe a pajzsmirigy működésében. 11 olyan szelenoproteint ismerünk, amely részt vesz a pajzsmirigy hormon termelésében. Nem meglepő tehát, hogy a pajzsmirigy szeléntartalma magasabb, mint bármely más szervünké.

Pajzsmirigy alulműködésre gyanakszol? Itt egy  gyors, egyszerű otthon elvégezhető teszt, mely megbízható eredményt hoz és mindössze egy csepp vér kell hozzá. A Pajzsmirigy teszt a TSH szintet méri, és így lehetőséget nyújt a pajzsmirigy rendellenes működésének kimutatására. 

A megfelelő szelénpótlás bölcs döntés azok részéről, akik pajzsmirigy és autoimmun eredetű panaszokkal élnek, mivel így korrigálni lehet a pajzsmirigy funkció és az immunválasz egyensúly-talanságait. 

Összetevők: tömegnövelő szer (mikrokristályos cellulóz); maltodextrin; csomósodást gátlók (talkum, szilícium-dioxid); fényező anyag (zsírsavak); L-szeleno-metionin

Hatóanyag a napi adagban:

1 tabletta

NRV %*

Organikus Szelén (L-szelenometionin)

100  mcg

181,8 %

 

 

*
NRV%: Vitaminok és ásványi anyagok ajánlott napi beviteli referencia érték %-a, felnőttek esetében

Felhasználási javaslat: napi 1 tabletta étkezés után, bőséges folyadékkal.
Gyermekeknek  6 éves életkor felett kétnaponta 1 tabletta.

Kiszerelés:
60 tabletta

Minimumkúra-maximumkúra:
A minimumkúra időtratalma 3 hónap,a maximumkúra 6 hónap.

Figyelmeztetés:
Ne lépje túl az ajánlott napi fogyasztási mennyiséget Hatóanyagokkal szembeni túlérzékenység esetén szedése nem ajánlott. Az étrend- kiegészítő nem helyettesíti a kiegyensúlyozott, vegyes étrendet és az egészséges életmódot. A termék kisgyermek elől elzárva tartandó.

OETI:
18177/2016

FONTOS FIGYELMEZTETÉS

Ne feledd, az étrend-kiegészítők soha nem helyettesítik a kiegyensúlyozott, vegyes étrendet és az egészséges életmódot! Fontos, hogy panaszaiddal először mindig háziorvosodat vagy a megfelelő szakrendelést keresd fel! Tudd, hogy az étrend-kiegészítők nem helyettesítik a gyógyszeres kezeléseket, és az oldalon található információk pedig önmagukban nem alkalmasak arra, hogy saját diagnózist állíts fel.