Ha így főzöd, nem hizlal a rizs!

A rizs finom és tápláló – csakhogy hizlaló is, főleg ha fehér rizst eszel. A tudósok azonban az Amerikai Vegyésztársaság idei konferenciáján előálltak egy új, egyszerű recepttel, amivel a rizs kalóriatartalma 50-60 %-al csökkenthető. Más nem kell hozzá, csak rizs (részemről továbbra is a barna rizst ajánlom hozzá), kókuszzsír, egy kis Himalája só, meg az otthoni konyhád.

A kalóriafelező rizsfőzés receptje:

  1. Egy bögre rizshez adj két teáskanálnyi kókuszolajat (tehát a kókuszzsír olvadt állapota a mérvadó). 
  2. Főzd lassú lángon 30-40 percen át. Ha ezzel a tápanyagokban gazdag 15 perces barna rizzsel készíted, minimum megfeleződik az idő!
  3. Tedd a hűtőbe 12 órára, s csak azt követően ízesítsd, sózd és fogyaszd. Jó étvágyat hozzá!

barna-rizs-biorizs-dieta-kokuszzsir-recept-termeszetes.jpg

Rizzsel is működhet a diéta!

A kutatók vizsgálata szerint ez az egyszerű eljárás átalakítja a rizsszemekben lévő keményítő-anyagszerkezetet, így 50-60 %-al kevesebb energiát képes felvenni belőle a szervezeted. A rizsben kétféle keményítő van; az egyik könnyen emészthető, a másik viszont az emésztésnek erősen ellenálló, diétabarát. Ez utóbbi energiatartamát kevésbé tudja hasznosítani az emberi szervezet, megfelelő enzimek híján ugyanis képtelen glükózra bontani, zsírként tárolni. Még egyszerűbben: nem hízhatsz tőle! Ez a főzési eljárás ennek a keményítő tartalomnak a természetes arányát növeli a rizsben.

Barna rizs 15 perc alatt?

Ahogy a receptben is láthattad, egy 15 perces barna rizst  ajánlottam számodra hozzávalóként: ez az alapanyag az új kedvencem – de mi is benne a különleges? Nos, ő egy olyan prémium minőségű barna rizs, amellyel alaposan, harmadára(!) lecsökken a barna rizsekre jellemző főzési idő. De a legfontosabb, hogy mindezt anélkül, hogy feláldozná a rizsszemek minőségét, ízét és tápértékét. A titok egy előgőzöléses eljárás, aminek köszönhetően beltartalmának értékessége egyáltalán nem marad el a hosszú főzési időt igénylő barna rizstől, sőt alacsonyabbá válik a glikémiás indexe is!

barna-rizs-gyors-glutenmentes.jpg

BIO rizsek, alacsony GI-index-szel!

Ha rizs, akkor fehér – legfeljebb barna? Ugyan már! Annyiféle izgalmas ízű, színű, illatú rizs létezik, hogy akkor sem unja meg a család, ha minden nap rizst tálalsz nekik az asztalra. Természetesen figyelembe kell venni a kalóriaértéküket, de igazából ezektől a rizsektől akkor sem kell félned, ha épp diétázol. Az alábbiakban olyan teljes értékű bio rizseket mutatok, amelyek közismerten megállják a helyüket a lúgosító-fiatalító Gabonadiétánk részeként is. Ráadásul ezek nem csak a szépségednek, karcsúságodnak tesznek jót tesznek, hiszen mindahány szuper élettani hatással büszkélkedhet – érdemes megismerned őket!

Igazi gyomorerősítő táplálék! Megnyugtatja és tisztítja az emésztőrendszert, gyulladáscsökkentő hatású és természetes enyhítője a magas vérnyomásnak. Gluténmentes, és mivel GI-indexe csak 50, cukorbetegeknek is kifejezetten ajánlott.

Segíti az anyagcserét, kimondottan ajánlott gyomor- és bélproblémák esetén. Gluténmentes, ezért tökéletesen illeszkedik a liszt érzékenyek mindennapi étrendjébe is. Kerekszemű rizsből készülő tipikus ételek: piláf, sushi, rizottó vagy paella.

Ennek a rizsnek már a neve is beszédes: azt jelenti “az illatos”, de azt is jelenti: “a puha a rizs.” Különlegesen finom, diós illata van. A Himalája lábainál több ezer éve termesztik. Glikémiás indexe 56 és 69 közötti, kevésbé emeli a vércukorszintet.

Alacsony glikémiás indexű rizs, stabilizálja a vércukor szintet, gluténmentes. Vérkoleszterin-csökkentő hatású, javítja a vérkeringést és az emésztést. A tesztek szerint fél év fogyasztás után akár 20%-os koleszterinszint csökkenés érhető el vele.

Íze a dióéhoz hasonlít, és igen nagy előnye, hogy a főzés során megmarad a benne lévő ásványi anyagok nagy része. Fehérjében és rostokban gazdag.

Szénhidrátban szegény, rostban és olyan növényi anyagokban gazdag, amelyek felveszik a harcot a szívbetegségekkel és a daganatokkal.