Mi az a spirulina?

A spirulina egy 100%-ban természetes, nagy tápértékű sósvízi mikroalga. Természetesen lúgos kémhatású dél-amerikai és dél-afrikai tavakban fedezték fel. A spirálos algafajta meglepően gazdag tápanyagforrás. Sok közösség étrendjében játszott évszázadokon át meghatározó szerepet. Az 1970-es évek óta több országban is ismerik és alkalmazzák étend-kiegészítőként.

Spirulina tápanyagok

A spirulina gazdag növényi fehérjében (60-63% a fehérjetartalma, vagyis 3-4 szer több mint a halban vagy a húsban), vitaminokban (3-4-szer annyi B 12 vitamin van benne, mint az állati májban), amik a vegetáriánus étrendből különösen gyakran hiányoznak. Egy sor ásványi anyagot is tartalmaz (beleértve a vasat, káliumot, magnéziumot, nátriumot, foszfort, kalciumot stb.), nagy mennyiségű sejtvédő béta-karotint (ötször annyit, mint a sárgarépa, 40-szer annyit, mint a spenót), nagy mennyiségű gamma-linolsavat (ami csökkenti a koleszterinszintet, így segít megelőzni a szívbetegségeket). Továbbá a spirulina olyan fikocianinokat is tartalmaz, amik csak ebben az algában megtalálhatóak.

A NASA a spirulinát választotta az asztronauták egyik táplálékának az űrben, még arra is készül, hogy űrállomásokon termessze a közeljövőben.

spirulina-mikroalga-nehezfemek-lugos-termeszetes-feherje-magnezium.jpg

Hogyan termeszthető a spirulina?

Négy fő környezeti tényező szükséges a spirulina növekedéséhez

  1. Trópusi éghajlat
  2. Erős napsütés
  3. Tiszta vízforrás
  4. Szennyeződésmentes élőhely

A kereskedelemben kapható spirulina-tenyészetek nem élnek meg hideg vagy mérsékelt éghajlaton. A spirulina egyenletesen meleg hőmérsékletet igényel a növekedéshez. A spirulina sehol sem nő, ahol alacsony a hőmérséklet (25 °C alatt). 20°C alatt nem is szaporodik és rövid időn belül elpusztul.
A spirulina magába szívja a napfényt, majd a sejtjeiben egy reakcióhoz használja. A reakció során a sejtekben tápanyagok képződnek, továbbá szén-dioxidból oxigén. Az erős napsütés segít, hogy a spirulina több tápanyagot termeljen.
Az alga lúgos kémhatású sós vízben él. Ha a víz szennyeződéseket vagy nehézfémet tartalmaz, akkor ezek is felgyűlnek a spirulina-sejtekben, mivel nagyon könnyen felszívja a vízből a tápanyagokat. Ha ez megtörténik, akkor az a spirulina már nem alkalmas többé emberi fogyasztásra.

spirulina-mikroalga-nehezfemek-lugos-termeszetes-feherje-vas.jpg

Spirulina a szuperélelmiszer

Több mint 100-féle tápanyagával a spirulinát gyakran a világ legteljesebb élelmiszerének nevezik. Az Amerikai Egyesült Államok országos repülésügyi és űrhajózási hivatala (NASA) az űrhajósok élelmiszerei között tartja számon, és az űrállomásokon való termesztését is tervezi. Könnyen beláthatjuk, hogy miért. Japánban találkozhatunk olyan idős emberekkel, akik több mint 20 évig csak spirulinát és vizet fogyasztottak, ezzel is megmutatva, hogy mennyire jót tesz a spirulina az emberi szervezetnek.

Kiknek ajánlott a spirulina szedése?

  1. Olyan gyermekeknek, akik nem szeretik nem vagy kapnak elegendő zöldséget, vagy
    kiegyensúlyozatlan a tápanyag-bevitelük.
  2. A gyors növekedés időszakában a kamaszoknak is szüksége van bőséges tápanyagbevitelre.
    A spirulina ezt remekül fedezi.
  3. Az extra tápanyag-mennyiséget igénylő várandós nőknek.
  4. Olyan időseknek, akik valamiért nem tartják be a napi három étkezést.
  5. Sportolóknak, akiknek az energiaszintjük felpörgetéséhez több tápanyagra van szüksége.
  6. Az állandóan rohanó modern embernek, akinek nincs ideje alapos étkezésekre.
  7. Olyan betegeknek, akiknek nagy adag tápanyagra van szükségük a felépülés segítéséhez.
  8. Plusz tápanyagforrást igénylő vegetáriánusoknak

spirulina-mikroalga-nehezfemek-lugos-termeszetes-magnezium-vas.jpg

Kik ne fogyasszanak túl sok spirulinát?

1. Pajzsmirigy túlműködésben szenvedők
2. Akik allergiásak a tengeri eredetű élelmiszerekre

Mennyi spirulinát vegyünk be?

Felnőtteknek napi 900-1800 mg-ot tartalmazó tablettát, 6 év alatti gyermekeknek 1-2 tablettát javaslunk.

Hogyan szedjük a spirulinát?

  1. Csak hideg vagy meleg vízzel vedd be (nem pedig gyümölcslével, alkoholos- vagy üdítőitalokkal, kávéval vagy teával)
  2. A fentieket a bevétel után még 30 percig kerüld, mert károsíthatják a spirulinában lévő egyes táp anyagokat és enzimeket
  3. Naponta legalább fél literrel több vizet igyál
  4. Nem számít, hogy naponta egyszer vagy kétszer szeded csak az, hogy egy napra elegendő mennyiséget vegyél be

spirulina-mikroalga-nehezfemek-lugos-feherje-magnezium-vas.jpg

Spirulina: élelmiszer vagy gyógyszer?

A tüneteink zömét a tápanyagok hiánya okozza. Ha időben pótoljuk őket, a tünetek gyakran megszűnnek. Ha nem, akkor még több tünettel szembesülhetünk, ami később betegségeket okoz majd.

Legtöbbször az emberek elmennek orvoshoz, aki felír nekik valami gyógyszert.

A spirulina nem gyógyszer, de ha okosan használod kiegészítő táplálékként, akkor sok betegséget okozó tápanyaghiányt megelőzhetsz.

A spirulina gyógyászati felhasználása egy nagyon friss és sok lehetőséget rejtő téma. Orvosi kutatások már bebizonyították, hogy a spirulina kedvező hatással van a szervezetünkre.

A spirulina segít, hogy elfogadható legyen a szervezetedben a különböző tápanyagok szintje, ami cserébe mérsékli a megbetegedés esélyét.

spirulina-mikroalga-nehezfemek-termeszetes-feherje-magnezium-vas.jpg

Növényi fehérje vs. állati fehérje

A spirulina több mint 60% növényi fehérjét tartalmaz, ami sokkal magasabb, mint a hal, sertés vagy a borjú fehérjetartalma (kb. 15-20%). Az állati fehérje sokkal nagyobb molekulákból áll, mint a növényi fehérje és sokkal nehezebben is dolgozza fel az emésztőrendszer.
A modern embert elárasztja az állati fehérje, folyton sertést, halat, borjút, stb. eszik. Ha túl sok állati fehérjét fogyasztunk, az a szervezetünkben zsírként rakódik le. A túl sok zsír megemeli a koleszterinszintet és károsítja a szívet.
A növényi fehérje vízoldható és sokkal kisebb is az állati fehérjénél. ha túl sok növényi fehérjét fogyasztasz, a szervezeted a széklettel kiüríti, nem raktározza el zsírként.

spirulina-mikroalga-lugos-termeszetes-feherje-magnezium-vas.jpg

A spirulina és a nehézfémek

A spirulina bármilyen elérhető forrásból felszívja a tápanyagokat. Akár egy száraz szivacs a vízben, az alga felszív mindent és a sejtjeiben raktározza. A szennyezett forrásokból gyűjtött spirulina szedése ezért kedvezőtlen mellékhatásokat okozhat, mivel magas koncentrációban köti meg a környezetében lévő nehézfémeket is.

A szennyeződés lehetséges forrásai;

  1. Levegő
  2. Víz
  3. Por vagy kosz
  4. Tápszerek

A légszennyezés ólmot, ónt stb. juttathat az algába. A maximális termés érdekében azonban minden kereskedelmi forgalomban kapható spirulinát nyitott területen termelnek.
A vízszennyezés már más tészta. A legtöbb spirulina-termő vidéknek bőséges vízutánpótlásra van szüksége a magas párolgás miatt. Ha a víz bármennyi nehézfémet is tartalmaz, a spirulina felszívja azt. A vízszennyezés egy komoly gond, mivel még a tengerből vagy a földfelszín alól felpumpált víz is tartalmazhat bizonyos mennyiségű káros anyagot, amik végül felgyűlnek az algában.
Nem kell azonban megijedned, mert ha ellenőrzött étrend-kiegészítőt választasz, akkor még a gyártás előtt mikrobiológiai vizsgálattal ellenőrzik a tisztaságot. Ajánlom figyelmedbe a magyar, Natur Tanya® céget, aki magas tisztaságú és minőségű moszatot állít elő, nézd meg Szerves Spirulina tablettájukat.

spirulina-nehezfemek-lugos-termeszetes-feherje-magnezium-vas.jpg