Ha fürgébben akarsz lépkedni vagy jókat derülni, ismerj meg néhány létfontosságú tápanyagot. Számos tanulmány bizonyítja, ezek az összetevők képesek örömmel eltölteni minket, enyhítik a depresszió és a szorongás tüneteit is.

Hogyan javíthat néhány egyszerű tápanyag a hangulatunkon?

Minden az agyunkon múlik. Az egészséges kognitív rendszer alapvetően befolyásolja a hangulatot, és bizonyos tápanyagok nagy hatással vannak a normális agyi funkciók fenntartására. A kutatók tanulmányozták Az alábbi tápanyagok és az agy közötti kapcsolatot, és felállítottak egy 10-es TOP listát, amelyek a depresszió ellen hatnak és javítják a hangulatot, ezek a:

  • kalcium
  • króm
  • folsav
  • vas
  • magnézium
  • omega3
  • zsírsavak
  • B6-vitamin
  • B12-vitamin
  • D-vitamin
  • cink

Próbáld meg kiegészíteni velük étrended, hogy vidámabban érezd magad és távol tartsd a gyötrő aggódást, például azt, hogy nem felejtetted-e bezárni az ajtót. (Ugye, nem felejtetted el?)

Néhány depresszió ellenes és hangulatjavító tápanyag, ami nagy hatással van a normális agyi funkciók fenntartására.

Kalcium

Kalciumból van a legtöbb a szervezetünkben, fontos szerepet játszik az erős csontok és egészséges vérerek megtartásában, és segít távol tartani a magas vérnyomást, és a 2-es típusú cukorbetegséget. Az alacsony kalciumszintnek szerepe lehet a menstruációt megelőző szindrómával (PMS) összefüggő depresszió kialakulásában is. (Elnézést, fiúk, de nem találtunk adatot arra nézve, vajon a kalcium befolyásolja-e a férfiak hangulatváltozásait is.) A kalciumhiány a nőket inkább sújtja, mint a férfiakat, úgyhogy a nőknek különösen oda kell figyelniük a napi kalciumbevitel biztosítására.
Mire kell odafigyelni? A kalcium D-vitamin nélkül képtelen hasznosulni a szervezetedben. Ma már kelátolt, szerves formában is elérhető, ezt a formulát Világszabadalom is védi. D-vitaminnal együtt segít megregulázni a PMS-nek tulajdonított hangulatingadozásokat.

D-vitamin

A tél vitaminja, tulajdonképpen nem is egy vitamin, lényegében hormonként viselkedik szervezetünkben, és minden szerv, illetve szervrendszer működésébe beleszól. Ennek az az oka, hogy minden sejtünknek szüksége van D-vitaminra a működéséhez.

A Semmelweis Egyetem kutatói megmérték a magyarok D-vitamin szintjét. Közzétett felmérésüknek eredménye: 10 magyarból 9!- D-vitamin hiányban szenved!

A Texasi Egyetem kutatói 4 éven át tanulmányozták 12,600 alanyon a D-vitamin szint és depresszió közötti összefüggést. Megállapították, hogy az alacsony D-vitamin szint és a depresszió tünetei között szoros összefüggés mutatható ki! Sőt az is bizonyítást nyert, hogy a tavaszi fáradtság tünetei is D-vitamin hiányra vezethetők vissza.

Króm

A szervezetünkben nyomokban előforduló króm segít az étel megemésztésében. Fokozza a zsír és szénhidrát anyagcserét. Segítségével elkerülheted a nassolásos és falásos rohamokat, melynek hátterében kiegyensúlyozatlan lelki állapotod áll. Krómhiány esetén sérül a szervezet inzulinszabályozó képessége, ami a cukorbetegséggel összefüggő komplikációkhoz vezethet, pl. látásromláshoz és magas vérnyomáshoz.

Hogyan segít a króm a hangulatodon?

A króm fontos szerepet játszik az agyban levő szerotonin, noradrenalin és melatonin szintjének emelésében, ami elősegíti az érzelmek és a hangulat szabályozását. Mivel a króm közvetlenül hat az agy hangulatszabályzóira, megállapították, hogy hatékony kiegészítője a depressziónak.

Folsav

A folsav (más néven B9-vitamin, vagy M-vitamin) az öröm vitaminja! Segít az új sejtek kialakulásában és támogatja a szerotoninszabályozást. A szerotonin egy boldogsághormon, ami üzeneteket közvetít az idegsejtek között, és számos különböző funkció végrehajtásában segít az agynak, a hangulat szabályozásától kezdve a társasági viselkedés irányításáig. A folsav hiánya következtében csökken a szerotoninszint, ráadásul fáradtságérzés is kialakulhat. A depresszió kezelésére gyakran együtt alkalmazzák a folsavat és a B12-vitamint. A folsavnak önmagában is megvan az az előnye, hogy erősíti az antidepresszánsok hatását.

Vas

A vas fontos szerepet tölt be szervezetünkben: energiaszintünk és izmaink erejének fenntartása érdekében szállítja az oxigént. A vas elégtelen szintje fáradtságot és depressziót okozhat. A vashiány többször jelentkezik nőknél, mint férfiaknál, különösen gyermekszülő korban.

Ha elég vasat fogyasztunk, megelőzhetjük a vérszegénységet, ami szintén inkább a nőket veszélyezteti, mint a férfiakat. Fontos, hogy elegendő vas legyen a szervezetünkben, mivel a fáradtság, az apátia és a hangulatváltozások gyakran depresszióhoz vezetnek.

Mire kell odafigyelni? Ma már kelátolt, szerves formában is elérhető, ami nem csak hogy tökéletes biohasznosulást tesz lehetővé, de teljesen kiküszöbölte az emésztőrendszeri irritációkat is. Ezt a formulát Világszabadalom is védi.

Magnézium

A magnézium több mint 300-féle módon segít megvédeni és fenntartani testünk egészségét. Hiánya ingerültséget, fáradtságot, zavarodottságot és alacsony stressz tűrő képességet eredményezhet. Jellemző tünet a tikkelés, amikor a szemhéjad remeg. Persze ezt nem kell megvárni, de ha mégis ezt tapasztalod, ne habozz azonnal magnézium kúrába kezdeni!

A magnéziumnak nagy szerepe van a szerotonin termelődésében, ami nagyban hozzájárul a boldogságérzethez. Nagyszerű görcsoldó, lazító ásvány, ami segít átlendíteni a mindennapi nyüzsgésen. Mivel segít érzelmeink szabályozásában, a magnézium a hangulatváltozások kivédésére használt készítmények gyakori összetevője.

Mire kell odafigyelni? Mindig legyen mellette B6-vitamin, mert e nélkül nem hasznosul. Ma már kelátolt, szerves formában is elérhető, ami tökéletes biohasznosulást tesz lehetővé, ezt a formulát Világszabadalom is védi.

B6-vitamin

A B6-vitamin elősegíti a neurotranszmitterek (hírvivők az agyból a test többi részébe) termelődését. A B6-vitamin hiánya rövid távú vérszegénységet okozhat, hosszabb távon gyengíti az immunrendszert, zavartságot és depressziót idézhet elő.

A B6-vitamin fogyasztása létfontosságú az agy szabályozó funkciójának fenntartása érdekében, ami érzelmeinket is befolyásolja. A hangulatszabályozáson túl a B6-vitamin jótékony hatással van a PMS-re is.

Egy vizsgálat szerint a B6-vitamin hiánya fokozta a stresszt, az idegességet és depressziót. A vizsgálatban részt vevő gyászoló férfiak, akiknek szervezetében alacsony volt a B6-vitamin szintje, stressz érzékenyebbek és idegesebbek voltak, mint azok, akiknek megfelelő volt a B6-vitamin-szintjük. A kutatók szerint a depresszió hatékony kezelését antidepresszáns gyógyszerek helyett inkább B6-vitamin-kiegészítőkkel lehetne kezdeni, mert ez utóbbinak kevesebb a mellékhatása.

A B6-vitamin védhet a szívbetegség ellen, és nemcsak azért, mert csökkenti a homociszteinszintet. Egy vizsgálatba 19 európai klinikáról 1550 embert vontak be. A vizsgált betegeket B6-vitamin szintjük alapján 5 csoportra osztották. A legalacsonyabb B6-vitamin szintűek csoportjába tartozóknál kétszer gyakoribb volt a szívbetegség, mint a többieknél.

Bizonyos tápanyagok képesek örömmel eltölteni minket, enyhítve a depresszió és a szorongás tüneteit is.

Omega3 zsírsavak

Az Omega3 EPA és DHA zsírsavai alapvetően fontosak a szervezeted számára. Nagy szerepük van az agy egészségének fenntartásában, és az agy súlyának mintegy 18%-át teszik ki. A szervezet magától nem termel Omega3-at, ezért ezt kívülről kell bevinni. Hiányának tünetei: fáradtság, hangulat-ingadozások, és romló memória. A depresszió hátterében főként az EPA hiány áll és a függőségek, mint alkoholizmus egyik fontos kiegészítő terápiája. Számos tanulmány szerint összefüggés van az Omega3 zsírsavakban gazdag étrend, valamint a depresszió és öngyilkosság megnövekedett rizikója között.

Mire kell figyelni az Omega 3 zsírsav vásárlásakor? Mindig nézd meg az 1 kapszulában található EPA és DHA zsírsavak mennyiségét! Mindig tartalmazzon a kapszula E-vitamint, ami az avasodástól védi meg a zsírsavakat! Van még valami? Igen. Az EPA és DHA zsírsavakat mindig
együtt fogyasszuk (találunk olyan terméket amelyben csak
az egyik van )! Miért fontos ez? Mert az EPA és a DHA szinergikus hatásai jelentik a kúra sikerének kulcsát! 

Cink

A cink majdnem minden sejtünkben megtalálható, és fontos szerepet játszik az egészséges immunrendszer támogatásában, és segít a szervezetnek megvédeni a beleket a sérülésektől. Ha túl kevés cink van ételeinkben, egész sor betegséget kaphatunk: megrendülhet immunrendszerünk, elveszíthetjük étvágyunkat, vérszegények lehetünk, hullani kezdhet a hajunk és depresszió is fenyeget. A vegetáriánusoknak 50%-kal több cinkre van szükségük, mint a nem-vegetáriánusoknak, mivel a szervezet kevésbé tudja beépíteni a növényekben levő cinket.

Tanulmányok szerint a cink jelentősen csökkenti a depresszió tüneteit, mivel erősíti az antidepresszánsok hatását, miközben azok mellékhatásait csökkenti. A cinkhiány depressziós viselkedéshez vezethet, úgyhogy már csak a kiegyensúlyozott hangulat végett is fogyasszunk elegendő cinket.

B12-vitamin

A B12-vitamin alapvetően fontos a vörös vértestek és az idegek alakulásához. A B12 hiány rövid távon fáradtságot, lelassult gondolkodást és paranoiát okozhat, és a depresszióval is összefüggésbe hozzák. A B-12 megtalálható a húsokban, a tojásban és az állati melléktermékekben, ami azt jelenti, hogy a vegetáriánusok és a vegán étrenden élők jobban ki vannak téve a B12 hiánynak.
Mivel a hangulat javarészt az agyból érkező jelzésektől függ, a B12 fontos szerepet játszik a depresszió szabályozásában: ha elég B12-vitamint fogyasztunk, szervezetünk egy csomó olyan tápanyagot tud szintetizálni, amelyek életbevágóan fontosak a normális neurológiai működéshez.