Omega-3 források: Krill olaj vagy halolaj, kontra algaolaj

Mind a krill olaj, mind a halolaj Omega-3 zsírsavakban gazdag, különösen DHA-ban és EPA-ban, amelyek nélkülözhetetlenek az emberi egészség számára, olyannyira, hogy az FDA (Amerikai Élelmiszer- és Gyógyszerhatóság) a közeljövőben valószínűleg meg fogja határozni a minimális napi ajánlott mennyiségeket.

A krill rákocskákat az Antarktiszen halásszák, egyrészt a tenyésztett halak takarmányozása céljából, másrészt az olajukért, mely különösen értékes élettani hatással bír az emberek számára. A halolaj egy egész sor fajból származik, különösen menhaden halból, amely nagyon zsíros, hideg vízben élő hal, amelynek azonban nincs igazán értéke a friss élelmiszer-piacon.

Vannak az Omega-3 zsírsavaknak más, vegetáriánus forrásai is, többek között algák, kender és a chia mag. A krill olaj kontra halolaj kontra algaolaj összehasonlítás a cikkben később következik.

A Krill olaj hatása a minőségétől függ

Ami minden étrend-kiegészítőre igaz: a krill olaj előnyös hatása nagyban függ a minőségétől. Fontos megnéznünk a címkén, hogy a termék standardizált-e, vagyis garantálja-e a gyártó azt, hogy minden egyes kapszulában ugyanaz a hatóanyag mennyiség található. Mivel avasodásra hajlamos, kényes zsírsavakkal dolgozunk, a kiválasztást megkönnyíti az újgenerációs FlowCaps® folyadéktechnológia. Sajnos találkozhatunk olyan krillként forgalmazott termékkel is, amelyben kétszer annyi halolaj van, mint krill olaj, annak ellenére, hogy az elnevezésében az szerepel, „természetes krill olaj”.

A Gold Krill névre hallgató krillolaj kapszula, ma a legmegbízhatóbb termék a piacon, hiszen a legmodernebb, az un., FlowCaps® folyadék- technológiával készül.

Krill olaj kontra halolaj – foszfolipidek és asztaxantin

A krill olajban vannak foszfolipidek, a halolajban nincsenek. A krill olajban levő foszfolipidek pontosan olyanok, mint amiből testünkben a sejtfalak épülnek. Ezért a foszfolipidek gyorsan és könnyen felszívódnak szervezetünkben. A foszfolipidekhez kötődő zsírsavak (EPA és DHA) egy komplex jelátviteli rendszerbe, az úgynevezett eikozanoid rendszerbe táplálódnak, ami a test funkcióinak hosszú sorát szabályozza.

A krill olajban van asztaxantin, ami hatékony antioxidáns, a halolajban nincs. Az antioxidánsok belépnek a vérkeringésbe, és kisöprik a DNS-t károsító szabad gyököket. A szabad gyökök akkor keletkeznek, amikor egy sejtben levő molekula elveszít egy elektront. Ezt többek között az olyan környezeti tényezők jelenléte okozhatja, mint a légszennyezés, a sugárzás, a gyomirtók vagy a dohányzás. A szabad gyökök a túl sok kalória bevitel, például az egyszerű cukor fogyasztása következtében is aktivizálódhatnak.

A szabad gyökök nem stabilak, és megpróbálják egy másik vegyületből ellopni az elektront, amire szükségük van, hogy ezzel a módszerrel nyerjenek stabilitást. A vegyület, amelyből ellopják az elektront, néha maga is szabad gyökké válik, ami láncreakciót indíthat be, megkárosítva az élő sejteket - és ez az életkorral fokozódik.

Ha Te vegetáriánus vagy, akkor növényi forrásból, például algaolajból, kenderolajból, chia- és lenmagolajból tudsz hozzájutni Omega-3 zsírsavakhoz. A kutatások azonban világosan kimutatták, hogy az emberi test sokkal tökéletesebben alakítja át a tengeri állatok olaját EPA és DHA zsírsavakká.

Az élelmiszerrel, növényi olajakkal, hallal és halolajjal magunkhoz vett zsírok közül sok triglicerid formában van jelen. A „tri” azt jelenti: három, és a trigliceridekben három zsírsav kötődik egy egyszerű gerinchez. A trigliceridek fontos energiaforrást jelentenek szervezetünk számára; kétszer annyi energiát adnak, mint a szénhidrátok vagy a fehérjék. A trigliceridek azonban nem képesek szabadon áthatolni a sejtmembránon. A vérerek falán levő különleges enzimeknek, az úgynevezett lipoprotein lipázoknak a triglicerideket előbb le kell bontaniuk szabad zsírsavakká és glicerinné. A szervezetben levő magas triglicerid szintnek szerepe van az atherosclerosis (érbetegség), a szívbetegség és a stroke kialakulásában.

Miközben kiváló tájékoztató anyagok is találhatók az interneten az Omega-3 zsírsavakról (különösen a krill olaj és a halolaj összehasonlításáról), nagyon sok oldal és blog egy-egy bizonyos márkájú termék eladására helyezi a hangsúlyt, és gyakran terjesztenek félrevezető információkat. Ez megnehezíti nekünk, egyszerű embereknek az életét, akik keressük az Omega-3 étrend kiegészítők beígért előnyeit, hogy el tudjuk dönteni, mire költsük a pénzünket. Próbáljuk hát meg leegyszerűsíteni a krill olaj és a halolaj összehasonlítását.

Az EPA és DHA zsírsavak a szív és érrendszer védők, enyhíti az ízületi bántalmakat, csillapítják a köszvényes fájdalmakat, fellépnek a  hiperaktivitás és depresszió ellen, és javítják a memóriát.

Krill olaj kontra halolaj kontra algaolaj

A következő táblázat talán segít megvilágítani a témát. A nélkül, hogy az Omega-3 étrend kiegészítők bármelyik konkrét formája mellé letennénk a garast, illusztrációnk egyszerű összehasonlításokat tesz több olyan formula között, amelyben Omega-3 zsírsavak találhatóak - halolaj kontra algaolaj kontra krill olaj.

Forrás összehasonlítás: Krill olaj vagy halolaj vagy algaolaj

tartalom

halolaj

Algaolaj

Krill olaj

EPA

x

x

x

DHA

x

x

x

kolin

   

x

foszfolipidek

   

x

asztaxantin

   

x

trigliceridek

x

x

 

 

Valószínűleg Te is olvastad már, hogy egy tipikus halolaj kapszulában több DHA és EPA van, mint egy kapszula krill olajban. Ez igaz, de azt már valószínűleg Te sem hallottad, hogy az EPA és a DHA a krill olajban foszfolipides kötésben fordul elő, aminek egyedülálló jelentősége van a humán biológiában. Több kutatás is folyik a foszfolipid alapú Omega-3 zsírsavak biológiai hasznosulásának (a szervezet képessége, hogy magába szívjon egy tápanyagot) potenciális előnyeiről.

Egyelőre a krill olajjal kapcsolatban sokkal kevesebb tudományos kutatást folytattak le, mint a halolajra vonatkozóan, és még kevesebb tanulmány hasonlította össze a krill olajat a halolajjal. Amit tudunk: mivel az emberi sejtfalak összetétele megegyezik a krill olajban levő foszfolipidek összetételével, az Omega-3 zsírsavak szabadon behatolhatnak a sejtbe.

Egy 2011-ben folytatott kutatás vezetője szerint kimutatták, hogy egerekben „…az Omega-3 zsírsav foszfolipid formában - amely a krill olajban bőségesen megtalálható - bioaktívabb, mint a halolajban található, triglicerid formában meglevő Omega-3 zsírsavak. Ez a kutatás a bizonyítékokra alapozva azt az elméletet támasztja alá, hogy a foszfolipid kötésű EPA és DHA jobban hasznosul a szervezetben.”

Azt tenném még hozzá, hogy a krill olajban levő asztaxantin is hozzájárulhat a megfigyelt hatáshoz.