Szerves vitaminok vs szervetlenek

A legtöbb vitaminkészítmény szervetlen formában tartalmazza az ásványokat, ezért a felszívódásuk bizonytalanná válhat a szervezetünkben. Képzeljük el, hogy bekapunk egy darab vasat vagy kalciumot. Vajon mennyi hasznosul belőlük? Nagy részük hamarabb ürül ki testünkből, mint ahogy azt emésztőrendszerünk megfelelő módon átalakíthatná és elérhetővé tehetné a sejtjeink számára.
A szerves és szervetlen ásványok közötti különbséget talán a reggeli kakaóval lehetne érzékeltetni.

Kísérletezz egy kicsit! Vagy már Te is tapasztaltad?

A nem megfelelően összeállított ásványok sem képesek felszívódni.

Mi történik, ha nem keverjük ki a kakaót, hanem a port csupán rászórjuk a tejre? Ilyenkor már hiába kevergetjük - a kakaópor a tej tetején fog lebegni, nem keveredik, nem oldódik rendesen, jelentős része kárba megy.

Ha megkóstoljuk ezt a kakaóporos italt, akkor még a kakaó ízét sem fogjuk rendesen érezni. Hiába található meg minden alapanyag a bögrében, nem olyan lesz, amilyennek szeretjük.

Ehhez a jelenséghez tudnánk hasonlítani a testünkbe bevitt szervetlen ásványokat.

A szerves ásványok, a kelátok olyanok a sejtjeinknek, mint a tejben a gondosan kikevert kakaó - egyenletesen és gyorsan oszlanak el mindenhol. A sejtszinten felszívódó vitaminok minden egyes részecskéjét élvezheti a szervezetünk, hasznosíthatjuk az immunrendszerünktől a keringésünkön keresztül az utolsó hajszálunkig vagy bőrsejtünkig. Közérzetünk és a legjobb formánk a tét, ha nem tankoljuk fel sejtjeinket a megfelelő mikroelemekkel.

Fakó paradicsom és az egészség illúziója

A zöldségek és gyümölcsök ma nem tartalmaznak elég ásványi anyagot."Áhh, én nem szedek vitaminokat, mert sok zöldséget és gyümölcsöt eszem" - hallhatjuk gyakran. Néhány évtizede ez a hozzáállás még megállta volna a helyét, de napjainkra a mezőgazdasági termékek vitamin és ásványi tartalma már csupán töredéke a negyven évvel ezelőtti összetételüknek.

Akit bővebben érdekelnek az ezzel kapcsolatos kutatások és tények, adatokat és információkat itt olvashat.

 

Kiknek ajánlott a szerves vitaminok szedése?

Ha röviden szeretnénk válaszolni, akkor azt mondhatnánk, hogy mindenkinek. De különösen fontos a gyors és megfelelő vitaminfelvétel a terhes nők számára, a legyengült szervezeteknek, különböző felszívódási zavarokkal küzdő embereknek, és a fokozott igénybevételnek kitett, pörgős életet élőknek.  Szerves ásványokat magunkhoz vehetünk célzottan is, hiszen ezek a sejtszinten szívódó, kelátolt elemek külön-külön is elérhetők, mint például a szerves vas, a szerves kalcium, a szerves magnézium vagy a szerves cink formulák.